Tack!

Jovisst, planlösningen följer samma principer som många andra hus. Beprövat och fungerande, effektivt utnyttjande av ytorna. Jag såg ingen anledning att göra det på ett väsentligt annorlunda sätt. Dock skiljer det sig i detaljerna, du hittar sällan några typhus med 'master bedroom suite' som vi har på bottenplanet. Därtill är rummen en bit större än vad typhusen som regel har.
 
Jag ser en del sakar som jag personligen inte gillar med planlösningen, men TS kom ihåg att det är ditt hus.

Jag hade velat ha uteplatsen i anslutning till köket/matrummet så att det blir enkelt att komma ut/in och sitta ute och äta. Jag tror att balkongen kommer att bli väldigt dåligt utnyttjad eftersom man måste släpa käket uppför trappan om man vill sitta ute.

Finns det fyra barn? Om inte så hade jag hellre velat ha master bedroom på övervåningen så att övervåningen blir en mer renodlad sov-våning. Kanske inte så kul att ligga och sova på nedervåningen om det finns andra som vill stöka runt, kolla högljudd film osv. Särskilt inte om man är sjuk, ska jobba natt eller liknande.

Jag hade övervägt att glasa in balkongen på övervåningen och slå ihop den med allrummet, och skapa ett maffigt master bedroom med massor av ljusinsläpp, kombinerat med ett takfönster i hallen upp eller ovanför trappan så man får in ljus. Sovrummet nere kan bli allrum/kontor/gästrum.

Jag saknar en klädkammare på övervåningen.

Inbyggda garderober i sovrummen på övervåningen begränsar hur rummen kan möbleras. Jag hade tagit bort dem och jobbat med fristående garderober istället. Helst hade jag inte velat ha några garderober alls utan alla kläder skulle förvaras i en gemensam klädkammare. Den bästa platsen för en sådan klädkammare bör vara i eller vid tvättstugan, då slipper man släpa berg av kläder upp och ner.

Jag håller med MB77 angående trappan/hallen. Då får ni dessutom möjlighet att ha ett större badrum uppe.

Jag hade också velat ha bort det lilla kyffet på nedervåningen. Sätt dörren i badrummet i hallen, liksom dörren till klädkammaren och sätt dörren till sovrummet mot vardagsrummet.
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
Tack för synpunkterna. Det är jättebra att få dessa synpunkter även om jag inte riktigt håller med om allt. Vi har ju alla lite olika prioriteringar och smak som tur är.

Mina kommentarer:

pelpet skrev:
Jag hade velat ha uteplatsen i anslutning till köket/matrummet så att det blir enkelt att komma ut/in och sitta ute och äta. Jag tror att balkongen kommer att bli väldigt dåligt utnyttjad eftersom man måste släpa käket uppför trappan om man vill sitta ute.
Vi kommer att ha en ca 6-7m djup uteplats (trädäck) längs hela baksidan av huset och där har vi för avsikt att ha matplats etc.

pelpet skrev:
Finns det fyra barn? Om inte så hade jag hellre velat ha master bedroom på övervåningen så att övervåningen blir en mer renodlad sov-våning. Kanske inte så kul att ligga och sova på nedervåningen om det finns andra som vill stöka runt, kolla högljudd film osv. Särskilt inte om man är sjuk, ska jobba natt eller liknande. .
Vi har tre barn. Det fjärde sovrummet blir ett kombinerat gästrum och pysselrum. Vår filosofi är att övervåningen i huvudsak blir barnens våning. Där kan de umgås med kompisar, leka, titta på TV etc och så vidare medan vi vuxna med ev gästar kan umgås på nedervåningen. Om nu t ex min hustru eller jag skulle vilja titta på film sent på kvällen och den andra av oss gå att sova så funkar det nog bra. Det är ett stenhus (lättbetong) och dörren mellan vardagsrum och sovrum är en extra ljudisolerad sådan av just den anledningen.

pelpet skrev:
Jag saknar en klädkammare på övervåningen. Inbyggda garderober i sovrummen på övervåningen begränsar hur rummen kan möbleras. Jag hade tagit bort dem och jobbat med fristående garderober istället. Helst hade jag inte velat ha några garderober alls utan alla kläder skulle förvaras i en gemensam klädkammare. Den bästa platsen för en sådan klädkammare bör vara i eller vid tvättstugan, då slipper man släpa berg av kläder upp och ner.
Detta är ju en smaksak. Det finns för och nackdelar med bägge lösningarna. Våra barn har hittills alltid haft egna rum med egna garderober och ansvar för att sköta sina egna kläder, inklusive att hämta rena kläder och lämna smutsiga i tvättstugan (som ligger i en anslutande 1-plans del). Men vi kanske kommer att ompröva detta och köra med en rak vägg mellan rummen och fristående garderober för att uppnå större flexibilitet för framtida möblering.

pelpet skrev:
Jag håller med MB77 angående trappan/hallen. Då får ni dessutom möjlighet att ha ett större badrum uppe.
Jo, jag har tittat och skissat på flera varianter av alternativ trapplaceringen men ingen blir bättre på alla sätt. Visst man kan flytta trappan inåt i huset men det får rätt stora konsekvenser för övervåningen som vi är väldigt nöjda med som den ser ut nu. L-trappa, U-trappa med viloplan mitt i samt helt rak trappa är de vi kan tänka oss. Absolut inte spiraltrappa mitt i vardagsrummet!

