Hej,

Skall få gjort ett jobb för ca 1000 kr. Firman frågade om jag ville ha ROT avdrag och det ville jag.
På lappen jag skulle fylla i så står det att det tillkommer en fakturaavgift på 150 kr om man använder ROT avdrag.....men inte annars??? Får man göra så?

Pelle
 
pelleb1969 skrev:
Hej,

Skall få gjort ett jobb för ca 1000 kr. Firman frågade om jag ville ha ROT avdrag och det ville jag.
På lappen jag skulle fylla i så står det att det tillkommer en fakturaavgift på 150 kr om man använder ROT avdrag.....men inte annars??? Får man göra så?

Pelle
Man får göra sp, under förutsättning att det informeras innan arbetet utförs.

Man kan ta ut vilka kostnader/avgifter man vill så länge man informerar kund om det innan.

Gör man inte det har man inget att hämta, sålänge det inte är branchpraxis.

Avgift för rotavdrag har man hört talas om men det är sällan, varken jag eller de företag jag samarbetar med tar ut någon sådan avgift.

Det tar ju ingen tid, man loggar in på skatteverket.se, fyller i kundens peersonnummer, betalningsdatum, fastighetsbeteckning, totalpris för arbetet, hur mycket kunden betalat och hur mycket man begär i rotavdrag
Pengarna sitter på kontot ca 5 dagar senare.
 
150:- för att hantera ROT avdrag är inget "överpris", OM allt är rätt tar det inte många minuter att söka men det är trots allt lite arbete. Man ska ta fram uppgiftena, skriva ansökan, bevaka utbetalningen, bokföra betalningen, i bland är det fel på uppgifterna man fått och man får komplettera ansökan, i bland får kunden avslag och man får göra en ny faktura till kunden. All den här tiden ska betalas av "vinsten" på jobbet och är jobben små försvinner kanske hela vinsten på hanteringen av ROT.
 
Elmont har helt rätt i sitt inlägg, man får se till den totala kostnaden för rothanteringen och beroende på vilken verksamhet man bedriver så kan den bli ganska dyr.

Dock har väl dom flesta bakat in den i antingen fastpriset eller timpengen.

Att lägga på den i efterhand är inte ok om det inte avtalats.
 
Hur länge har du grubblat och mått dåligt av detta? Visst principer i all ära men att offra sitt välmående för 150kr?

Hur mycket av de1000kr var arbete? Hälften? Då satte sig någon i bilen och åkte till dig, jobbade en stund, åkte därifrån i bilen för 500kr. Inget överpris direkt. Att han/hon/det sedan vill ha 150kr för att starta upp datorn, ligga in på Skatteverket är väl inte orimligt?

Eller är du irriterad på att dina sparade 250kr tack vare andra skattebetalares finansierade ROT-system endast gav dig 100kr istället förväntade 250kr.

Brukar inte förlöjliga eller förringa andra människor men detta känns nog som ett ärende som hamnar på hantverkarnas forum över gnälliga kunder.. :)
 
O
Jag förstår att man reagerar på att det helt plötsligt blir en fakturaavgift på 150kr om man väljer ROT avdrag.

Jag förstår att det är lite mer jobb om det är rotavdrag, men tycker att det är lite "fult" att ta extra betalt för det.
Då borde firman ta extra betalt om man betalar kontant, för då måste man ta sig till banken och sätta in pengarna.
 
O
zenobia skrev:
Hur länge har du grubblat och mått dåligt av detta? Visst principer i all ära men att offra sitt välmående för 150kr?

Hur mycket av de1000kr var arbete? Hälften? Då satte sig någon i bilen och åkte till dig, jobbade en stund, åkte därifrån i bilen för 500kr. Inget överpris direkt. Att han/hon/det sedan vill ha 150kr för att starta upp datorn, ligga in på Skatteverket är väl inte orimligt?

Eller är du irriterad på att dina sparade 250kr tack vare andra skattebetalares finansierade ROT-system endast gav dig 100kr istället förväntade 250kr.

Brukar inte förlöjliga eller förringa andra människor men detta känns nog som ett ärende som hamnar på hantverkarnas forum över gnälliga kunder.. :)
Med tanke på din ton så antar jag att du inte vill ha kvar rot avdraget? För att man skall kunna få dra av ROT så måste man ha en viss inkomst. Det är mycket man finansierar på sin skattesedel.

För att säga att du inte brukar förlöjliga människor så tycker jag att du gör ett konstigt avsteg från den principen.
klart att man får reagera på om man tycker kostnader är oskäliga. Det gör vi hela tiden.

Jag är av den övertygelsen att ROT avdraget har bidragit med en del till statens kassakista då en del svart jobb säkerligen försvunnit.

Hantverkaren får väl redan betalt för att han åker och gör jobbet. men du kanske tycker att det är synd om hantverkaren som måste sätta sig i bilen och åka iväg till kunden och göra ett jobb? Ska vi vara tacksamma för att hantverkaren åker till oss? Han tar betalt för sitt jobb. Det räcker väl som ersättning? Det är inte så att hantverkaren bjuder på hälften om man tar ROT avdrag, han får alla sina pengar... okej han får ligga ute med dessa några dagar. Men det är ingen bjudtid.
Och ja att ta 150kr för att starta datorn och logga in på skatteverket är mycket pengar....

Om det är så otroligt mycket jobb med ROT avdrag får man sluta leverera sina tjänster till privatkunder. justera timlönen med en 20kr det är inte många som skulle bry sig, då får man ersättning för det arbetet med ROT.
kanske inte för just den kunden som bara hade 2 timmars jobb, men nästa då det vart 8 timmar...
 
Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Kan också tycka att sådana avgifter bara är bluff och båg. Om man ska ta betalt för att utföra ett litet arbete som likväl skulle kunna ingå i den tiden som hantverkaren redan varit och jobbat hos kunden för, speciellt då iaf de hantverkar vi har haft hemma gärna tar 2 timmar lunch och 5 fikaraster på det...så är väl det arbetet mer än betalt!
Ska man ta betalt för sådant får man ju ta betalt för att lämna en offert, eller för att man svarar i telefon, eller föratt kunden betalar öht då betalda fakturor och finanashanering av firman är ju också "jobb", men om varje kund som ringde skulle betala för telefonsamtal eller betala för att få betala så inser man ju snabbt att det blr löjigt.
 
O
katten12 skrev:
Kan också tycka att sådana avgifter bara är bluff och båg. Om man ska ta betalt för att utföra ett litet arbete som likväl skulle kunna ingå i den tiden som hantverkaren redan varit och jobbat hos kunden för, speciellt då iaf de hantverkar vi har haft hemma gärna tar 2 timmar lunch och 5 fikaraster på det...så är väl det arbetet mer än betalt!
Ska man ta betalt för sådant får man ju ta betalt för att lämna en offert, eller för att man svarar i telefon, eller föratt kunden betalar öht då betalda fakturor och finanashanering av firman är ju också "jobb", men om varje kund som ringde skulle betala för telefonsamtal eller betala för att få betala så inser man ju snabbt att det blr löjigt.
Bra sagt!
 
Ofta när det rör sej som någon timmes jobb så gör vi inte ROT avdrag är inte värt besväret för en 100-300 kr.
 
O
zenobia skrev:
Att han/hon/det sedan vill ha 150kr för att starta upp datorn, ligga in på Skatteverket är väl inte orimligt?
Jo, det är fullständigt orimligt. Varför tar du inte ut en avgift för att du måste momsredovisa också när du ändå är igång? :rolleyes:
 
katten12 skrev:
Kan också tycka att sådana avgifter bara är bluff och båg. Om man ska ta betalt för att utföra ett litet arbete som likväl skulle kunna ingå i den tiden som hantverkaren redan varit och jobbat hos kunden för, speciellt då iaf de hantverkar vi har haft hemma gärna tar 2 timmar lunch och 5 fikaraster på det...så är väl det arbetet mer än betalt!
.
Ja men nu var det ju inte hos dig som dom hade fakturaavgift för rotavdraget....
Menar du att alla hantverkare tar 2tim middag per dag och 5 fikaraster?? Tror det är ett undantagsfall, och jag tycker definitivt inte du ska betala för den tid dom inte arbetar.... låter konstigt. Men jag förstår inte vad dina hantisars raster har med TS fall att göra, du blandar ihop äpplen och päron
 
Steamboy skrev:
Jo, det är fullständigt orimligt. Varför tar du inte ut en avgift för att du måste momsredovisa också när du ändå är igång? :rolleyes:
Anledningen att man tar en "rotavgift" är egentligen av rättviseskäl.
Vad är då rättvist..... Jo enligt mig att den kundkategori som nyttjar ROT-avdraget också betalar för det samt att dom delar lika på kostnaden. Mao. så betalar man lika mycket oavsett entreprenadsumma.

Sen kan man ju tycka att man kan baka in den i ex. timpriset och på så sätt gömma den, men alla har inte valt den lösningen.

Men som sagt har man inte avtalat den så ska man inte betala den heller.
 
pappskallen skrev:
Ja men nu var det ju inte hos dig som dom hade fakturaavgift för rotavdraget....
Menar du att alla hantverkare tar 2tim middag per dag och 5 fikaraster?? Tror det är ett undantagsfall, och jag tycker definitivt inte du ska betala för den tid dom inte arbetar.... låter konstigt. Men jag förstår inte vad dina hantisars raster har med TS fall att göra, du blandar ihop äpplen och päron
Nej som tur är då hade mnsann fått en utskällning för sånna hittepå avgifter!
Känns inte som ett undantagsfall under de sneaste 5 åren har hantverkare varit hemma hos oss och fixat diverse saker, badrum, golv, kyl och frys instalation, diskmaskin, balkongbygge etc olika fimror har använta vid ett anatl oika tillfällen alla vitt och alla hantverkare är iväg på väldigt långa luncher ch har väldigt många kaffe/rökpauser och inte alltför ovanligt hör man även jag måste vänta på min kollega som ska hjälpa mig med detta moment han kommer om ca 30 min och de 30 mn spenderas till kaffe på trappen...
Och vsst får man som konsument betala för sådant! För de kan ju inte göra något annat under tiden och det är ju "jobb tid" hemma hos kund.
Och jobbar man på det sättet vilket många hantverkare tycks göra som jag grundar på min egen erfarenhet och från trådar här på forumet där det ofta diskuetras orimlig kostnad för tid..Så är TS hantis säkert inget undantag för detta och att då ha mage att ta ut en sådan avgift är ju löjligt och befängt!
 
Ha ha ha... det är ju en skitsumma eftersom det är en 1/10 av vad min bil kostar i försäkring per månad. Var mest intresserad varför avgiften för just fakturan var högre vid rotavdrag.
Jag kommer be dom fixa jobbet och skita i rotavdraget då summan ändå är så liten. Vi kommer säkert maxa avdragen ändå i vilket fall.

Du får gärna förlöjliga vem du vill. det säger mer om dig än om mig.

/ Pelle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.