Hej

Vi bor i en 50-tals villa, vi köpte för 5 år sen. För ca 10-12 år sen gjordes dränering av förra ägaren.
Denna sommar (2013) uppstod sprickor vid en av husväggarna, och marken verkar ha sjunkit ihop den närmsta metern ut från väggen. Det syns extra tydligt vid källartrappan. Den gula täckplasten har tyvärr alltid synts, och syns på många ställen runt huset, men den syns mer nu, och dessutom är det sprickor och hål.

Borde jag vara orolig? Ska besiktningsman eller någon från försäkringsbolaget titta på det?
Rören till bergvärmen går ut här och börjar bli synliga, vilket inte känns bra.

Som alltid med detta forum och mina bilder så väljer forumet lite slumpmässigt vad som är upp och ner på bilderna.

. Grund 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild-1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Jag ser 3 fel direkt i bilden.Försäkringsbolag kan du nog glömma.Orsaken till att marken har sjunkigt kan bero på vad som helst.
1 Täcklisten ska vara täckt med jord
2.Täcklisten ska tätas mot grunden med silicon
3.Det ska INTE vara grus mot isodränskivan.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Hej, och tack för svar. Hmm, gruset är nog endast 2 cm djupt, plockar jag bort det är jag nere på lera/matjord direkt. Jag tror förra ägaren la det för att slippa gräs in mot huset=enklare att klippa...
Ingenstans är den gula täcklisten tätad, den är nitad mot huset var 20-30 cm. Gör om gör rätt, men det kan jag enkelt göra själv.

Så vad är tipset att göra? Köpa fyllnadsmassor eller motsvarande och fylla ut på den sidan där marken satt sig, och även lägga upp jord över täckskivan runt om huset?
 
Lägg en sträng silikon mellan listen och väggen.
Vad du fyller på med spelar inte så stor roll så länge det är ett "tätt" material.
Listen ska vara täckt med jord och det ska vara ett fall från huset.
Om jag inte minns fel så ska det vara 2cm/m i fall
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
J
Sättningar kan pågå rätt länge efter en dränering och man får ofta fylla på i flera år för att hålla rätt nivå. Har för mig att Isodrän skriver att du ska återfylla med samma jord som du grävt upp dock skall du inte ha större fraktioner än 100 mm. Det dumma med grus (nu har du inte det) är att ytvattnet rinner rakt ner istället för transportera iväg från fasaden.

Ser ut som Isodrän-list. Den skall vara fäst var 15:e cm. Silikon innanför och sen utanför. Färre fästpunkter ger ökad belastning på respektive spikplugg/skruv och man riskerar att det lossnar. Gräv upp och blottlägg skivorna, gör rent, kontrollera art markduken ligger rätt och sätt fast listen med spikplugg (och silikon) och fyll på med matjord.
 
2. Tätning med silikon är säkert bra på pappret, men i verkligheten, vad spelar det för roll? Jag hoppade det stegen och lider inte av det. Runt hela huset är det snustorrt närmast huset så lite silikon hit eller dit gör ingen skillnad.
3. Man får återfylla med dränerande material men ska då vara extra noga med lutningen på jordmassorna man har överst.
 
Det är ju inte vatten man tätar mot. Man vill förhindra att det rasar ner material mellan vägg och isodränskivan.
 
Ja det vill man förhindra, men har man inte återfyllt med fogsand är ej heller det ett problem......
 
Silikonet är för att täta mot både vatten och smuts.
Inga dränerande massor närmast skivan.
Regnvattnet ska inte under några omständigheter ner i dräneringen.
Fredrik
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Ytvatten ska bort och det löser man genom att ha ett tätt lager överst. Jag inflikar bara att monteringsanvisningen inte är lika kategoriskt svartvit i hur man ska göra.
 
Stort tack för alla synpunkter.

På ena bilden ser ni att det har gått så långt att isodränplattan har släppt från väggen och det har kommit in grus och sten. För att åtgärda det gissar jag att jag ska gräva rätt djupt, ta bort isodränet, göra rent, fästa isodrän, kontrollera markduken och sätta en ny gul täckskiva?

Sen tänkte jag ändå när jag ändå har marken uppgrävd göra en gång. Jag hade tänkt en stensatt gång, typ smågatsten längs med vägg och ca 1,5 m bred, med ett fall på 2 cm ut från väggen. Det borde ju vara "tätt" nog?
 
Jag tror inte det är så farligt.
Jag hade en liknande grej på en av väggarna. Grovdammsugare för att få bort det värsta och sedan spolade rent med trädgårdsslangen.
Skivorna sitter normalt med en infästning/skiva så dom sitter inte stumt mot väggen och väggen är säkert inte 100 procent slät heller.
Fredrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.