Ja som rubriken lyder, vindskiveplåtar och liknande tunna saker håller på att monteras. Småjack och sånt tar jag med en bra plåtsax (typ en sekatör) men när man ska kapa hela plåten vinkelrätt och snyggt, vad använder man då?

I brist på annat har jag använt kapsågen med aluminiumklingan i, den sprutar en del gnistor och efter ganska få snitt är den slut och måste slipas så det rekommenderas inte.
 
  • Gilla
Franke10
  • Laddar…
Jag klipper även längre sträckor med plåtsax.
Det man ska se till är att ha både en höger och en vänstersax så klarar man de flesta påtjobb på en vanlig villa.
Ska du ofta klippa längre sträckor rakt så kan du investera i en "pelikansax"
 
Hmmm, jag tycker inte det duger med sax när man ska kapa en plåt exakt i 90 grader, och plåten t.ex. är totalt 25 cm bred. Lyckas du få det lika fint som när jag sågar med kapen så tror jag att du blir anlitad av mig vid nästa plåtjobb....

Menar du att en "riktig" plåtis gör som du beskriver?
 
  • Gilla
bobbygrossmann
  • Laddar…
Vad jag förstått så rekommenderas inte vinkelkap till vindskivor och avvattning. Tillverkarna påstår att det förstör rostskyddet. Om det stämmer låter jag någon annan uttala sig om.

Jag har klippt mina skivor på 15cm och det går om man har lite tålamod och inser att man måste prova rätt många gånger innan man får någorlunda resultat. Hängrännorna och stuprör tog jag med bågfilen.
 
Vinkelslip funkar inte, och det bör man inte använda, men det jag menade var en kapsåg typ Bosch GSM8 eller vad de nu heter, alltså en kapsåg med tillhörande bänk, normalt sett för att kapa virke. Blir rakt och fint, går fort, men klingan tar ruskigt mycket stryk känns det som.
 
nibbler
 
Jobbar med plåt dagligen och det är väldigt få gånger jag använder nibbler faktiskt. Som sagts tidigare är rätt saxar den enklaste vägen att gå. Med en Höger och vänster sax kommer du långt och får fina klipp om du är noga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.