J
Halloj!

Inser att jag behöver lite tankehjälp.

Har ett souterränghus från 1970 med en ventilation som bygger på självdrag. Det funkar ganska dåligt eftersom oljepannan är utbytt mot bergvärme och därför är min plan att låta Fresh Intellivent -fläkten i badrummet på övre plan gå på lågt varvtal konstant för att hjälpa till att ventilera.

I huset finns det en tilluftsventil (intill spiskassetten) på övre plan (där vi "bor") men däremot minst en i varje utrymme i källaren (som inte används som boutrymme just nu), vilket är ca 9 stycken.

Jag behöver styra om luftens väg in i huset till att gå in genom de tre sovrum som finns på övre våningen (ganska dålig luft där just nu) och det gör jag genom att montera in en ny ventil i respektive rum.

Huset kommer att bli som ett såll med alla dessa inlopp plus att det är troligtvis inte särskilt tätt, även om alla fönster är bytta till moderna dito.

Så till utmaningarna

För det första så eftersträvar jag ett mindre undertryck i huset eftersom vi kör med kallvind och det känns onödigt att bjuda på fukt i onödan dit upp och då kan jag nog inte ha så många inlopp.

För det andra så vill jag att luften skall gå igenom sovrummen i första hand och inte genom källaren

För det tredje så vill jag egentligen inte ha in någon luft utifrån i källaren överhuvudtaget eftersom plattan och väggarna (som ligger under jord) håller en avsevärt mycket lägre temperatur än luften på sommaren, vilket gör att luften kondenseras när den kommit in.

Slutsatsen är väl att om jag stänger alla ventiler i källaren och öppnar nya på övervåningen så har jag väl gjort det bästa av situationen men jag är osäker på vilka konsekvenser det kan få. På sommaren är det ju en sak men det blir lite omvänt på vintern.. Vi har dessutom tvättstuga samt dusch i källaren och dessa utrymmen genererar en hel del varm och fuktig luft som helst inte skall träffa en kall källarvägg. Just nu har vi löst det med en avfuktare i tvättstugan och en pax-fläkt i duschutrymmet som bara går när vi duschar och en stund efteråt.

Så mina frågor/funderingar:

Varför finns det så galet många ventiler i källaren men i princip inte en enda på övre planet? Är det för att oljepannan förbrukade så pass mycket luft att det var nödvändigt?

Vad ser ni för fara med att stänga igen tilluften i källaren, eller åtminstone minska den? Skall jag komplettera med ytterligare en fläkt där nere för att få genomströmning där också eller blir det kontraproduktivt, vill ju inte att den ena fläkten skall ventilera ur det andra badrummet

Hur stor luftomsättning behöver man egentligen i en källare?

Vad blir effekten sommar respektive vinter?

Hur har ni som har samma förutsättningar löst det?

Till saken hör att det är svårt att få upp temperaturen i källaren eftersom det är ganska få element och det blir galet kallt med alla dåligt isolerade väggar...

Tankar och idéer är verkligen uppskattade

Tjing!
 
Vill du minska undertrycket i huset med tanke på vindens klimat ska du ha så många tilluftsventiler som möjligt. Med färre mindre ventiler öker undertrycket i boytan.

Grundtanken att ta in luft via sovrummen är rätt men stänger du ventilerna i källaren riskerar du att skapa ett undertryck där istället och det är dåligt om du har radon i marken. Standard tips 1A vid markradon är att öka tilluften i källaren.

Även ur ett "fuktig luft i källaren" perspektiv är det dåligt att ta bort tilluften där.

Mitt recept:
1. Ersätt ett icke fungerande självdrag med konstant ventilation på låg fart i badrum.
2. Vid behov, mer forcerad ventilation via köksfläkten.
3. Tilluft i alla sovrum.
5. Tilluft i källaren ( i första hand "längst bort" i förhållande till anslutningen mot övervåningen).

I övrigt finns det ju bara ett sätt att få ordning på källaren permanent och det är att isolera källarväggarna utvändigt samt gräva ur och isolera plattan. Samtidigt med det senare gör man lämpligen en radonsanering också med lite sugrör så att du frikopplar radonproblemet från ventilationsproblemet.
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
J
Bra tankar MathiasS! Inser dock att jag behöver förtydliga att jag vill inte miska undertrycket utan skapa ett "mindre undertryck" Kass ordval i sammanhanget, -my bad

Källarväggarna är isolerade utvändigt (under jord åtminstone) med 200 mm Isodrän men plattan och de "fristående" väggarna är ju i princip oisolerade.

Del av ditt resonemang bygger till del på att jag ville minska undertrycket (vilket jag ifs inte vill) men om jag tolkar dig så skall jag inte strypa tillförseln helt i källaren utan tillåta en viss cirkulation.

Om jag ser till att det finns öppna ventiler i tvättstuga (som ligger längst bort) och samtidigt ställer in luftavfuktaren på att starta automatiskt vid given relativ fuktighet så borde jag få till genomströmning samt minska risken för kondens.

Imorse (utan att värmen är påslagen i huset) så var det 22 grader i sovrummet och 17,5 i källaren. Källaren höll ca. 67% relativ fuktighet (alltid lite sämre på morgonen innan det börjar bli varmare). Har för mig att det finns ett diagram avseende mättnadsgraden/temperatur för att avgöra var gränsen går. Eller finns det något generellt värde som jag skall ställa avfuktaren på?

