Jag har nu när vintern närmar sig börjat fundera på att odla lite sallad inomhus, men jag funderar på om det räcker att lysa med ett vanligt lysrör, eller måste man ha dyra specialrör till det?
 
I våras när jag sått tomater så satte jag vanliga lysrör över plantorna. Det märktes att det gjorde nytta, men plantorna stod i ett fönster så de fick solljus också. Plantorna vänder sig mot ljuset, och mulna dagar vände sig plantorna närmast fönstret in mot rummet och lysrören. Jag hade en armatur med 3 st 58W kallvita lysrör som stod på 16 timmar per dygn. Det är säkert bättre med dyra specialrör, men vanliga räcker en bit. IMG_9540.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju precis något sådant jag tänker göra! Jag testar med vanliga armaturer först så får jag utvärdera det sedan!
 
Har du normal rumstemperatur där växterna är eller står dom kallare?
 
Om det finns någon idealtemperatur så antar jag att den skiljer beroende på vad man skall odla. Jag läste mig till att tomatplantor gärna får stå något kallare än rumstemperatur. Jag vill minnas att jag hade elementet ställt på 10 grader, men med både 174 W lysrör och solen som ligger på är man inte fri att välja en så låg temperatur dagtid i det rummet ens i april.
 
Det jag använder till mina Chilisar som jag börjar odla i jan i källaren är T5 2x24w Tld 840 rör, dom är kall vita och gör jobbet perfekt, billiga oxå. Använd inte 827 rör dom är varm vita och gör inte jobbet lika bra. Köp den billigaste armaturen på rusta el liknade så borde du komma undan med 300-400kr.
 
Satte upp ett par billiga lysrör och en låda för förodling! Får se om det fungerar i garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.