Vi har fått möjlighet att få nycklarna och börja renovera innan det oficiella tillträdet då full betalning ska erläggas. Ägaren vill ha kontant betalning på resterande hyra, det är en brf. Finns det några fallgropar med en sådan överlatelse som man bör se upp med?
 
Det gör det, men framför allt för säljaren, det är säljaren som ansvarar för att skicket på lägenheten inte förvärras.
 
Ska ni leja bort något? Tänk i så fall på att ni måste stå som ägare för att få göra ROT-avdrag. Vi gjorde en asbestsanering två dagar innan vi stod som ägare och blev därmed nekad ROT.
 
Okej så det är rätt lugnt för mig som köpare? Eller kan säljaren kräva mig på något ytterligare än hyran? Dvs att han får nåt knas för sig och ska ha något skadestånd. Vi ska ta bort tapeter och måla om pga att säljaren har rökt inomhus. Så vi ska måla med illaluktande spärr. Färg
 
Det blir problem om ni inte betalar lägenheten vid tillträdet, annars kan jag inte se att ni kan råka ut för något. Som sagts tidigare står säljaren risken fram tills tillträdet
 
Varför och vad för typ av problem blir det ? T004...?
 
Om du inte kan betala vid tillträdet är du redan där skadeståndsskyldig, har du då också rivit i lägenheten så lär inte det vara till din fördel
 
Fast det är ju inte direkt kopplat till att få nycklar innan tillträde. Och dessutom betalar vi kontant på hela köpeskillingen så betala på tillträdes dagen kommer vi kunna göra. Jag är mer orolig att vi får nycklar, gör iordning stället och sedan ångrar sig säljaren och då får en nyrenoverad lägenhet.
 
Går det då inte ändra tillträdesdagen, vår mäklare var mycket noga att inte släppa in köparna, på nåder fick de gå in och mäta för tapeter.

Protte
 
Haha ja det vore ju jäkligt trist;-) Ni kan tvinga igenom en affär i sådana fall men det blir jäkligt krångligt. Skriv ett tillägg till kontraktet där ni ändrar tillträdesdag, på så sätt är allt klart för båda parter och ingen av er behöver oroa sig.
 
Varför inte ändra tillträdesdag med ett nytt kontrakt helt enkelt. Vi är faktiskt i samma situation just nu, tillträde egentligen långt senare men nu vill säljaren flytta tidigare och vi vill flytta in tidigare, så nästa vecka kommer jag få veta hur vi gör med papper osv. :)
 
när vi sålde huset tror jag nog att vi justerade tillträdelse datumet tre gånger eller nåt
sista kontraktet med rätt datum var mäklaren tvungen att skriva ut på banken :wow:
 
I vårat kontrakt så står det tillträde enligt överenskommelse dock senast 1 oktober. Vi har en tid bokad med mäklaren till den 25 september. Mäklaren är upptagen och har allt uppbokat fram till 25 september. Dock så vill säljaren flytta då han fått tidigare tillträde till sin hyreslägenhet och vill gärna att vi får tillgång så fort som möjligt för då blir han av med hyran på radhuset han säljer. För oss så är det bättre med tidigare tillträde till fastigheten då vi som sagt ska måla med mycket stark färg, och då har vi ju två veckor tills de lägenheterna vi själva har löper ut.

Men orosmomentet ligger i att han ska dra någon fuling när vi sitter där den 25...att han vill höja priset eller något föratt ja men ni fick ju tillgång till huset innan ni betalade det så då vill ja kompenseras för detta..
 
jag har svårt att se att säljaren skulle kunna göra någon värre fuling, än han ändå skulle kunna försöka.

Men mäklarens inställning låter underlig, OK. han kanske är bortrest, men nog måste han kunna klämma in en överlåtelse i sitt schema.
 
Till skaen hör också att mäklaren är ensam mäklare på det mäklarkontoret och hon ansvarar för ett vldigt stort område. Dessutom så är säljaren inte den lättaste tog 2½ timme att få honom att skriva på köpekontraktet.
Så när överlåtelsen ska göras lär det ju ta sin tid och hon har svårt att klämma in detta då det hade kunnat gå att klämma in med en "normal" säljare där man vet att detta tar 30 min punkt slut, men med denna säljaren kan det ta allt från 30 min till 4 timmar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.