Hej, jag behöver sätta upp en skiva som arbetsbord (60 cm bred) mellan väggarna i ett tre meter brett rum. Vill helst slippa sätta upp reglar på väggarna för att fästa skivan, eftersom det ska vara enkelt att flytta på den vid behov. Tanken är att låta den stå på två bockar under varsin ände.

Hur får man en skiva som är lätt och inte sviktar under dessa förutsättningar? Köksbänkskiva av spån/laminat tror jag blir lite för tungt, den ska upp för två jobbiga trappor i huset....

Funderar på att göra en ram av 34 mm läkt med två-tre längsgående läkt inne i ramen. Sedan skruvlimma två tunnare plywoodskivor mot varsin sida av ramen, så man får en skiva med längsgående "luftkanaler inuti. Men jag är osäker på om jag får bort svikten tillräckligt på detta sätt.

Andra förslag på böjstyv skiva 3000x600 mm som kan ställas på två bockar som arbetsbord?

/A
 
Du kan bygga en sk. "torsion box" vilket är en billig och stark konstruktion som inte väger mycket. Själva rutnätet kan göras av 12mm plywood eller MDF.
18209-438x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Toppenbra film som visar processen:
[video=youtube;1-Hbsou6cWo]http://www.youtube.com/watch?v=1-Hbsou6cWo[/video]
 
En annan variant som jag kommer att tänka på är frigolit mellan två masonitskivor. Det blir lite samma princip som ovan men billigare och skivan får väldigt låg vikt. Jag kan inte lova att det håller men det blir betydligt starkare än man skulle kunna tro. Jag skulle vilja påstå att den blir styvare än en spånskiva som ändå knäcks ganska lätt.

Gör som du tänkt, en ram av läkt, remsor av MDF eller liknande t.ex 40 mm breda. Lägg 40 mm frigolit i hålrummet och limma mot masoniten med vanligt vitlim. Jag tror det kostar så lite så att det kan vara värt ett försök även om det misslyckas. Billiga innerdörrar är ju byggda enligt en liknande pricip fast då med någon sorts wellpapp-liknande cellstruktur som fyllning och en sådan klarar ju viss belasting om den läggs över två bockar.

Tillägg: IKEA har ju även lösa skrivbordsskivor som verkar vara tillverkade på ett liknande sätt, tunn board med något styvt "fluff" emellan.
 
Redigerat:
Härlig video, riktigt munskydd till allt från målning till kapning, men inga hörselskydd?

Jag styva upp vårt 280 köksbord med ett par 45x70 reglar, det säckade rätt ordentligt tidigare iom att bordet bara hade fyra ben, men det är spikrakt sedan två år tillbaka.
 
Redigerat:
Ikeas lättviktsbordsskivor är inte särskilt stabila och verkar kröka sig själv. Vi har ett , c:a 2 m långt som är som ett U. Det finns markerat för ett extra ben mitt under och det skulle ha behövts från början. Sätter man dit det benet nu tror jag att de andra fyra hamnar i luften.
Har en arbetsbänk av en 3,5 meters 30 mm massiv ekbänkskiva som står på ett par köksunderskåp. Skivan sviktar inte men var hiskeligt tung och besvärlig att få upp på övervåningen ;-).
 
Än så länge har jag satt igång bara i tanken, några gånger ;-)

Det lutar åt en fusk-torsion box, typ som jac föreslog ovan, av typen sandwich-konstruktion med 50 alt 70 mm XPS mellan två 6mm MDF-skivor och så regel runtom. Hittade en artikel som beskriver metoden: http://www.swedishwoodworking.com/articles/the-micro-workshop-part-2/

Limmar isåfall med Polymite/Cascamite (används i artikeln) som går att köpa från Axminster: http://www.axminster.co.uk/cascamite-powdered-resin-wood-glue-prod21688/

Problemet är att hitta skivmaterial som är 310 cm vilket ska vara längden på den här skivan. 305cm kunde Beijer leverera som beställningsvara till löjligt pris. Därför tänkte jag använda 1220x2440 med förskjutna skarvar mellan ovan/undersida.

Ett annat alternativ, enklare än en vanlig torsion box med rutnät, är ju att skippa ytskiva på undersidan, och bara limma längsgående 18mm mdf-remsor typ 60 mm på högkant (stabiliserade med ett par tvärgående då). Det ska ju som sagt bara bli ett 3m långt skrivbord med skrivare, dator, symaskin (hmm) på, typ. Hade föredragit hela längder på dessa "remsor", av hyvlat virke, men det blir ju riktigt dyrt. Det är problematiskt när man kommer över standard-längderna!

/A
 
Redigerat:
2 skivor 6mm mdf och ett antal löpmeter 15x69 mm planhyvlat virke till rutnätet inhandlat. Det blev planhyvlat eftersom jag ville ha hela längder på 3,10 meter, och till 19,95 kr/meter på Byggmax är det såklart dyrt, men jag sparar en del jobb (har ingen borssåg att klyva med).
Matsalsbordet med iläggskivorna får utgöra plattform vid limningen. Hoppas kunna montera i veckan, blir lite spännande!

/A
 
Redigerat:
Det skall bli intressant att se, för du tar väl lite bilder under arbetets gång?
Jag hade helt glömt bort den beskrivningen av mattiasp som du länkade till. Nu är jag ännu mer säker på att det kommer att fungera utmärkt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.