Satt och läste lite om takbalkar för pulpettak i limträguiden http://www.svensktlimtra.se/Upload/File/publikationer/limtraguide.pdf och vad jag kan se så skall balkens höjd vara 1/17 av spännvidden. I vårt fall har vi som mest 8,4 m spännvidd vilket skulle ge en balkhöjd på 0,5 m.

Vad innebär detta för takets hela höjd, alltså hur mycket tillkommer i isolering, takbeklädnad, etc? Om man vill dölja balkarna under ett innertak kommer då hela konstruktionen bygga uppåt 1 m eller vad? Hjälp en amatör att förstå hur tak konstrueras! :)
 
förstår inte riktigt Din fråga/undran. Den uträkningen du hänvisar till, är förmodligen till den takstolen de räknar på i beskrivningen t ex 45x500mm, så kan det stämma på den spännvidden. Gör man limträbalken bredar (90mm) så sänks också höjden av den=olika fabrikat. Men vitsen med ett pulpettak är nog (tror jag) att man vill ha öppet upp till nock. Och då blir det så att limträbalkarna vilar på väggarna, och i din uträkning kommer de upp en halv meter ovan väggarna. Sett från ovansidan kommer först råspont 17--22mm, underlagspapp, ströläkt ca 15mm, bärläkt ca 38mm och sedan, takplåt eller takpannor om du nu väljer detta. Skall du ha slätplåt (bandad) så läggs denna på underlagspappen direkt.
Invändigt blir det 0.20 plast, glespanel 28mm och så gips 10-13mm eller vad du nu väljer där. Isoleringen hamnar således mellan limträbalkarna. Att ha synlig balkar från insida sett, låter sig inte göras med denna konstruktion, såvida du inte skippar isoleringen ;)
Mitt eget pulpettak, med hemmagjorda limtäbalkar 95x275x11000mm
http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/takvy.jpg?t=1165773024
http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/garagetsbaksida.jpg?t=11657746

normal taklutning på dessa tak är 10-14 grader, mitt håller 10grader.
 
Att du inte förstod frågan förstår jag för jag hade själv svårt att formulera den :)

Jag har lärt mig lite mer nu och har förstått att det jag vill göra kallas parallelltak och där har man isoleringen mellan balkarna. Det jag var rädd för var att isoleringen skulle bygga flera dm till ovanpå balkarna så att säga.

Din redovisning över övriga "skikt" i taket var suverän för nu tror jag att jag ganska precis kan räkna ut hur mycket hela takkonstruktionen bygger - marginalerna är inte riktigt på min sida vad gäller lägsta innertakhöjd på ett ställe i huset nämligen...

Dina hemmagjorda limträbalkar och övriga taket såg mycket bra ut - liksom fälgarna på släpkärran (såg den andra tråden om dom också ;) )
 
Jag har förstått att det finns något billigare alternativ till limträbalkar också. Inte lika hållbart (kräver stöd på spännvidder som som limträ klarat utan stöd), men mycket billigare.

Endast två istället för många ihoplimmade "brädor" om jag förstod det rätt. Kan dom ha hetat takåsar helt enkelt? Oj, vilken dålig koll jag har på tak och träkonstruktioner :)
 
perkele skrev:
Det är nog dom här du tänker på. www.masonite-beams.se
Ja, det kanske det var dom personen jag pratade med menade. Nu när jag ser dom minns jag att en husbyggare jag pratat med tipsade om dom också - trots att han själv inte vågade prova dom ;)

Har du vågat prova dom eller har du några erfarenheter av dom?
 
Tänkte köra dubbla 45*195 med en spännvidd på 6.5m pulpettak. Bör väl vara ok vad jag kalkylerat fram.
 
M monsterbyggare skrev:
Tänkte köra dubbla 45*195 med en spännvidd på 6.5m pulpettak. Bör väl vara ok vad jag kalkylerat fram.
Hur har det gått? Jag funderar också på ett pulpettak med en spännvid på 7.8m där takåsarna vilar på en mellanvägg. (Ca 3,5m och 4.2 m)
 
M MStrand67 skrev:
Hur har det gått? Jag funderar också på ett pulpettak med en spännvid på 7.8m där takåsarna vilar på en mellanvägg. (Ca 3,5m och 4.2 m)
Det är 9 år sedan han var online, men han kanske svara ändå (y)

Men dimensionerna du ska ha på takbalkarna beror på snözon och takkonstruktion (beläggning, isolering mm.) i första hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.