Efter att ha legat lågt i 2 år så tar vi upp tankarna på att bygga igen. Nu känns det bra och det är detaljer kvar att lösa.

Vi är mycket nöjda i det stora hela men vi har 3 punkter vi önskar lite input från er....

1. Föräldrasovrummet är lite för stort. Vi tänker oss att ändra lite och ställa sängen mot bastuväggen istället samt göra en garderobsvägg mot långsidan istället. Någon med annat förslag?
2. Badrummet känns inte optimalt planerat. Vi önskar ha 1 dusch, bastu för 2-3 pers, badkar (något större än normalt typ bubbel), dubbelhandfat samt wc-stol. Någon med tankar om hur vi kan stuva om?
3. Fasaden mot gatan ser ganska död ut, 4 lika fönster och det händer inget liksom. planlösningen på undervåning vill inte gärna rucka på men övervåningen är vi mer flexibla med. Kom gärna med förslag på andra fönster, placering av fönster, andra detaljer som gör fasaden roligare..
BTW: fasaden mot baksidan ser ännu tråkigare ut men det bryr vi oss inte om, ingen ser den.
 
Hej,
Jag tycker att fasaden mot gatan ser helt ok ut men så gillar jag ordning och reda och strikta fasader. Det vore intressant att se de andra två fasaderna då de känns som de viktigaste?


Planlösningen på bottenvåningen tycker jag ser mycket bra ut! Huset är ganska stort så det finns en del överytor utan tydlig användning, t.ex framför trappan. Kan dock säkert bli väldigt inbjudande. Bra lösning med entré och tvätt tycker jag. Om köksön är fast så ska det egentligen vara 1200 mm mellan den övriga arbetsytor, klarar ni det?

Kan biblioteket få en dörr (kan vara skjutdörr) ut mot hallen vid badrummet? Då kan få en fin rundgång runt trappan. Om man förlänger väggen med kyl och frys så att den fortsätter till där trappan slutar kan man vid behov möblera med bokhyllor eller bygga in annan förvaring mittemot trappan och på så sätt använda den ytan bättre.


På ovanvåningen känns det som att ni kan behöva fundera ett varv till. Jag skulle personligen "strama till" planen lite och bli av med de sneda väggarna. I stora sovrummet borde ni också få plats med en generös klädkammaren som man antingen går igenom eller som man passerar när man går in i rummet om ni förstår vad jag menar.


I badrummet kan ni fundera över bland annat följande: Det kan vara en idé att snarare ha toaletten avskild än duschen, eventuellt till och med med en skjutdörr el liknande så att toalett och t.ex. dusch enklare kan användas samtidigt. Duschens placering kanske bör ligga närmare bastun så att man inte behöver blöta ner hela badrumsgolvet när man går mellan dusch och bastu. Kanske går badkaret att ställa längs fasaden? Ev med fönster så att kan kan se ut när man ligger i badet. Jag hade försökt få handfaten rakt fram när när man kommer in, wc in där duscharna ligger, duschar närmast bastun. Behövs säkert en del trixande och justerande av väggar för att få till det, badrummets totala yta är dock väldigt stor så det borde gå att optimera. Om jag var ni skulle jag också fundera på om alla funktioner verkligen ska ligga i ett stort badrum eller om det blir mer användbart att dela upp det i två rum (5 m2 vardera är fortfarande stort). Om man vill kunna bada samtidigt som ett tonårsbarn eller gäst ockuperar duschen.
 
Får ni verkligen placera så stor del av huset på prickmarken?
 
