Jag och min sambo har funderat lite ang hus,
Idag så äger vi ett hus som vi köpte för 400.000kr vi har renoverat å grejat. Hade en mäklare som värdera det till ca 800.000kr

Men vi sa redan när vi köpte det att vi inte ska bo här tills vi dör. Utan bara ett sätt att tjäna lite pengar.
Vi ligger idag och betalar av lånet vi lägger ca 2500kr vilket blir ca 1500kr i amorteringen.
Nu kollar vi på lite andra hus, ca 1,4mil

Men vi vet inte hur vi ska göra, sälja huset först, bo i lägenhet, eller köpa ett hus till, å sedan lägga ut vårat. Nackdel med de sista är man inte kan få en budget.
 
Det är väl mest en fråga om ekonomi och likviditet,
och hur säker man är på att affären går igenom med rimliga villkor.

Har man likviditet/kreditutrymme och affärsupplägget känns säkert,
så man kan äga två hus under en övergångsperiod,

Och de summor du talar om, 1500 - 2500,
är ju inte mer än vad många lägger på kläder och nöjen varje månad.

1997-1998 köpte jag hus i december, och sålde det gamla 4 månader senare.

Men 2009-20010 gjorde jag tvärt om: Sålde i december och började bygga nytt i april.
Fick häcka i en liten sommarstuga ett halvår innan det gick att flytta in.
Just för att jag inte visste hur det ekonomiska utfallet skulle bli av försäljningen.

Att hyra lägenhet kostar ju också pengar.
 
Ert nuvarande hus kostar troligen mindre än en liten hyreslägenhet, och att flytta kostar både tid och pengar och är jäkligt drygt. Dessutom åker ni nog på att magasinera möbler och grejor. Blä.

Kolla med mäklaren vad den lägsta summa ni kan förvänta er för ert nuvarande hus är och budgetera ert nya köp baserat på detta. Blir huset sålt för högre pris så betrakta det som en glad överraskning.

Amortering bör inte betraktas som en kostnad utan som sparande.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
pelpet skrev:
Amortering bör inte betraktas som en kostnad utan som sparande.
Det ÄR inte en kostnad. Det är befängt att det spaltas upp som en kostnad i bankernas kalkyler. Man blir ju inte av med pengarna liksom :)
 
Visst kostader det pengar att bo i en lägenhet.

Där får man inte en krona tillbaka för dom pengarna man ger, om man jämför mot sitt egna hus, så det är bättre att äga än art hyra.

Vi får se vad som händer, om vi lägger ett bud på hus nr 2:)
 
Hur räknar du nu?

Vad får du tillbaks av att betala ränta och driftskostnad i ett hus? Värdeökning är inte något man kan räkna med, då man i regel, iaf historiskt sett, inte har någon. Men om det är BILLIGARE att betala ränta + drift av ett hus än att hyra en lägenhet så verkar det dumt att hyra...
 
Personligen tycker jag alltid att man skall sälja först och köpa sedan. Att vara stressad till affär och ha fastigheter som man inte tänker äga i sin ägo är inte bra.
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Hur räknar du nu?

Men om det är BILLIGARE att betala ränta + drift av ett hus än att hyra en lägenhet så verkar det dumt att hyra...
Japp så är. Billigare att bo i hus än i lägenhet,
 
Jugend skrev:
Personligen tycker jag alltid att man skall sälja först och köpa sedan. Att vara stressad till affär och ha fastigheter som man inte tänker äga i sin ägo är inte bra.
Kan hålla med till viss del, är ju inte så kul å sälja mitt nuvarande, å sedan vänta 5år innan ett hus som man tycker passar kommer ut.

För man kan ju aldrig veta vad för hus som kommer under den tiden man har sålt huset.

Men skulle det dyka upp något nu tex så har man nog inte så mycket att vänta på. Bara att slå till:) och hoppas att allt blir bra
 
Vi sitter i sitsen av att köpa och stå med dubbla boenden tills det första är sålt. Vi har fått en ganska hög värdering på vårt nuvarande men kollar realistiskt hur fort hus säljs här och vad dom säljs för så kolla du med en mäklare vad du realistiskt kan få för ditt hus. Då vi oxå sitter med en rejäl skillnad i vad vi gav för vårt hus och vad vi kan väntas få ut så har banken varit positiv till både dubbla fastigheter och lån till handpenning. Men summa sumarium kommer vi inte ha mer än ca 1,2 mille i lån för två fastigheter vilket inte är jätte mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.