Tänkte införskaffa någon typ av downlights, gärna med GU10 sockel för att ANVÄNDA led-lampor.

Nu till frågan, har 45 mm att spela på, vanlig glasullsisolering runt om, trätak över.

Tänkte använda 5-9 W lampor.

Behöver jag ha infällnadsburkar?
 
Inte GU10!
Väldigt lätt att någon annan (kanske nästa ägare av huset) byter till 50W halogen.... Brandrisk!
Satsa på LED-armatur som tillåter dina mått på avstånd till brännbart material.
 
Vet du om det finns några vettiga armaturer som klarar sig inom 45 mm byggdjup?
 
Renoverar du?
Skulle i så fall rekommendera att du reglar ner taket 45+22, det ökar urvalet av spottar.

Mvh Freddan
 
Eller köpa rena ledspottar, och köper några extra om de skulle gå sönder i framtiden
 
Kopparkullen skrev:
Renoverar du?
Skulle i så fall rekommendera att du reglar ner taket 45+22, det ökar urvalet av spottar.

Mvh Freddan
Japp, saken är den att det är ett gammalt uthus och nuvarande takhöjd är drygt 2 m, därför undviker jag helst att sänka taket mer än nödvändigt (tilläggsisolerar 45 mm). Takgipset bygger väl drygt en cm sen också så det blir väl totalt 57 mm.
 
jeppeknaster skrev:
[länk]

37mm djup
Inte utan spotguard potta....
 
Kopparkullen skrev:
Inte utan spotguard potta....
Vart står det? Det är ju skrivet att dom går att montera i apparatdosa eller kopplingsdosa?
 
Kommer själv att montera dem med en tunn aluplåt fastspikad ovan. Har dock ingen isolering.
 
Isoleringen! Står att den får installeras i isolerat undertak om spotguard används.
 
Kopparkullen skrev:
Isoleringen! Står att den får installeras i isolerat undertak om spotguard används.
Det framgår ju inte om det är när den sitter fritt i taket, känns ju överdrivet att ha både apparatdosa och spotguard?
 
Om du öppnar PDF-filen produktblad, så ser du att den antingen kan monteras i A-dosa eller direkt i undertak om avstånd till brännbart material är 180*180*50
Det klarar du om du inte har isolering.
 
Avståndet till brännbart ska minst vara 6 cm i sida. Utrymmet ska vara 18 cm brett totalt och minst 5 cm djupt.
 
jeppeknaster skrev:
Avståndet till brännbart ska minst vara 6 cm i sida. Utrymmet ska vara 18 cm brett totalt och minst 5 cm djupt.
Absolut, mitt svar är ju hela utrymmet som krävs... Inte avstånd till..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.