Jag har köpt ett enplanshus på betongplatta från 1975. Idag ligger det original plastmattor överallt direkt på betongen. Vad jag förstått så rekomenderas det inte att man lägger plastmatta direkt på en betongplatta. Jag skall byta ut alla golv utom och funderar på vad man kan ha istället. Klinkers går väl bra i badrum och eventuellt köket, men vad kan man ha i övriga rum? När man lägger laminatgolv så brukar man ha nån slags plast under. Jag antar att det är lika illa som att lägga plastmatta? Mig veterligen så finns det inte någon isolering under plattan. Kan jag lägga värmeslingor i badrummet under klinkers? Har läst att det kan bli fuktproblem om man slår av värmen i värmegolvet.
Tacksam för tips och råd.
 
  • Gilla
EmmaDenAndre
  • Laddar…
Du bör ha fuktspärr under laminat/parkett. Det som brukar vara illa med plastmatta direkt mot betong är att lim/matta reagerar med fukten i plattan. Det finns även diverse system som du kan lägga på betongen, under parketten sm låter ev fukt ventilera bort. Kolla tex Platon.
 
AndersG skrev:
Du bör ha fuktspärr under laminat/parkett. Det som brukar vara illa med plastmatta direkt mot betong är att lim/matta reagerar med fukten i plattan. Det finns även diverse system som du kan lägga på betongen, under parketten sm låter ev fukt ventilera bort. Kolla tex Platon.
Hur pass hjälper det med att pensla på primer? skyddar det inte limmet mot fukt?
 
Under förutsättning att huset (golvet) inte har några speciella fuktproblem funkar plastmatta väl på betong. Det som händer om fukthalten blir för hög är en alkalisk nerbrytning av limmet som då "tvålar" dvs löses upp och detta kan i sin tur lösa upp mattan oxå, luktar f-n och är inte speciellt hälsosamt. Nu är risken för detta ovan mark relativt liten och som du själv säger ligger orginalmattorna kvar (30 år!)

Skall du lägga parkett eller laminat finns 2 val, låt plastmattan ligga (förutsätter att den är hel & plan) alternativt riv upp den och fräs rent (hästjobb men hängslen & livrem..)
Platon behövs bara vid konstaterade fuktproblem annars räcker åldersbeständig byggplast väl. (Detta är vad tillverkarna rekommenderar)

Avseende golvvärme i mindre utrymme såsom badrum anser jag att det är riskfritt att lägga slingan direkt på betongen. Vill man isolera finns ex Ebeco Cable board som funkar kanon, nackdelen är bygghöjden (20mm) vilket iofs bara är ca 10mm mer än ren flytspackling.

Golvvärme stänger man aldrig helt, dra ner termostaten till 16-18 grader, det är inte skönt med iskallt badrumsgolv på sommaren heller....
 
Inte så värst smart att lägga parkett på plastmatta ovan betonggolvet. Du vet ju inte hur det ser ut om några år så det bästa är att lägga platon blå. Det är upplagt för fukt problem med 70 tals hus på betongplatta.


slitvargen skrev:
Under förutsättning att huset (golvet) inte har några speciella fuktproblem funkar plastmatta väl på betong. Det som händer om fukthalten blir för hög är en alkalisk nerbrytning av limmet som då "tvålar" dvs löses upp och detta kan i sin tur lösa upp mattan oxå, luktar f-n och är inte speciellt hälsosamt. Nu är risken för detta ovan mark relativt liten och som du själv säger ligger orginalmattorna kvar (30 år!)

Skall du lägga parkett eller laminat finns 2 val, låt plastmattan ligga (förutsätter att den är hel & plan) alternativt riv upp den och fräs rent (hästjobb men hängslen & livrem..)
Platon behövs bara vid konstaterade fuktproblem annars räcker åldersbeständig byggplast väl. (Detta är vad tillverkarna rekommenderar)

Avseende golvvärme i mindre utrymme såsom badrum anser jag att det är riskfritt att lägga slingan direkt på betongen. Vill man isolera finns ex Ebeco Cable board som funkar kanon, nackdelen är bygghöjden (20mm) vilket iofs bara är ca 10mm mer än ren flytspackling.

Golvvärme stänger man aldrig helt, dra ner termostaten till 16-18 grader, det är inte skönt med iskallt badrumsgolv på sommaren heller....
 
Hej!
Om huset är byggt på 70-talet finns det troligtvis inget kapilärbrytande skikt under plattan. Det medför att markfukten lätt tränger upp genom plattan. Därför bör du absolut ha platonmatta innan du lägger golvet. Plastfilm räcker troligen på ett nybyggt hus med bra kapilärbrytande skikt under plattan, men inte på ett 70-talshus.
 
Jag har ett hus som har (enligt ritningarna) två lager "oceanpapp eller liknande" som spärr under betongen. Golvläggaren som ska lägga massiv ekparkett tyckte att jag skulle lägga någon form av plast först och sedan plywood att spika parketten på. Låter det rimligt? (Huset är från 1959 och på betongplatta).
 
Är i valet och kvalet med ett liknande projekt. Min platta på mark är inte traditionellt gjuten, utan murade siporexblock som utgör plattan och ovanpå dessa ligger ca fem cm gjutning. Har inte uppfattat nåt fuktproblem med golvet än, men eftersom jag studerar använder jag bara huset som sommarhus och tänker inte bosätta mig där permanent förrän längre fram. Vill minnas att jag lärde mig ett knep för många år sen, att man kunde tejpa en bit plast över betonggolvet på ett ställe för att se om det kondenserade under. Då borde ju fukt avslöjas. Om det får sitta en vecka utan som helst skillnad borde det väl vara ok? Om det är så att det är ok funderar jag på laminat, men att skita i folien (vill inte skapa täta skikt i onödan när det är bra för ett hus att andas). Kommer det nån funkt får det bli klinkers av samma modell i både kök och anslutande vardagsrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.