Bor i bostadsrätt i lägenhetshus. Vår klädkammare fylls av cigarettrök som om någon satt och rökte direkt inne i den. Vi kan inta använda klädkammaren (ca 7 m2) och har dörren stängd till den för att hålla rök borta från resten av lägenheten.

Bredvid klädkammaren ligger ett badrum. Om vi öppnar inspektionsluckan i badrummet så kommer mycket av röklukten in dit istället. Med stängd lucka kommer det bara in i klädkammaren.

Föreningen har gjort OVK som man ska och det visar aldrig något, vilket är det föreningen hänvisar till.

Så har vi haft det i många år. Nu när vi fått en liten bebis känns det dock inte fräscht att utsätta henne för andrahandsrök.

Vad är nästa steg vi bör ta?
 
...flytta?
 
He he, ja, det har vi övervägt. Tror dock inte på den vansinnesmarknad för priser som just nu råder i 08-land.
Får väl flytta ut på landet då... ;)
 
Frågan är om det går att mäta objektivt. Jag är inte överkänslig utan det är verkligen som om grannen sitter inne i min lägenhet och röker vilket i min värld innebär att det är något galet med ventilationen. Kanske finns det någon enkel lösning (förutom att flytta... som inte är enkelt här) som jag förbiser. Grannen har rökt inne i många år så att be honom sluta ser jag inte som ett rimligt alternativ, tyvärr.
 
Om du öppnar inspektionsluckan och tittar nedåt, kan du då se betongbjälklaget? Finns det någon isolering?
Du kan eventuellt prova med att spruta i lite fogskum så att det bildas ett ganska tunt lager fogskum som sluter tätt mellan rör och betongbjälklag.

Vi hade en granne över oss som rökte inne, röken letade sig ner längs utrymmena med elementrören (två ställen), jag lade i lite isolering så att fogskummet skulle stanna kvar å sprutade i lite fogskum i hålen, det blev tätt.
 
Vart kommer det in? Längs golvet eller längs taket?
Vår gamla lägenhet var byggd av betong (60-tal) och tydligen när man lyfte dit betongväggarna la man nåt klet för att få tätt mellan golv och vägg. Detta kletet hade blivit gammalt och det läckte in lukt nära golvet, lite lurigt eftersom man har golvlister. Hyresvärden tog ned listerna, tätade och satte tillbaka dem och så var problemet löst.
 
Om jag öppnar inspektionsluckan och tittar nedåt så ser jag ren betong. Badrummet är helt nyrenoverat, men just vad det gäller röklukt genom inspektionsluckan så är det ingen skillnad mot för tidigare. Fastigheten är från sista åren på 60-talet. Mycket riktigt betongväggar.

Jag har varit rätt säker på att i klädkammaren kommer det genom ventilationsröret uppe vid taket (det går ett rör från grannen och vidare in i vårt vardagsrum, genom klädkammare och förråd på vägen). I badrummet är det genom inspektionsluckan.

Får kanske dubbelkolla klädkammaren.

Ventilationsrör i taket i klädkammaren:

vent tak.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inspektionsluckan i badrummet:

insplucka.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns det någon mätare som man kan hyra/köpa för att objektivt mäta halten av cigarettrök i luften? Även om jag inte lyckas bli kvitt lukten helt vore det trevligt att kunna konstatera om jag ändå lyckas minska den. Struntar i det för egen del (även om det inte är så fräscht), men spädbarn ska inte utsättas för det och min fru har astma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.