IngMatt
Vedklabbar som har legat ute i 4 år och huggs upp nu, kan den eldas eller ska den köra till återvinningen?
Det finns lite svamp på så en del av familjen vill slänga och en annan spara och elda.
DSC01492.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Är väl bara att elda upp. Är det mkt mögel så kör med andningsmask när du klyver den.
 
  • Gilla
Ramrod
  • Laddar…
IngMatt
Dom kör det till tippen och hugger utan mask, det verkar inte klokt när vi har en öppen spis och en trippelpanna.
 
Korvgubbe
Min amatöråsikt är att det går utmärkt att elda. Inte lika effektivt som frisk ved men brinner gör det.
 
IngMatt
Den var hård att klyva med yxa och slägga, så den bör den inte vara dålig men dom har kört allt till återvinning i 3 omgångar :wow:

Nu får vi köpa eller hämta nytt :mad:
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Återvinningen? Ni kunde väl iaf ha skänkt det till nån som behövde ved.
Snacka om att slösa med energi!
 
  • Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Oklyvd i fyra år och med svamp? Blir fin jord om några år...
 
öringen skrev:
Återvinningen? Ni kunde väl iaf ha skänkt det till nån som behövde ved.
Snacka om att slösa med energi!
Den blir ju återvunnen. Troligtvis i ett kommunalt värmeverk.
 
IngMatt
haavard skrev:
Oklyvd i fyra år och med svamp? Blir fin jord om några år...
Den var farlig med svamp och måste bort hörde jag
 
IngMatt
Johan Gunverth skrev:
Den blir ju återvunnen. Troligtvis i ett kommunalt värmeverk.
Alltid en tröst men det är privat, om den hamnade i rätt också. Idioti när vi har en riktig värmepanna.
 
  • Gilla
BowsieBowz
  • Laddar…
Om biten i fokus är representativ för alltihopa tror jag inte att du behöver sörja "veden". Rutten björk ger förvisso värme, men inga stora mängder. Och ruttnar gör den utan vidare på två år utomhus.
 
  • Gilla
Nyk
  • Laddar…
Sådana bitar lägger jag i skogen, inte mycket värmevärde kvar (möjligen i bitar fur, alm och ek) . Den glädjer mig inte med värme där heller men däremot fyrfläckiga blombockens larver som äter veden och hackspetten som äter larverna. Hackspettar och blombockar värmer mitt hjärta.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Jösses:x

Ni skulle bara veta vad Gamla Trofast har slukat i form av skitved genom åren. Inte så lite energi i den som folk tror.
 
  • Gilla
ArneTW och 3 till
  • Laddar…
då måste det vara farligt att vistas i skogen eftersom halvruttet ved och svamp, alger,mössa av alla de slag finns det gott om där :).

Värmevärdet är inte det bästa i gammal trä men inte det sämsta heller om den är inte så våt som en våt tvättsvamp. Det är ju samma värmevärde per kilo ved vid samma fukthalt. Skall man betala för bortkörning och deponering så är det klart smidigare att elda upp medan väder är mild och husets värmebehov låg ( ej intensiv eldande).
gaia
 
  • Gilla
LarsH42 och 1 till
  • Laddar…
Varför kommer jag att tänka på Solsidan när jag läser detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.