Hej!
Har just rivit ett rum som renoverades med nya elelement, termostat osv runt 1966. Elementen går på 380v. Tänkte sätta in nya elelement men koppla bort termostatet då det inte behövs och är föråldrat.

Kan jag bara koppla ihop de två lösa kablarna (annars kommer förstås ingen ström till elementen) ifrån termostatet så länge jag skyddar tråden med en sockerbit/eltejp och peta in den i väggen?
 
Ja, en gammal mekanisk termostat "kortsluter" man på detta sätt.
Jag hänger dock inte med på det där med att "peta in något i väggen"?
 
Bo.Siltberg skrev:
Ja, en gammal mekanisk termostat "kortsluter" man på detta sätt.
Jag hänger dock inte med på det där med att "peta in något i väggen"?
Kanon. Kablarna kommer ut ur ett rör i väggen. Det jag menade var alltså att sätta ihop kablarna, tejpa så de ligger skyddat och trycka tillbaks dom in i röret så det går att sätta över ett nytt ytskikt.
 
Det handlar alltså om en separat termostat på väggen??
Nej, du får inte mula in kablarna i ett rör och tapetsera över.
Du behöver antingen dra ut trådarna och göra ihopkopplingen i matande kopplingsdosa, eller borra upp ett hål för en dosa där termostaten satt. Man måste kunna komma åt alla kopplingspunkter i framtiden.
 
Ja det handlar om ett separat termostat på väggen! :) Oki tack, vad synd!
 
Tanken var att sätta slätsont på väggen så det vore skönt att slippa ett fult lock där den gamla kopplingen satt. Förslag på lösningar? Går det att koppla på ett nytt digitalt termostat på kablarna ifrån det mekaniska? Gör man ens så nuförtiden? :)
 
Du har termostat i de nya elementen eller? Du skriver att du har rivit rummet så då kanske du kan öppna upp i väggen och göra om elrören i väggen så att du inte behöver ha dosan vid den gamla termostaten?
 
Ja precis, det kommer bli nya element med eltermostat, antingen på fot eller istallerade på väggen. Ja, vi skulle iofs kunna riva väggen. Jag tror att de gjort genomgången ifrån köket dock. Det hör till saken att huset är ifrån 1821. Det är bara ett borrat hål igenom massiv liggande panel (30cm bred kilsågad). Så jag tror man kopplat "bakifrån", vilket skulle innebära att riva köksväggen...

Eller så försöker man lossa den gamla liggande panelen... Börjar kännas som en elektriker lär kika på detta. Ville helst slippa det. :)
 
Montera en utanpåliggande kulodosa där termostaten satt. Inte så snyggt men en OK lösning.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Alltstå kablarna går ju någonstans. Ryck i dom. Sedan kopplar du om dom kablarna i dosan. :)
 
som el_rickard säger: Ta reda på i vilken kopplingsdosa kablarna till den gamla termostaten kommer ifrån. Då kan du skarva ihop dem i den dosan och sätt igen hålet där termostaten satt förut :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.