Hej på er...

Med tanke på alla trådar om vad hantverkare kostar mm. tänkte jag se vad följande jobb "skall" kosta...

Mitt under semestertid strulade mitt vatten (egen djupborrad brunn), lokaliserade problemet och konstaterade att tryckströmbrytaren inte funkade, på måndag morgon ringer jag rörfirman jag hade här sist, men dom ville inte svara trots att jag försökte halva förmiddagen, när jag tröttnat ringde jag nästa rörfirma, han hade mycket att göra, men då vi var utan vatten kunde han komma på eftermiddagen.

Ca 4 timmar senare kommer han, och när han sen 25 minuter senare åker iväg har han bytt tryckströmbrytaren och en tryckmätare, och vattnet funkar igen.
Den servicen måste man ju vara nöjd med, speciellt som det var mitt på semestern, men...

...vad skall detta då kosta? Resa, ca 2,5 mil från firmans kontor, 25 min jobb och en tryckströmbrytare och en tryckmätare...
 
Okej, här kommer min gissning. Vad vinner jag om jag kommer närmast?

Servicebil 350:-
Arbete 1 timme 485:-
Material 765:-
Total: 1600:-
Moms 400:-

Att betala: 2000:-

Skulle tippa på att han inte ids strula med ROT-avdrag för en timme.
 
D09
Zixten skrev:
Hej på er...

Med tanke på alla trådar om vad hantverkare kostar mm. tänkte jag se vad följande jobb "skall" kosta...

Mitt under semestertid strulade mitt vatten (egen djupborrad brunn), lokaliserade problemet och konstaterade att tryckströmbrytaren inte funkade, på måndag morgon ringer jag rörfirman jag hade här sist, men dom ville inte svara trots att jag försökte halva förmiddagen, när jag tröttnat ringde jag nästa rörfirma, han hade mycket att göra, men då vi var utan vatten kunde han komma på eftermiddagen.

Ca 4 timmar senare kommer han, och när han sen 25 minuter senare åker iväg har han bytt tryckströmbrytaren och en tryckmätare, och vattnet funkar igen.
Den servicen måste man ju vara nöjd med, speciellt som det var mitt på semestern, men...

...vad skall detta då kosta? Resa, ca 2,5 mil från firmans kontor, 25 min jobb och en tryckströmbrytare och en tryckmätare...
Tror han tar ca 3500kr för arbete inkl bil, material etc
 
Pelpet, glömde du inte bort en timme restid + milkostnad för fem mil?

4000:- är min gissning. Varför skulle han snåla med debiteringen på ett sånt akutjobb?
 
2h a' 630:-
Bil 250:-
Material 750:-
ROT -630:-
Fakturaavgift 50:-

1680:-
 
Det är ju panikutryckning också......
 
Nja, TS skriver ju inget om panik, bara att han var utan vatten.
Semestertider var det ju inte heller, rörisen jobbade ju uppenbarligen.
 
blackadder skrev:
Nja, TS skriver ju inget om panik, bara att han var utan vatten.
Semestertider var det ju inte heller, rörisen jobbade ju uppenbarligen.
Enligt TS så var det mitt under semestertid, en måndag och de var utan vatten. VVSaren hade mycket att göra men lyckades ta det på eftermiddagen.
Tolkar det som TS såg det som akut.;)
Så visst kan det bli dyrare om man gjorde en flyttning av annat jobb.
 
Redigerat:
Intressanta gissningar...
Firman hade en gubbe som gjorde sådana här panikjobb under semestern, vad jag förstod hade dom inga större planerade jobb, bara ett par jobb som ev utfyllnad om tid fanns...

Vad man vinner?? Ära och berömmelse!

Och som någon sa, ingen har orkat krabbla med rotavdraget...
 
peternicklas
1200:- inkl. allt
 
KnockOnWood skrev:
Pelpet, glömde du inte bort en timme restid + milkostnad för fem mil?

4000:- är min gissning. Varför skulle han snåla med debiteringen på ett sånt akutjobb?
Jag tänkte att rörisen kanske tycker att en timmes fakturering för en halvtimmes jobb samt posten för servicebil räcker för att täcka resekostnaderna.
 
Så här såg fakturan ut...
Material 626kr
Arbete 1 timme 446kr
Servicebil till X -by 175kr
moms 312kr
Tot: 1559kr

Även om jag såg att jag kunnat köpa materialet till en billigare peng själv så är jag ändå ganska så nöjd med det hela...
 
Zixten skrev:
Så här såg fakturan ut...
Material 626kr
Arbete 1 timme 446kr
Servicebil till X -by 175kr
moms 312kr
Tot: 1559kr

Även om jag såg att jag kunnat köpa materialet till en billigare peng själv så är jag ändå ganska så nöjd med det hela...
Tycker fakturan ser vettig ut. Antar att några kommer skrika rakt ut som vanligt...
 
Och där fick sig våra fördomar om hantverkarpriser en liten knäpp på näsan :surprised:

Grattis till ett snabbt, billigt och förmodligen bra jobb!

Glöm inte skicka julkort till rörmokaren :)
 
Ett firmanamn jag tycker du skall lägga på minnet. Vettigt i alla avseenden enligt mig
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.