får bli en sådan mätare eller motsvarande. kan vara kul att veta!. vet iaf att i år har min ved sjunkit ihop 5-10%
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Man bör ju möta längs med ådringen i träet in bit in från ändträt. Ändträt är ju där som det torkar hastigast. När jag har mätt med min enkla fuktmätare så har det oftast inte blivit så stor skillnad om jag kluvit biten eller inte
 
När jag mätt så har jag tagit en träbit som jag vill mäta, klyft den på mitten och tryckt in fuktmätaren i mitten på biten, då tycker jag att jag fått rätt så bra mätvärden.
 
D09
Är det egentligen någon skillnad energimässigt om man tar veden från vedboden rakt in i pannan än att man har några dagars lager?

Veden stjäl ju värmen när dom veckolagras i pannrummet alt veden kräver mer energi för att hettas upp i pannan.
 
Det ä STOR skillnad att elda fuktig ved, det stjäl mycket energi.. ;)
Första året jag bodde här så fick vi ju tag på ved som var halv fuktig.. Torkade så gott det gick och la press över, det gick hål i pressen och halva vedan vart sur, det var ett helvete att hålla fart på elden i pannan, fick aldrig upp rökgastempen och den ville bara stå och pyra, till slut kom jag på vad som var fel så då tog jag min andra vedhög som var toktorr och sen la jag in den fuktiga i pannrumet, efter nån vecka var det dugligt nog att elda den.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
xdigger skrev:
Det ä STOR skillnad att elda fuktig ved, det stjäl mycket energi.. ;)
Första året jag bodde här så fick vi ju tag på ved som var halv fuktig.. Torkade så gott det gick och la press över, det gick hål i pressen och halva vedan vart sur, det var ett helvete att hålla fart på elden i pannan, fick aldrig upp rökgastempen och den ville bara stå och pyra, till slut kom jag på vad som var fel så då tog jag min andra vedhög som var toktorr och sen la jag in den fuktiga i pannrumet, efter nån vecka var det dugligt nog att elda den.
Men om veden i vedboden är "torr"

Är det till stor nackdel att slänga in en kall vedbit? :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Det kan du helt bortse från det är att förånga vattnet i den fuktiga veden som betyder något eller rättare sagt mycket.
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Jag märker stor skillnad på om veden får vara inne ett dygn innan eldning mot att ta den direkt från vedboden.
Särskilt vid uppstart.
 
  • Gilla
xdigger och 2 till
  • Laddar…
D09
Klurar på hur mycket ved man egentligen ska ha inne.. Visst, det är riktigt gött att kunna gå ner i källaren, viska lite till pannan och slänga i "några" klabbar.

Men det tar plats, och det var inte så omständligt ( i solsken, fin höstdag ) att ta skottkärran, fylla den, rulla in i pannrummet och lasta i, alt att man alltid har en kärra lastad inne och efter påfyllnad går ut o fyller den igen :)

Då blir det nog inte så stor grej, istället för att mata in 2 m3 i ett paket :)

Ska bli ett nöje o testa sig fram :)
 
Hade du inte traktor? Gör ett par pallgafflar till trepunktslyften så kan du bygga om pallar så du kan stapla ved i dom. :) Bara köra fram.
 
D09
xdigger skrev:
Hade du inte traktor? Gör ett par pallgafflar till trepunktslyften så kan du bygga om pallar så du kan stapla ved i dom. :) Bara köra fram.
Jajamensan :)

Ett par gafflar eller en bom hade varit grymt :)
 
Det blir lite tungt annars, skulle lätt ha hittat på någon smart lösning. :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Jajamensan :)

Ett par gafflar eller en bom hade varit grymt :)
Om du är händig att bygga fästet så har jag ett par lösa gafflar du kan få köpa :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
ImageUploadedByByggahus.se1379696837.868721.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1379696850.627722.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopierat från tidning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.