Vad gäller fasaden och fönstrena så känns huset lite i obalans då det saknas fönster på ena sidan om de fyra men det finns fönster på andra sidan. Kanske det som får fasaden att se lite död ut?
Men det kanske inte går att ha fönster på båda sidorna om de fyra?
 
tack för input, många bra synpunkter.
Ang. öppning från hallen till bibliotek: ja kanske, vi tänkte kolla det på plats när väggarna byggs upp. det blir roligare med rundgång men också på bekostnad av möblerbarheten.
Ang. kyl/frys vägg; ja, det tänkte vi också kolla när väggar byggs upp.
Ang. badrummet: jag tänker mig en lång glasvägg integrerad med dusch, toadörr och bastudörr längs hela väggen.Har inte hunnit få med det på ritning än så du är spot-on med dina tankar!
Ang. snedväggar i allrummet. Likadant där, jag är inte heller nöjd med det heller, ska be dem rita om det.
Ang. 1200 mm vid köksö. Är det ett krav likt måtten i badrummet eller är det en rekommendation? Tror inte vi når 1200 mm nu. Får kolla på det.

mosvensson skrev:
Hej,
Jag tycker att fasaden mot gatan ser helt ok ut men så gillar jag ordning och reda och strikta fasader. Det vore intressant att se de andra två fasaderna då de känns som de viktigaste?


Planlösningen på bottenvåningen tycker jag ser mycket bra ut! Huset är ganska stort så det finns en del överytor utan tydlig användning, t.ex framför trappan. Kan dock säkert bli väldigt inbjudande. Bra lösning med entré och tvätt tycker jag. Om köksön är fast så ska det egentligen vara 1200 mm mellan den övriga arbetsytor, klarar ni det?

Kan biblioteket få en dörr (kan vara skjutdörr) ut mot hallen vid badrummet? Då kan få en fin rundgång runt trappan. Om man förlänger väggen med kyl och frys så att den fortsätter till där trappan slutar kan man vid behov möblera med bokhyllor eller bygga in annan förvaring mittemot trappan och på så sätt använda den ytan bättre.


På ovanvåningen känns det som att ni kan behöva fundera ett varv till. Jag skulle personligen "strama till" planen lite och bli av med de sneda väggarna. I stora sovrummet borde ni också få plats med en generös klädkammaren som man antingen går igenom eller som man passerar när man går in i rummet om ni förstår vad jag menar.


I badrummet kan ni fundera över bland annat följande: Det kan vara en idé att snarare ha toaletten avskild än duschen, eventuellt till och med med en skjutdörr el liknande så att toalett och t.ex. dusch enklare kan användas samtidigt. Duschens placering kanske bör ligga närmare bastun så att man inte behöver blöta ner hela badrumsgolvet när man går mellan dusch och bastu. Kanske går badkaret att ställa längs fasaden? Ev med fönster så att kan kan se ut när man ligger i badet. Jag hade försökt få handfaten rakt fram när när man kommer in, wc in där duscharna ligger, duschar närmast bastun. Behövs säkert en del trixande och justerande av väggar för att få till det, badrummets totala yta är dock väldigt stor så det borde gå att optimera. Om jag var ni skulle jag också fundera på om alla funktioner verkligen ska ligga i ett stort badrum eller om det blir mer användbart att dela upp det i två rum (5 m2 vardera är fortfarande stort). Om man vill kunna bada samtidigt som ett tonårsbarn eller gäst ockuperar duschen.
 
Nej, det är en gammal nybyggnadskarta. Ny detaljplan gäller nu där all prickmark är borttagen. Därav har det också tagit 4 år för oss...kommunen fick göra om detaljplanen för 150 hus enkom för att vår granne, som själv byggt som vi ville göra, satte käppar i hjulet.

jimata skrev:
Får ni verkligen placera så stor del av huset på prickmarken?
 
bild 4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har fått lite nya bilder med roligare fasad
 
o här kommer en uppdaterad fasadskiss samt planlösning. Dock skall vi nog ta bort de minsta fönstren mot gatan men vi är ej klara med tankarna riktigt än.. fasadskiss_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
planlösning_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1200 mm mellan fast inredning i kök är ett krav. Sen kan ni kanske rita in det som en lös möbel om någon frågar, sen lär de inte kolla i verkligheten att den "råkar" vara fast monterad.
 