Radon är jag inte så orolig för då korttidsmätningen gav låga doser, men det är klart att man skall inte förringa risken.
 
  • Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
Jo-han skrev:
Hur har ni som har samma förutsättningar löst det?
Stängda ventiler i källaren och avfuktare (används på sommaren och vid tvätt). Frånluftsfläktar i tvättstuga och dusch hindrar den fuktiga luften att tränga in i resten av källaren och huset och gör att det torkar snabbt. Får tillräcklig tilluft som läcker in via fönster och dörrar, men har inga radonproblem enligt mätning heller, så ett visst undertryck gör inget.
 
  • Gilla
Jo-han
  • Laddar…
Jo-han skrev:
B
Del av ditt resonemang bygger till del på att jag ville minska undertrycket (vilket jag ifs inte vill) men om jag tolkar dig så skall jag inte strypa tillförseln helt i källaren utan tillåta en viss cirkulation.
Ev pratar vi runt varandra men ska du ha en fungerande ventilation så måste du ha tilluft i alla ändar av huset. Man kan inte proppa alla ingångar bara för att få ett undertryck som är teoretiskt bra för vindsklimatet. För vinden, tänk i termer av att du inte ska ha ett övertryck - allt annat är ok => så mycket tilluft som möjligt (eller iaf "tillräckligt").

För källarklimatet är det antagligen välinvesterade pengar att isolera de oisolerade ytterväggarna men störst skillnad kommer du nog märka när du blir av med den (förmodar jag) oisolerade plattan. Här hemma försvann källarkänslan över natten när vi grävt ur och isolerat och fått torra golv med lite värme i.
 
J
Att gräva ur plattan och isolera etc är något som tyvärr ligger lååångt fram i tiden, även om jag lockas för att få ett bättre klimat. Inser också att jag behöver viss cirkulation även i källaren men inte från 8 ventiler som det är nu. Problemet kvarstår att det kommer in massa varm och fuktig luft i källaren.

Så här får det bli
öppna upp nya ventiler i sovrummen på ovanvåningen
se till att fläkten i badrummet på övre plan går hela tiden
minska inflödet i källaren men inte stänga helt
ställa in luftavfuktaren i källaren på automatisk start vid ? % rlf
komplettera duschutrymmet i källaren med fuktstyrd fläkt
kontrollera så att jag åtminstone inte har övertryck i huset


Imorgon skall det sågas :)
 
Nu har jag FTX ventilation i mitt hus, men jag kör med luftavfuktare konstant på Autoläge.

Vet inte heller vad man ska köra med för värde, men har hittills ändrat lite fram å tillbaka. Vi har tack å lov en ganska torr källare.
Första dagen i våras när jag ställde ner avfuktaren så hade vi ett rf på 42%, lägsta inställbara värde på avfuktaren är 45, så den mest stod där. Nu under hösten har det blivit lite fuktigare å pendlar mellan 52-60%, så nu kör jag med 55% inställning.

Det gör att den mestadels står i standby, men när man duschar och torkar tvätten drar den igång. Det känns som att det är en lagom nivå på fuktigheten.
Nån annan som är av annan åsikt?

Gällande fläktar i ditt hus hade jag kört på den presentationen du gav här sist, och, som du skriver, monterat en fuktstyrd fläkt i duschrummet. Den skulle du kunna ha en lite högre inställning på, typ 65-70% så den inte går konstant.
 
  • Gilla
Duerik
  • Laddar…
J
Idag har jag borrat tre hål genom väggen och fått dit tilluftsventiler (Fresh 90). I anvisningarna stod det att hålet skall luta ngt utåt. Jag överdimensionerade lutningen ngt vansinnigt i det första visade det sig så jag fick bredda hålet åt ena hållet och sätta igen åt andra. Massa jobb i onödan och så brant tyckte jag inte att det var när jag gjorde det.

Fläkten på övervåningen är inställd på att gå jämt och öka till Max när fuktsensorn slår till. Väldigt smidigt, fläkten låter i princip inget alls på låga varv. Skall bli intressant att känna hur luften känns imorgon bitti.
 
  • Gilla
start79
  • Laddar…
J
Vilken skillnad :) gjorde enormt mycket för luftkvaliten. Lite finjustering kanske men det är en petitess i sammanhanget
 
Jag har näst intill identiska förutsättningar som du och har löst det på samma sätt. Förutom den bättre luften så har fukthalten på vinden minskat radikalt pga undertrycket. Jag har inte sett något behov av mer än en tilluftsventil i källaren, placerad så långt bort från trappen som möjligt.
 
J
Då kan man luta sig tillbaka då och fortsätta klura på kärnfrågan. Är fortfarande inte på det klara med varför jag behöver tilluftsventiler i källaren, särskilt inte som jag kör avfuktare. Är det någon som kan ge en vettig förklaring :)
 
Om du inte ska bo eller vistas längre stunder i källaren så behöver du ju inga tilluftsventiler. Risken med att inte ha några alls torde väl då bara vara att det kan lukta unket.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.