Har påbörjat ett uterum. Är på plint/grävstadiet just nu.

Kommer att göra ett träbjälklag för golvet. Golvet kommer att isoleras med cellplats / frigolit mellan de 170mm höga golvreglarna.

Nu till fundering. Normalt lägger jag ju c-c 600mm mellan reglarna men nu funderar jag på att fuska lite och lägga c-c 645mm. Detta pga att de cellplastskivor jag stött på hittills alla har varit 600mm breda. Om jag då lägger c-c 645mm så slipper jag ju skära 26 kvadratmeter cellplast.

Hur har ni andra gjort? Eller finns det cellplast som är 555 mm bred? Golvet som kommer att ligga ovanpå är ett trägolv 30mm tjockt.
 
Cellplasten är inte avsedd att passas in mellan reglar. Det blir aldrig exakt mått mellan reglarna och cellplasten är hård. Antingen går de inte i eller så blir det en glipa. Glas/stenullen är lite flexibel, så den fungerar.
 
Jag gör precis som du tänker när jag bygger vad jag kallar enkel isolerad trossbotten till uterum. Reglar golvbjälkarna så att det är 600mm mellan reglarna får att enkelt få i cellplasten. Cellplasten vilar på ribbor jag spikat fast på golvbjälkarna. Ovanpå detta lägger jag svart vindskyddspapp för att det inte skall lysa vitt mellan trallen när den torkar isär.
 
Tänk på att cellplast krymper om den inte lagrats länge...
 
Nu är det äntligen dags att glas in den befintliga halvglasade altanen och då ska jag även isolera golvet.

Min tanke är så här ang isolering av golv. Altanen står på plintar ca 50 cm upp

1. åldersbeständig plast på marken
2. tomt upp till reglarna
3. mellan reglar cellplast 100 mm
4. åldersbeständig plast
5. trall
6. Underlagsfoam
7. laminatgolv

Till mina frågor då

Om jag lägger åldersbeständig plast på marken under altanen, är det risk att fukten istället går in i källaren?

Räcker det med åldersbeständig plast mellan tall för att kunna lägga laminat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.