Jag undrar lite om det är någon som vet hur det fungerar med säkerhet till byggkreditivet. Jag pratade igår med lantmäteriet och fick då reda på att det skulle ta mellan 6-8 månader innan avstyckningen av tomten var klar :(.
Vi skulle ju gärna vilja börja bygga så fort som bygglovet är klart förhoppningsvis om 2 månader.

Banken vill ju ha pantbrev i fastigheten som säkerhet för att de lånar ut pengar, men fastigheten är ju inte bildad förrän om 6-8 månader alltså kan inga pantbrev tas ut vad jag kan förstå.
Min fråga är nu är det någon som har byggt innan eran avstyckning var klar och hur löste ni då låne frågan??
Tar tacksamt emot alla forumares kunskaper så att vi kan börja bygga så snart som möjligt. Jag vill ha hus nu :D
 
Kan du verkligen börja bygga innan fastigheten är avstyckad? ???
 
Hade samma problem för ett halvår sedan. Ringde till lantmäteriet och fick reda på att 6-8 månader var std svar och att det skulle "nog" gå fortare. För att bygget inte skulle stoppas pga spärrförbindelse så fick jag banken till att kontakta husleverantören och skriva ett intyg på att vår ansökan om kreditiv var beviljad och spärrförbindelse skulle upprättas så fort avstyckningen var klar (enligt min bank ingen ovanlig situation). Avstyckningen tog till slut dryga tre månader och vi fick vårt kreditiv lagom till första delbetalningen till husleverantören. Under tiden fram tills dess la vi upp en checkkredit för vissa utgifter fram tills dess att byggkreditivet var klart.

Jag har en lokal bank med goda kontakter inom kommunen så genom att lirka med lantmätaren och ha banken att jag på så löste det sig även om det var lite nervöst när datum för första leverans närmade sig.

/Jerker
 
Lello skrev:
Kan du verkligen börja bygga innan fastigheten är avstyckad?  ???
Är bygglovet klar kan du börja bygga. I vårt fall ville vi inte beställa avstyckningen (dyrt) innan vi visste att bygglovet gått igenom, vi hade inte en tanke på att avstyckningen skulle låsa upp kreditivet eller att det skulle ta så lång tid.

/Jerker
 
tack jerker för dina svar. Vi tänkte precis som du att vi ville veta att vi fick bygga först innan vi betala för avstyckningen inte trodde vi att den skulle kunna ta så lång tid.
Vart bor ni och gjorde ni något speciellt så att avstyckningen gick mycket snabbare.
En annan fråga vad är spärrförbindelse?
 
Hej!

Spärrförbindelsen är det "dokument" som banken ställer ut till husföretaget som intyg för att vi har ett kreditiv och en del av dessa pengar är låsta för husföretagets krav.

Vi bor i Marks kommun (Västra Götaland) vad jag gjorde var att jag ringde och pratade snällt med lantmätaren och förklarade min situation.

Husets tänkta placering och nybyggnadskarta kan ju tas ut på marken även om inte avstyckningen är klar, på vår nybyggnadskarta stod det "Mark Ryda X:X, del av" som hänvisning till den fastighet vi senare skulle stycka av ifrån.

/Jerker
 
Vi har i vissa stycken samma problem. I vårt fall är avstyckningen klar med inte inskrivningen. Alltså, vi har fastighetsbeteckningen och gåvobrevet med inte lagfarten, eftersom gåvobrevet i vissa delar behövde kompletteras. Eftersom vi var på banken idag så kan jag säga såhär:

- När fastigheten "finns", dvs lantmäteriet har gjort sitt så kan den pantsättas. Dock bara av lagfaren ägare.

- För att lämna fastigheten som pant i banken, vare sig som kreditiv eller för slutplacerade lån, så krävs att man äger fastigheten, dvs har lagfarten.

Så om du vill börja bygga på fastigheten redan nu och bygglovet är klart så har du två alternativ:

- Pantsätt stamfastigheten för kreditivet. Det är ju OK om du själv äger den. Om en nära släkting äger den så måste du ju blanda in hennes/hans ekonomi i det hela och en advokat blir rik.

- Vänta in avstyckningen men inte överlåtelsen och låt stamfastigetens ägare ta ut pantbreven bara på avstyckningen och överlåt både fastighet och pantbrev när det väl är klart.

- Ett tredje är förstås att använda egna pengar till att börja bygga på ofri grund, men det kan ju kännas lite risky...

Annars är det väl bara att vänta. Vi har gjort det i dryga tre år, och första spadtaget ska tas nu till helgen!

/Pelle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.