Hej igen alla,
Har kommit över ett parti slätpanel (120mm bred) väldigt billigt och vi tänkte använda den inomhus i ett av rummen vi renoverar då vi försöker hålla en låg budget som ersättning av nuvarande masonitskivor. Allt behöver inte vara exakt historiskt förankrat men gärna iaf något så när... Vi klurar lite på stående eller liggande. Eventuellt bryta upp den med bröstlist... synliga spikhuvuden (typ klippspik) eller inte osv...

Har hade folk där ute gjort i ett gammalt hus med förutsättningen att panelen ska in. :cool:
 
Jag hade satt det liggande, mest för att jag tycker det ser trevligare ut så.
Har du stående reglar är det också enklast.

Dold spikning eller spikning med dyckert med små huvuden, vilket som är enklast.

Spik med stora synliga huvuden tycker jag är effektsökeri.

Men, allt detta är ju en fråga om tycke och smak...
 
Det beror ju lite på vilket årtionde huset ska visa...
 
Kurtivan skrev:
Det beror ju lite på vilket årtionde huset ska visa...
Det varierar. Huset är ifrån sent 1700 och fört till platsen 1821. Salen är i tidig 1800-talsstil, övrigt av huset rennoverades av förra ägarna på 60-talet i det som var modernt just då.

Jag tänker mig att ett hus är levande och återakapandet behöver inte vara helt ifrån 1820-50 utan jag kan tänka mig att vid kök och det här rummet (som är i anslutning till kök) skapa något i sen 1800-talsstil, där maskinhyvlat och smalare panel borde funnits att tillgå... :)
 
sen 1800-talsstil, där maskinhyvlat och smalare panel borde funnits att tillgå
Var det då man började med pärlspont? Det är ju inte riktigt slätpanel.
 
KnockOnWood skrev:
Var det då man började med pärlspont? Det är ju inte riktigt slätpanel.
Pärlspont började tillverkas vid mitten av 1800 men kunde vara så bred som 15-20cm. Rivit upp en masonitvägg till idag, där bakom låg kilsågad liggande panel ca 35cm bred... som tyvvärr förra ägarna uppenbarligen rivit ut delvis för en ny dörr.
 
Här är exempel på liggande panel som finns i ett par bekantas förra hus. Huset är ifrån 1904 och var så gott som orört när dom flyttade in, de har bara målat en del och fixat fuktskador.

9221300.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lotta99f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.