Har plockat in offerter från två företag och de behöver OK på att sabba trädgården upp till 5 meter från husgrunden (förutom allt dom ska köra runt i trädgården från punkt a till b och c etc). Vårt hus har en gammal och uppvuxen trädgård och självklart förstår jag att den kommer att bli påverkad, men jag var inte helt beredd på att "allt" skulle sabbas.

Finns det över huvud taget företag som arbetar med att dränera med mindre grävmaskiner?
 
Grannen hade polacker som handgrävde och faktiskt gjorde det korrekt med rätt grävdjup osv.
Handgrävning är nog det enda alternativet tyvärr.
Trädgården blir det bara skit av annars
 
Får man fråga vad du fått för pris på offerterna. Hur lång sträcka, hur djup grävning, vad ingår?
Håller på att planera vår dränering också men inte kommit så långt som till offerter.
 
Han som grävde hos mig i somras när jag dränerade sabbade inte alls mycket, blev förstört 2-3 meter ut från huset, han hade en 4tons grävare.
 
Neyobi skrev:
Har plockat in offerter från två företag och de behöver OK på att sabba trädgården upp till 5 meter från husgrunden (förutom allt dom ska köra runt i trädgården från punkt a till b och c etc). Vårt hus har en gammal och uppvuxen trädgård och självklart förstår jag att den kommer att bli påverkad, men jag var inte helt beredd på att "allt" skulle sabbas.

Finns det över huvud taget företag som arbetar med att dränera med mindre grävmaskiner?
I ert fall skulle jag utöver offerterna i sig inte nöja mig med att de friskriver sig att förstöra trädgården 5 meter från husgrunden utan be om ett möte på tomten där de går igenom vad som troligen måste grävas bort eller påverkas och vad som man kan räddas och eventuell extrakostnad för att bevara visa delar. Utifrån det så kan ni sedan välja vilket företag ni vill gå vidare med.
 
Hur mycket som blir förstört beror på många parametrar. Grävdjup självklart, men också jordmåner och hur blött det är när man gräver.

mr_byggs förslag är bra - och glöm inte att ta flera referenser på de du tänker anlita.
 
När vi dränerade vårt förra hus fick vi hjälp med grävningen, en 3.5 tons grävare. Det gick kanon i flera dagar tills regnet kom. Då spelade det ingen roll, det blir skit av gräsmattan där maskinerna kör. Tänk också på att de gamla massorna måste få plats samt plats för nya makadam.
 
Dränera i februari. Då är marken frusen och du får minimal förstörelse. Det var iaf vad en dräneringsfirma sa till mig..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.