Låter förresten generellt som en väldigt bra idé att ta vissa beslut på plats i skala 1:1
 
Förslag på övervåningen: Gör två lika stora sovrum där det nu är ritat sovrum och allrum, låt det större sovrummet bli föräldrasovrum och låt föräldrasovrummet bli ett stort allrum. Balkongdörren flyttas då förståss.

Bastun bör vara minst 180 cm bred, gärna 200, så att man kan ligga på laven om man vill, även om man är längre än medeltjejen. Två duschar, bastu OCH badkar i samma badrum som du ritat nu kan kännas lite "crowded". Bast kan vara något man vill göra i grupp, kanske på en mindre fest, så det vore inte dumt om det gick att hitta plats för den på bottenvåningen.
Att ha toan direkt bredvid badkaret är dumt i ett så stort badrum, man vill gärna sitta i ett hörn, om inte annat för att kunna sätta toarullen på väggen BREDVID sig, inte bakom sig.

Ett kul sätt att ha två duschar utan att den ena hamnar innan för den andra är ju att ha en fristående vägg som är öppen från båda håll. Alternativt en T-vägg så att man får två separata duschhörnor. Men den idén faller ju om man flyttar ner bastun.
 
Mikael_L
Here we go again :)

Fortfarande stort och imponerande.
Och ja, jag tycker fortfarande att ni får ut katastrofalt lite ur så enorma ytor.

MEN, jag tycker ändå att detta hus är oerhört mycket bättre disponerat än det förra huset du/ni skissade på. (y)
Här är mängden promenerande över stora döda kommunikationsytor betydligt reducerat jämfört med förra huset.
Grattis, jag tycker det har blivit mycket trevligare.

Att ni vill ha så stora rum och ytor överallt får väl vara ert beslut, er önskan. Jag själv skulle minskat på allt givetvis.
Men på det hela tycker jag det är ett ganska fint flyt i planen, och tycker nog att det mest kan hittas lite finputs här och var.

Köksön tycker jag står ivägen för springet mellan spis och kyl+frys. Och avståndet spis - k/fr är också öht i längsta laget.
Det är ganska stor volym bänkskåp, ni kanske funderar på kyl + ev frys i bänkskåp, i närheten av spisen. Det finns ju sådana med utdragslådor också.

Sen tycker jag ni har tråkigt få fönster åt kvällssolen till, men väldigt många fönster mot garagefasaden ...
Men ni verkar ha ett grannhus nära, mot kvällsolssidan ...
 
tack för input, vi har funderat på sovrumslösningen tidigare, den har poänger helt klart! Ska se om vi inte skall fundera om igen..
Sedan är det ett missförstånd med två duschar, jag har streckat en linje som skall innehålla 1 st dusch, 1 st wc-stol och 1 st ingång till bastu. Allt integrerat i en o samma glasväggslösning tänkte jag. Därvidlag är det ingen wc-stol nära badkaret, kanske är det 2 st högskåp du ser?

Anna_H skrev:
Förslag på övervåningen: Gör två lika stora sovrum där det nu är ritat sovrum och allrum, låt det större sovrummet bli föräldrasovrum och låt föräldrasovrummet bli ett stort allrum. Balkongdörren flyttas då förståss.

Bastun bör vara minst 180 cm bred, gärna 200, så att man kan ligga på laven om man vill, även om man är längre än medeltjejen. Två duschar, bastu OCH badkar i samma badrum som du ritat nu kan kännas lite "crowded". Bast kan vara något man vill göra i grupp, kanske på en mindre fest, så det vore inte dumt om det gick att hitta plats för den på bottenvåningen.
Att ha toan direkt bredvid badkaret är dumt i ett så stort badrum, man vill gärna sitta i ett hörn, om inte annat för att kunna sätta toarullen på väggen BREDVID sig, inte bakom sig.

