Min inspelningsbara CanalDigitalbox med dubbla tuners börjar bli lite risig och jag funderar på vad jag ska ersätta den med.

Att köpa en ny box från CD för 2500spänn och dessutom bli låst i 24 månader lockar inte och de linuxbaserade boxarna ger ju lite mer flexibilitet och funktionalitet.

Dreamboxarna har jag för stunden tänkt bort pga av priset.

Ett alternativ är

http://www.miraclebox.se/product/289/miraclebox-premium-twin-hd-2xs2-.html

och ett annat är http://vuplus.com/productSolo2.html

Mirakelboxen har inte stöd för CI+, eller så beror det lite på vilken mjukvara man använder (jag tror mig förstått att CI+ standarden inte tillåter vissa funktioner som att streama inspelade program lokalt tex). Frågan är om detta är ett problem när man tänker använda CD's hdutbud? Inte idag som jag förstår det, men kanske inom kort?

Någon som har synpynkter på detta eller produktvalet?

Och nej, detta har inte med otillåtet användande att göra, jag har mitt abb hos CD och kommer fortsätta ha det.
 
Jag bytte till CD lilla box. Fick den för 495 utan att förlänga abonnemanget. Den är faktiskt riktigt bra. En USB disk till den och inspelning fungerar, samt att det från andra mediaspelare går att via DLNA titta på inspelade program.
 
Den skulle kunna vara ett alternativ på tv nr2 men i första hand vill jag ersätta den mottagare som har två tuners och där behövs fortfarande en med två tuners. Och har jag skaffat en linux box till första tvn så blir det en enklare sådan även till nr2....
 
OpiMaza
Vu+ solo2 är en mycket bra box, hjälpte kompis att installera och den är en snabb liten smidig apparat.
Har själv en Duo2 och det är ännu hetare faktiskt.
 
Tack för svar. Låter bra och det är väl lite lutning åt Solon nu. Duon tycker jag prisar ut sig för mina behov, har ju bara en sat pos att plocka ner......
 
Har också en Duo och är nöjd med den.
 
NanoXX 9800CO HD TT
Technistar S2 HD
 
Blev en VU+ Solo2 idag, ev leverans i helgen så jag har något att göra imorgon kväll....
 
Företag som inte gör rätt för sig får ofta en knäpp på näsan här, men idag fick jag uppleva kundservice på en nivå som man inte riktigt är van vid.....måste dela med mig av det:

Bestämde mig för att byta mottagare i tidigare i veckan men pga mycket jobb hann jag aldrig beställa. Hittade till www.satvision.se via diverse forum och prisjakt och undersökte häromdagen möjligheten att hämta mottagaren direkt på deras lager i Bromma eller Haninge. Fick svar på några minuter att det gick bra men jag fick inte tummen ur med beställningen.

Idag på eftermiddagen började det klia i fingrarna igen och jag la en beställning 15:30 med en liten försiktig fråga om jag kunde hämta något i Bromma på vägen hem från Kista....ett långskott. En halvtimme senare kom ett förslag via mail att hämta upp mottagaren imorgon lördag (när dom har stängt). Fantastiskt bra och lördagen är räddad. Men sedan blev det ännu bättre. Satvision hör av sig igen och säger "Jag ska ändå söderut, jag kan lämna av mottagaren hemma hos dig på vägen".

Fantastiskt! Härligt att det fortfarande finns företag som förstår vikten av kundservice! Stort tack till Satvision. (y)(y) Dessutom - ordning och reda på kvitton och kvittens på mottagen order. Skitbra helt enkelt och tittar man på omdömen på prisjakt verkar det inte vara en tillfällighet. Lysande betyg sedan flera år tillbaka.

Och jag vet att vi ska hålla oss från reklam här men företag som gör det lilla extra ska kunna premieras tycker jag.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nu är boxen igång med http://openpli.org/ installerat. Använder inte original VU+ mjukvara utan istället OpenPli.

Känslan av att ALLT går att ställa in infinner sig snabbt och då har jag ändå bara tröskat runt i guit via fjärrkontrollen.

