Var hemma hos en kompis och snackade lite skit varpå vi gled in på altanbyggen då jag är i sluttampen på mitt eget.
Han frågade hur jag skulle fästa trallen och jag svarade att jag tänkt skruva fast den med trallskruv.

"kom med här" sa han och så gick vi ut på hans altan som täcker tre sidor av huset.
"Gå över altanen och lyssna när du går" och när jag började vandra runt och på ena sidan av altanen knäpper det till i trallen varje gång man tar ett steg medans det på dom 2 andra sidorna var helt tyst när man gick på den.

Han visade då att den delen av altanen som "knäppte" var skruvad med rostfri trallskruv medans på resten av altanen var trallen fäst med spikpistol.

Tyckte det var lite märkligt men när jag kom hem och gick en sväng på min balkong som jag byggde i fjol märkte jag också av knäppningar i trallen när jag gick på den, inget jag tänkt på förut. Skruvad trall här med.

Så, är det något jag får räkna med om jag skruvar fast den eller varför blir det så här?
Nackdelarna med rostfri trallskuv är ju flera (dyr, tar längre tid att lägga) den enda fördelen jag ser är att det går att lyfta en fastsatt planka utan att ha sönder den.Men om det börjar knäppa i den också pga skruv så överväger jag nog hellre att spika den.
 
Spikarna kommer nog krypa upp med tiden vilket gör att du får ligga på knä å spika in dem igen.
 
Noseone skrev:
Spikarna kommer nog krypa upp med tiden vilket gör att du får ligga på knä å spika in dem igen.

Är det verkligen så, om du köper en dyrare spik med hullingar på?
Och knäppningarna som blir måste ju, i min värld bero på att skruven inte trycker ned trallen på samma sätt som en spik gör.
Skruven går ju snarare ned i trät.
 
Finns många olika varianter på skruv. Vissa har även gängor under skallen för att dra fast extra.
Har spikat tidigare, skulle aldrig göra det idag.
 
Intressant, jag har skruvat och det knäpper också. Grannen har en som är spikad för 20 år sedan och den är tyst. Har inte tänkt på det förut.
Kan vi inte få lite mer fakta om detta. Jag skulle nog kunna gå över de fåtalet spikar som kryper upp om jag får en oknarrande altan.
 
Skruvade trallen på altanen jag byggde 96 med vanlig trallskruv. När trallen sväller på vintern smäller det som pistolskott när dom skjuvas av. Tror jag bytt ut ca hälften av dom vid det här laget.
Byggde en altan till 2008 och köpte då någon svindyr Grabber skruv som skulle ha ett så fantastiskt bra huvud med specialbits. Sån motgänga var det också på den..... Den var så attans trög att dra i att det på 25% av skruven rappade mot bitsen så man fick backa ur och byta skruv:mad:
Jag har förbannat mig själv många gånger att jag inte skruvade ur allihop och skaffade annan skruv i stället med vettig skalle. När lite annat fix är klart ska dom dj---arna bort mens jag har koll på dom bits som kan gå att få ut eländet med. Får bli annan skruv istället där.:banghead:
Trapp som är spikad har jag också och det tar två minuter varje vår att knacka ner skallarna när träet krympt.
 
"Rappade mot bitsen" vad betyder det?
Är det inte deras skruvskallar som är som två fyrkanter förskjutet, vad det nu kan heta, alltså själva bitsen.
Den kan ju inte glida ur.
 
JOW skrev:
"Rappade mot bitsen" vad betyder det?
Är det inte deras skruvskallar som är som två fyrkanter förskjutet, vad det nu kan heta, alltså själva bitsen.
Den kan ju inte glida ur.
Jo det kan dom visst för dom hålen är för grunda och bitsen slets enormt fort så den blev "rundad". Däremot funkar det med en sliten bits och ett skruvspår som "rappat" att backa ur skruven men du kan inte komma en mm längre in i träet.
Ett annat problem med dom skruven var att när det inte rappade hände det att dom gick rakt av innan dom hunnit särskilt långt in i träet så man fick skruva ur med polygrip. Det hände kanske 10 ggr. på den altanen.
En bits per ask var nog egentligen 5 för lite :(
 
  • Gilla
bjoar564
  • Laddar…
Jag kände inte igen problemet, iofs så har jag använt slagskruvdragare med grabbertrallskruven...
 
Testade att ta spikpistolen när jag höll på att sätta lite tryckt virke till ett räcke, det gick extremt bra så jag är sugen på att ta det till trall med.
 
Jag tror att anledningen till att det knarrar med skruv är att skruven fäster träet hårdare mot varandra än spiken.
Så knarret uppstår pga friktionen som skruver skapar, medans med spiken låter det glida lättare.

Lite tvärsom diskussionen tidigare i tråden...
 
JOW skrev:
Jag tror att anledningen till att det knarrar med skruv är att skruven fäster träet hårdare mot varandra än spiken.
Så knarret uppstår pga friktionen som skruver skapar, medans med spiken låter det glida lättare.

Lite tvärsom diskussionen tidigare i tråden...
Ja, vad det beror på kan väl diskuteras. Men vad det beror på är väl ganska irrelevant egentligen. Huvudsaken är väl om det inte låter om man spikar eller inte:)
 
Ja.. Som någon sa tidigare så kan jag leva med att slå ned några spikskallar om jag slipper knäppningarna.
För det verkar ju som att om du skruvar trallen så kommer det att knäppa om den.

Finns det några speciella varianter på spik till pistol som fungerar bättre/sämre till ändamålet.?
 
Helioz skrev:
Det finns en kombinerad variant:
[länk]
[länk]
Ja den verkade intressant. Dock så faller det nog bort om jag är tvungen att köpa en helt ny spikpistol bara för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.