De här enheterna har legat tillsammans i vanlig rumsmiljö ett tag. Den lilla enheten som ska mäta i krypgrunden visar 23 procentenheter mer än "visningsdisplayen". Jag uppelever inte vår krypgrund som så jätteblöt som det här systemet ibland visat att den är.

https://www.dropbox.com/s/cl5xntmbe8jwqwr/2013-09-08 07.20.36.jpg

Kanske skulle behöva köpa någon annan, finns det några produkter i vettigt pris som ändå visar lite exaktare än sådana här differenser?
 
ullberg
Nu har ju inte jag "pro"-modellen så jag fick inte riktigt lika stor skillnad... ;)

(dock lite mer än jag hoppats på, men det kanske är en effekt av att de mäter något olika temp, jag vet inte riktigt hur 0,1 grad slår på RF, borde inte vara så mycket tycker jag)

ImageUploadedByByggahus.se1378621026.621492.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska precis ner i krypgrunden, kan testa att lägga utedelen nära min andra, betydligt dyrare (men inte alls säkert bättre för den skull) och se hur värdena skiljer sig, återkommer.

/U

Ps, om de efter att ha legat bredvid varandra länge fortfarande visar så stor skillnad lär det ju vara läge för reklamation, om den nu inte är för gammal (min är garanterat det)
 
ullberg
Efter kanske 45 min bredvid varandra är detta resultatet:

ImageUploadedByByggahus.se1378626142.237312.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rätt stor skillnad även om det inte är lika mycket som du hade...

/U
 
I
5% på 0,1 grad verkar inte rätt. Vill man kolla sin hygrometer finns här en bra beskrivning, det är inte så svårt som det först verkar vara. http://www.acc.umu.se/~erikas/hembyggd/mollierhem.htm För att få den våta temp behöver man en termometer inlindad i ett varv tyg eller liknande. Detta fuktar man väl med rumstemp vatten och sedan när temp slutat falla avläser man helt enkelt temp. För att skynda på kan man " vifta " lite försiktigt. Markera temp i diagrammet, ta bort den våta lindningen och mät rumstemp samt markera den i diagrammet, resten beskrivs i länken. Själv använder jag två paralellt monterade identiska termometrar varav den ena försedd med "strumpa", som jag tog från ett bommulssnöre ( den omgivande flätan ), men det bör fungera med vilken rättvisande termometer som helst.
 
Bra tips, Mollierdiagram ger flashbacks från några inledande fysik- och värmelära-laborationer en sisådär 15 år sedan. Tror minsann jag satt och viftade och blötte termometrar i studentköket då också...:)
 
ullberg
Jag kanske dömde ut min hygrometer lite tidigt, jag kollade igen och nu verkar de ganska samstämmiga, så jag kommer nog ta det för ett "tillräckligt bra" värde...

ImageUploadedByByggahus.se1378647996.302658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.