Istället för en CA+ modul för dyra pengar (som ändå inte fungerar i dessa boxar) görs detta i mjukvara vilket fungerade direkt efter installation. Befarade att detta skulle vara lite meckigt men icke. Däremot tog det mig en halvtimme att inse att CD's programkort satt uppochner....:banghead:

Nu återstår i huvudsak att återställa familjens "favoritlista" och att fixa en av mina favoritfunktioner - att inspelat material inte sparas på en lokal hårddisk som alltid är för liten utan att det istället sparas på en NAS på nätverket.

Av det lilla jag sett hittills är bilden bättre från denna box än min gamla sagem 101 pvr (men det kan vara önsketänkande från min sida) och framförallt är den mycket mycket snabbare i menyhantering och kanalväxling.

Riktigt nöjd med boxen ännu så länge.(y)

Nu börjar jag också fundera på vad jag ska ha för box på TV #2. Där behövs ingen inspelningsfunktion utan kan egentligen vara så enkel som möjligt. VU+ Solo kanske? Eller finns det något billigare alternativ? Ska köra Openpli även på denna så det ser likadant ut överallt.
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Nu är boxen igång med [länk] installerat. Använder inte original VU+ mjukvara utan istället OpenPli.

Känslan av att ALLT går att ställa in infinner sig snabbt och då har jag ändå bara tröskat runt i guit via fjärrkontrollen.

Istället för en CA+ modul för dyra pengar (som ändå inte fungerar i dessa boxar) görs detta i mjukvara vilket fungerade direkt efter installation. Befarade att detta skulle vara lite meckigt men icke. Däremot tog det mig en halvtimme att inse att CD's programkort satt uppochner....:banghead:

Nu återstår i huvudsak att återställa familjens "favoritlista" och att fixa en av mina favoritfunktioner - att inspelat material inte sparas på en lokal hårddisk som alltid är för liten utan att det istället sparas på en NAS på nätverket.

Av det lilla jag sett hittills är bilden bättre från denna box än min gamla sagem 101 pvr (men det kan vara önsketänkande från min sida) och framförallt är den mycket mycket snabbare i menyhantering och kanalväxling.

Riktigt nöjd med boxen ännu så länge.(y)

Nu börjar jag också fundera på vad jag ska ha för box på TV #2. Där behövs ingen inspelningsfunktion utan kan egentligen vara så enkel som möjligt. VU+ Solo kanske? Eller finns det något billigare alternativ? Ska köra Openpli även på denna så det ser likadant ut överallt.
Är också väldigt nöjd med min box. Kör Vix som jag är väldigt nöjd med.
Gjorde också samma fel med kortet... :)

Har inte riktigt haft tid med att mecka så mycket som jag skulle velat med boxen. Funderar på att köra bilden till en XBMC dator i sovrummet, men hade problem med att bilden hackade. Får se om jag får rätt på det när jag har tid, problemet är oftast att få tid när ingen annan vill använda den.
 
Är det några avgörande skillnader mellan Vix och OpenPli som jag borde ha koll på? Får väl testa runt lite senare, just nu är jag bara nöjd med att det verkar funka väldigt bra och stabilt.
 
MathiasS skrev:
Är det några avgörande skillnader mellan Vix och OpenPli som jag borde ha koll på? Får väl testa runt lite senare, just nu är jag bara nöjd med att det verkar funka väldigt bra och stabilt.
Kommer tyvärr inte ihåg varför jag valde Vix istället, Men det var i Januari så eventuell skillnad är med största sannolikhet åtgärdad. Vet att det var en del problem med timeshift i början, möjligtvis Vix hade en lösning fortare och det var därför jag valde det.
 
Inspelning till en share på min homeserver funkar nu utmärkt och krävde inget meckande. Dels är det ju trevligt att det finns väldigt gott om plats för inspelat material och dels är det trevligt att det jag spelat in eller timeshiftat sparas i ett format som alla mediaspelare kan läsa, inte något krypterat som bara kan spelas upp via mottagaren.

Nu funkar det också att streama kanaler från boxen till ipaddan. Använder Vu+ egen player men antar att det funkar med tex vlc också. Just nu streamas bara någon konstig favoritkanallista som inte är min egen, men det borde ju gå att fixa. Löser man ett litet brandväggsproblem innebär ju detta också att jag kan se på min egen tv var jag än är där uppkoppling finns. Trevligt med en egen tv-head-end!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.