Med den bredare 2-delade ytterdörren så blir golvet direkt nedanför trappan hyfsat fredat från snö och slask. Vi hade en liknande trapplacering i vårt förra hus och det gick bra tack vare att hallen som här var rejält bred. Men visst det är en kompromiss. Tror att badrummet på plan 2 blir alldeles tillräckligt stort trots att vi stulit lite utrymme för linneskåp strax utanför.

pelpet skrev:
Jag hade också velat ha bort det lilla kyffet på nedervåningen. Sätt dörren i badrummet i hallen, liksom dörren till klädkammaren och sätt dörren till sovrummet mot vardagsrummet.
Jo, det är lite "dödyta" men om man gör som du föreslår så tappar man ju hela konceptet med en "vuxen svit" och man måste gå via hallen för att nå badrum och klädkammare. Där till kommer dörrarna till dessa att stjäla nästa all väggyta i entréhallen vilket blir mindre estetiskt och (vad värre är) man förlorar plats för garderober för ytterkläder etc.
 
Min bror har ett liknande hus. De har små klädkammare i väggen mellan barnens rum istället för en märklig, krokig vägg, det är bra och ger en rak vägg med enda dörr på väggen istället för en massa skumma vinklar och vrår och flera dörrar. Ljudisolerar bra mellan de två rummen dessutom.

Balkongen använder de mycket, det är trevligt att sitta däruppe och fika, sola eller ta en drink på kvällen, för att inte tala om att det är bra att vädra duntäckena där.

Tycker lösningen med "sviten" nere är jättebra!
 
Riktigt bra planlösning får jag säga, inte för att jag är någon expert, men den ser hållbar ut.

Det jag har synpunkter på är passagen mellan ert sovrum och badrummet. Man måst öppna 2 dörrar för att komma in i badrummet, både från hallen och från ert sovrum, om ni nu kommer att sova med stängd dörr.
Måste det finnas en dörr in till passagen?

Angående trappa precis vid ytterdörren. Dumförklara mig gärna, men flyttar man ytterdörren åt höger. Då kommer man bort med blöta skor från trappen lite iaf.
Men det kommer kanske att se osymmetriskt ut från gatan?
 
M
Går det inte att sätta en U-trapp eller vrida trappen 90 grader, dvs parallellt med dörren. Då blir passagen för trappen antingen nära köket eller nära "master bed room". Dörren till badrummet på övervåningen kommer behöva flyttas lite, men det bör funka.

Lite trappformer kan utforskas här: http://www.atab-trappan.se/index.cfm?id=59&l=2
 
Hej,
Tycker spontant att det ser bra ut, ren och tydlig planlösning. Som många andra nya hus tycket jag personligen att det verkar lite väl stort men har man plats att bygga på och pengar att spendera så för all del. Tror att man hade kunnat "trimma ner" storleken lite med samma planlösning.

Hur ser exteriören ut? Eller har jag missat några ritningar? Viktigt att rita på plan och fasad samtidigt med tanke på fönstersättning, proportioner etc.
 
Externt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterplacering och storlek på fönster är preliminära.
 
Micke64 skrev:
Går det inte att sätta en U-trapp eller vrida trappen 90 grader, dvs parallellt med dörren. Då blir passagen för trappen antingen nära köket eller nära "master bed room".
Tack för idéerna! Nu har jag dock lite svårt för en U-trapp och jag vill ogärna blockera vyn från entré genom hall, vardagsrum och ut mot trädgård.

Men jag har kanske inte har förstått hur du tänkte?
 
Tänker ni ha spröjsade fönster när ni nu bygger ett så pass "traditionellt". Angående de "krokiga väggarna" i sovrummen så förutsätter jag att ni tänker ha inbyggda garderober där, dvs i rummen upplevs väggen som rak med infällda garderober?
 
du kommer inte att vinna årets pris för mest spännade arkitetktur men du verkar inte vilja det heller och jag tror att du kommer att trivas väldigt bra i huset. Jag har svårt att finna några fel, klassisk!
 
jo, kom på en sak. Den dubbelriktade öppna spisen, jag misstänker att det kommer att bli sjukt varmt att sitta bara 1,5 ifrån vid middagsbordet. Utöver att det ofta är varmt i kök så kommer det att bli kokhett vid en middag om spisen är i gång.
 
mosvensson skrev:
Tänker ni ha spröjsade fönster när ni nu bygger ett så pass "traditionellt". Angående de "krokiga väggarna" i sovrummen så förutsätter jag att ni tänker ha inbyggda garderober där, dvs i rummen upplevs väggen som rak med infällda garderober?
Personligen hade jag nog gärna haft spröjsade fönster men hustrun vill inte, för mycket jobb vid fönsterputsning. Vi har sett flera hus i samma stil utan spröjs och det ser inte tokigt ut i i alla fall.

Ja, det blir integrerade garderober där. Något slags inredningssystem med trådbackar etc och sedan dörrar av lämplig typ. Tanken är att garderoberna skall ge lite extra ljudisolation mellan rummen.
 
Redigerat:
Fabrikör Stava skrev:
jo, kom på en sak. Den dubbelriktade öppna spisen, jag misstänker att det kommer att bli sjukt varmt att sitta bara 1,5 ifrån vid middagsbordet. Utöver att det ofta är varmt i kök så kommer det att bli kokhett vid en middag om spisen är i gång.
Bra synpunkt, det hade vi inte tänkt på! Tål att ta en funderare på det, tack!
 
Mikael_L
Nyfniken skrev:
Flytta dörren till sovrummet uppåt och byt plats på toalett och trappa?
Nej det kommer inte att gå (om det inte är betongbjälklag i huset), för det måste ligga en balk mitt i huset (tänk hjärtvägg) som stöd för bjälklaget, så trappan går inte att skjuta uppåt som du tänker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.