Jag är i färd med att måla fönstren i vardagsrummet.

Huset är från 1980 och fönstren är mörkt brunt laserade.

Jag har gjort som i andra rum, grundat två ggr m flugger utegrund och sedan två lager fönsterfärg. Det bruna har då helt täckts.

Nu till min fasa ser jag att det har blivit gulflammigt i stort sett på allt det vita. Är det träsyra, lasyren eller en kombination av dessa? Och hur åtgärdar jag, shellack eller annat? Fönstren målades i maj och ligger åt syd-sydost så det kommer mkt sol där jämfört med i andra rum.

tacksam för hjälp.
 
Hade liknande fenomen, brunlaserade fönster från ca -70. Jag slipade ned alla fönster (Mödosamt med ca 3-4 timmar bara för slipningen) för att få någorlunda trärent, sedan 2 lager grund och avslutade med 3 lager fönsterfärg. Kör med Alcro färg.

Efter första till och med tredje strykningen kunde jag se att på vissa ställen slog det bruna igenom lite trots att jag slipat av hela fönstret. Fjärde varvet täckte och femte varvet drogs för att vara säker på att slippa genomslag. Än återstår att se hur det ter sig efter tid.
Det måste vara pigment som drar ut i nya färgen, jag tror slipningen jag genomförde tog bort mycket av det starka och således finns det mindre pigment kvar. Jag väntar med spänning för att se hur det ser ut här efter ett tag, alla målade i våras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.