I mitt gamla hus finns ojordade uttag i några rum. Långt senare har ett jordat uttag tillkommit i ett av rummen i samband med en renovering. De båda uttagen i detta rum är inte säkrade över samma säkring.
Har nu fått höra att det inte är tillåtet med jordade och ojordade uttag i samma rum. Elektrikern, som fixade det jordade uttaget, sade ingenting om detta.
Det handlar om ett vanligt bostadsrum, inte kök, tvättstuga eller badrum. Vad gäller?:confused:
 
Mikael_L
Det är så, alltså att det är ej tillåtet att blanda ojordat med jordat.

För att vara petig så är det inte tillåtet att införa åtkomlig jordpotential i ett rum där ojordade uttag finns, ty en del av säkerheten baseras på att det inte ska finnas en jordpotential åtkomlig att bilda en strömkrets genom kroppen med.

Så strängt taget är det även fel att fast ansluta skyddsjordad utrustning i ett utrymme med ojordade uttag, dvs förbudet gäller faktiskt inte bara uttag.
 
Nu gör Du mig riktigt rädd! I närheten av det ojordade uttaget finns ett värmeelement, som hör till centralvärmen och således har jordpotenial, så att det förslår.. Såväl det ojordade uttaget som elementet är gamla installationer. Kan man numera göras juridiskt ansvarig för detta sakernas tillstånd?
 
Överdriv inte din rädsla nu!

I alla tiotusentals hus från 1960 och 1970-tal med direktelvärme är elementen jordade och eluttagen i väggarna oftast ojordade. Utom möjligtvis vissa uttag i köket.
Och de flesta av oss som bor eller bott där lever ännu. Jag till exempel.

Det är inte idealiskt, men det finns ingen anledning till panik.
Speciellt som de elapparater som vi ansluter blir säkrare och säkrare.
Nästan inga har metallhölje numera och behöver skyddsjord.
 
  • Gilla
hans lindquist
  • Laddar…
Mikael_L
Jag håller med KoW - Don't panic. ;)

Felen är inte speciellt stora, på det viset att det trots allt förekommer rätt frekvent i hus runt om i landet.
Är det jordade elradiatorer du menar, eller vattenradiatorer, som du tror har jordpotential?

Vad gäller ansvar så är det som regel fastighetsägaren som har ansvaret för husets elanläggning.
Men, det är som regel inget som kommer upp till granskning förrän någon har dött. Och i den sitsen brukar dödsfallet i sig överskugga det ev rättsliga. :|

Men fastighetsägaren har ansvar, men bara så långt som en vanlig svensson kan antas ha koll. Så egentligen kräver inte någon åklagare att du har koll på att felen vi nu dryftar egentligen är fel - det är ju ibland dessutom rätt, ibland och under vissa omständigheter.

Vad du själv kan göra - enklast - är att helt enkelt byta det jordade uttaget mot ett petskyddat ojordat.
Då höjer du säkerheten något, och gör anläggningen mer korrekt.
Vill du sen öka säkerheten ytterligare så skulle jag påstå att montera en jordfelsbrytare för hela anläggningen är det bästa du kan göra för att drastisk öka säkerheten.
 
  • Gilla
hans lindquist och 2 till
  • Laddar…
I mitt hus har det mellan 1965-2012 varit blandat med jordade och ojordade uttag i köket, Här vet jag med säkerhet att det inte har dött ngn pga detta.

Du ska såklart sträva efter att åtgärda felet men känn ingen panik utan ta det vid ett tillfälle som passar, kanske ihop med ngn annan renovering.
 
  • Gilla
hans lindquist
  • Laddar…
Det finns bara en risk, med standardens mått mätt, med detta ojordade uttag, och det är om man pluggar i jordade apparater, dvs apparater med ledande hölje och jordad stickpropp, eller en gammal bordslampa som borde vara jordad. Använder man dubbelisolerade apparater så finns ingen risk på papperet.

Där det förekommer en blandning så ska det finnas ett visst avstånd mellan uttagen. Man ska normalt inte nå mellan apparater i dessa uttag.

Det "fel" som kan finnas här är ett brott mot den heliga regeln om två skyddsbarriärer. Med en jordad apparat i ett ojordat uttag finns bara en barriär, så där finns en risk med ett jordat element i närheten. Men en av dessa skyddsbarriärer går inte sönder varje dag.

Det mest direkta ansvar man har som innehavare är nog att se till att apparater och sladdar är i gott skick - då sker inga fel, bara olyckor vilket är sällsynt inomhus.
 
  • Gilla
hans lindquist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.