Ett kul sätt att ha två duschar utan att den ena hamnar innan för den andra är ju att ha en fristående vägg som är öppen från båda håll. Alternativt en T-vägg så att man får två separata duschhörnor. Men den idén faller ju om man flyttar ner bastun.
 
Tack Mikael, igen! :)
Precis som förra gången tyckte du det var stort och precis som denna gång tycker jag annorlunda. Jag är inte för en optimerad till sista kvm planlösning. I min värld vinner ett hus på en viss rymd där inte allt måste utnyttjas. Tur att vi alla är olika.
Din input om köksön håller jag med, vi måste skruva om lite inne i köket.
Sedan har du helt rätt om att vi har ett hus nära åt hållet där vi har få fönster. Det är en ömsesidig nytta med att hålla ned antalet fönster åt det hållet. Vi kommer ändå att kunna nå rätt mycket kvällssol från balkongen tror vi, eller åtminstone så mycket som vi kan eftersom den försvinner ändå bakom ett par granar som vi inte rår över..
Mikael_L skrev:
Here we go again :)

Fortfarande stort och imponerande.
Och ja, jag tycker fortfarande att ni får ut katastrofalt lite ur så enorma ytor.

MEN, jag tycker ändå att detta hus är oerhört mycket bättre disponerat än det förra huset du/ni skissade på. (y)
Här är mängden promenerande över stora döda kommunikationsytor betydligt reducerat jämfört med förra huset.
Grattis, jag tycker det har blivit mycket trevligare.

Att ni vill ha så stora rum och ytor överallt får väl vara ert beslut, er önskan. Jag själv skulle minskat på allt givetvis.
Men på det hela tycker jag det är ett ganska fint flyt i planen, och tycker nog att det mest kan hittas lite finputs här och var.

Köksön tycker jag står ivägen för springet mellan spis och kyl+frys. Och avståndet spis - k/fr är också öht i längsta laget.
Det är ganska stor volym bänkskåp, ni kanske funderar på kyl + ev frys i bänkskåp, i närheten av spisen. Det finns ju sådana med utdragslådor också.

Sen tycker jag ni har tråkigt få fönster åt kvällssolen till, men väldigt många fönster mot garagefasaden ...
Men ni verkar ha ett grannhus nära, mot kvällsolssidan ...
 
Mikael_L
Fabrikör Stava skrev:
Tack Mikael, igen! :)
Precis som förra gången tyckte du det var stort och precis som denna gång tycker jag annorlunda. Jag är inte för en optimerad till sista kvm planlösning. I min värld vinner ett hus på en viss rymd där inte allt måste utnyttjas. Tur att vi alla är olika.
Jodå, jag håller med. Annars blev det en betydligt tråkigare värld. :)

Men som jag redan sagt, i detta husförslag har volymerna mest blivit stora, utan lika stora nackdelar som det förra huset hade.
I det förra kunde man ju se att hälften av golvarean blev nödvändiga gångsstråk.
Nu är allt betydligt smartare upplagt. Det mesta adresseras från hallen. Det är egentligen bara tillgång till biblioteket som kräver att man promenerar genom vardagsrummet, och därmed krävs det en "väg" genom där, vilket minskar möjligheterna att möblera och skapar verklig dödyta.
(Min egen egenritade planlösning saknar inte heller gångstråk och dödyta, så det så .. :surprised: ;))

Jag ska kika lite till.
Men jag förutsätter att ni vill ha många kvm, luftiga rum och vet vad det kostar och är beredda att betala.
I så fall ser jag ingen anledning till några drastiska förändringar.
Huset ser fint och lagom pampigt ut från utsidan. Det verkar bli välkomnande på insidan.
Jag tycker också ni fått till det rätt bra, fått in de flesta grejer vettigt.

Men jag ska försöka grunna lite mer på om jag hittar detaljer att ändra. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.