Behöver måla om min fabriksmålade vita ytterdörr och önskar få tips på bra färg. Jag anser att en bra färg för ändamålet inte ska torka för snabbt, man ska ha tid att gå tillbaka till redan målad yta. Jag brukar använda Teknos färg till fasadmålning, en lättstruken och bra färg.
Roland112 har nyligen i en tråd rekommenderat Beckers Snickeri/fönsterfärg. Tacksam för tips på bästa färgen till yttterdörr!
 
Någon?
 
  • Gilla
Asfaltmannen
  • Laddar…
Jag svarar alltid linoljefärg av god kvalitet, utan terpentin.
Står öppen tillräckligt för att kunna få en fin yta, vacker kulör/ljusåtergivning och mycket enkel att underhålla. Underhållet innebär då att lägga på lite olja, t.ex kinesisk träolja. Har sett källarfönster som tagits omhand på det viset, och 13 år senare ser de fortfarande ut som nya.
Skippar man underhållet så kommer linoljefärgen till slut att börja krita, men även då är den enkel att underhålla, eftersom det räcker med tvätta+borsta och sen måla om. Dvs, du behöver inte skrapa!

Alkyder och akrylater skyr jag som pesten.
 
Det beror ju lite på vad man lägger i begreppet "bra", men en topplack för båtar är bland det bästa man kan få tag på. Ex.vis Epifanes färger. www.epifanes.se finns i 46 nyanser och finns i båttillbehörshandeln. Claessons trätjära på ringön vet jag har.
 
  • Gilla
Jonne_6
  • Laddar…
Akrylatbaserad fönsterfärg är bra till detta, blir hårdare och slitstarkare än fasadfärg. Lägg minst 3 strykningar för bästa skydd. Eftersom den är fabriksmålad kan det krävas speciell grundfärg om du inte är beredd att mattslipa hela dörren. Fråga din färgåterförsäljare.

Linoljefärg är extremt riskabelt att måla på en fabriksmålad (troligtvis polyuretan) yta, där bör du absolut slipa dörren trären innan målning.
 
Helioz skrev:
Linoljefärg är extremt riskabelt att måla på en fabriksmålad (troligtvis polyuretan) yta, där bör du absolut slipa dörren trären innan målning.
Nope. Tvätt och mattslipning.
Linoljan är den mest finmolekylära av alla tre (alkyd, akrylat, linolja) vilket innebär bäst vidhäftning generellt. Alkyd väter inte på långa vägar lika bra, och akrylaten inte alls. Den sistnämnda häftar statiskt.

Vissa plaster kan dock vara alldeles för feta för vidhäftning.

Viktigt är dock att använda ren linoljefärg, och ingen alkydspädd historia.
 
_bystrom_ skrev:
Nope. Tvätt och mattslipning.
Linoljan är den mest finmolekylära av alla tre (alkyd, akrylat, linolja) vilket innebär bäst vidhäftning generellt. Alkyd väter inte på långa vägar lika bra, och akrylaten inte alls. Den sistnämnda häftar statiskt.

Vissa plaster kan dock vara alldeles för feta för vidhäftning.

Viktigt är dock att använda ren linoljefärg, och ingen alkydspädd historia.
Nja, inomhus kan det kanske fungera men utomhus på en yta målad med polyuretanfärg (blir extremt tät) är det inte att rekommendera. Gysinge själva avråder från det:
http://www.gysinge.nu/vanliga-fragor/linoljefarg/kan-man-mala-med-linoljefarg-pa-annan-farg
 
Kan inte tycka att Gysinges råd är särskilt...fylliga?
Linoljefärg är kompatibel med de allra flesta förekommande färger, som övermålande färg. Den är dock sämre att måla över med annat i sin tur. Akrylat på linolja ger en yta full av vårtor, t.ex.
Det enda som hittills inte funkat att måla linolja på var en flaggstångsknopp av PP-plast.
Gysinges råd upplever jag mer som ett sätt för de att försäkra sig själva från reklamationer, tyvärr.
 
Jag har precis målat vår ytterdörr med Alcro Bestå fönster/snickerifärg (alkydbaserad), inte billig men funkar finfint. Har lagt två strykningar med fin roller, ska lägga en tredje imorgon. Tänk på att inte måla för sent på dagen då färgen torkar relativt sakta och kvällarna i september är fuktiga och nätterna ger mycket dagg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.