Hej!
Har googlat på detta och en del säger att det funkar kanon med nya frysar utomhus, medan andra säger att det inte är att rekommendera. Jag har tänkt ha en frysbox i mitt kallgarage (+25 till -30grader).

Jag läste på Electrolux hemsida att de har frysboxar med "hidden condensor" som du kan placera vart du vill?! Stämmer detta? (Har kontakat Electrolux och återförsäljare, men får inga svar på detta)

Vill få klarhet i detta en gång för alla. Vågar man prova eller är det ett lotteri om det fungerar eller inte?
 
  • Gilla
perhed
  • Laddar…
Kolla att den är anpassad för kyla! De flesta är gjorda för att stå i uppvärmt utrymme och slutar fungera eller fungera dåligt om temperaturen blir för låg.
 
Förlåt men klart en frys klarar minusgrader det är ju därför man har dem. :) var tvungen, vet det var taskigt mot TS. Men till frågan Electrolux måste väl som tillverkare veta om deras frys klarar det eller ej. Måste ju finnas någon teknisk support.
 
Föräldrarnas Elektro Helios har stått i den ouppvärmda ladugården i 23 år utan problem. . Samtliga vitvaror (Kyl/frys, frysbox, spis, torktumlare, mikro och tvättmaskin) har förövrigt fungerat klanderfritt sen de köptes 1990. Fast dessa kvalitetsvitvaror görs nog inte idag.
 
  • Gilla
Koffe 1 och 1 till
  • Laddar…
Kromo skrev:
Förlåt men klart en frys klarar minusgrader det är ju därför man har dem. :) var tvungen, vet det var taskigt mot TS. Men till frågan Electrolux måste väl som tillverkare veta om deras frys klarar det eller ej. Måste ju finnas någon teknisk support.
Det är väl inte klart att en frys gör det? Om du googlar runt en del framgår det ju att kompressorerna ofta pajar när man kör frysen utomhus, pga dålig smörjning. Läser du på tillverkarnas hemsidor är ju frysarna tänkta att användas vi lägst 0-5 plusgrader....

Tror du missförstod mig ganska gravt på nåt sätt....:)

Fick förresten nyss svar från Electrolux, deras frysar skall ej användas i utrymmen kallare än 0 grader.
 
Jag tror snarare att du missförstod skämtet om att frysar ska klara minusgrader, Kromo menade nog på insidan. ;)
 
M
PÅ min frysbox står det "Dubbelt så miljövänligt - bara halva mängden freon". Den fungerar i typ alla temperaturer och står och rullar sen typ 30 år sen. Så nog fungerar en miljövänlig frys i kyla ;)
 
  • Gilla
Nirre
  • Laddar…
Flera äldre frysar är välisolerade på alla håll och kanter och kan fungera i kyla. TS är sannolikt på jakt efter en hyffsat ny frys så exemplen med gamle trofast som tuffat på i 30 år hjälper inte mycket tyvärr.

Kontentan är att man måste kolla upp att den nya frysen är anpassad för drift i kall miljö.
 
jdrotz skrev:
Det är väl inte klart att en frys gör det? Om du googlar runt en del framgår det ju att kompressorerna ofta pajar när man kör frysen utomhus, pga dålig smörjning. Läser du på tillverkarnas hemsidor är ju frysarna tänkta att användas vi lägst 0-5 plusgrader....

Tror du missförstod mig ganska gravt på nåt sätt....:)

Fick förresten nyss svar från Electrolux, deras frysar skall ej användas i utrymmen kallare än 0 grader.
Vilken frys gällde det? Mig veterligen är samtliga rena frysar från Electrolux i klimatklass SN vilket innebär att de ska ha en omgivningstemperatur på mins +10 grader C för att garantera korrekt funktion.

Det bästa med freon som köldmedium var att frysn tuffade på som vanligt oavsett omgivningstemperatur.
 
Här uppe i norr har de flesta på landet en vilt och bärfrys stående i nån lada året runt. Har aldrig hört om nån som pajat pga av kyla. Även om kompressorn tar mer stryk i kyla så uppvägs det mot att den inte behöver gå så ofta när det är kallt ute.
 
När det är - 18grader kan man ju lika gärna dra ut kontakten.
 
Är på jakt efter en bär och viltfrys som ska stå i en ouppvärmd lada (+25 till -20)- finns det någon som har köpt en frysbox de senaste 5-10 åren och haft i ouppvärmt utrymme enligt ovan premisser som kan ge rekommendation?
 
Har en cylinda 500l frysbox som är köpt 2012, minns inte namnet på den men den har stått ute ända sen dess, bor i norrbotten och -40 å kallare är inte ovanligt. Har inte varit nån problem med den hittills iaf, har även en ännu äldre stående som fortfarande används. Så länge du köper av nån välkänd märke så ska det vara lugnt tycker jag
 
Vi köpte denna hösten 2015. Ska klara ner till minus 15. Vi har den i ett ouppvärmt förråd och den fungerar hittills. Bor i mellansverige. Elektrolux frysbox EC2200AOW2 broschyr med tekniska specifikationer och produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.