Har för mig jag hört att man åtminstone förut kunde få hem ett antal svarta puckar för radon testning.
Är det möjligt att få tag på fortfarande eller hur går man tillväga för att testa hemma?

Vattnet är ok det är mer miljön i huset nu något år efter det byggts jag vill kolla av.
 
Fråga miljökontoret i kommunen du bor, radonmätning kan vara subventionerat.

Mvh Freddan
 
Om du är medlem i villaägarna så får du rabatt hos några av mätföretagen.

Vi mätte radonhalten för ca fem år sedan, då låg vi under gränsvärdet. Vi har efter det installerat FTX-ventilation så nu i vinter har vi tänkt göra en ny mätning, vi ska även börja att använda ett av källarrummen som lekrum till barnen och då vill vi mäta där inne också.
 
"Svarta puckar" kan du beställa härifrån. Kostar 795:- för en mätning, dvs. inte så långt från gratis.
 
Jag beställde ett kit med två dosor från MRM, http://www.radon.nu för några år sedan, kostade runt 700:- Knappast värt att strula med rabatter osv för så lite pengar.
 
Som medlem i villaägarna kostar två dosor 290kr och tre dosor 360kr hos MRM, 240kr/330kr hos Ocab & Landauer Nordic. (Enligt villaägarnas app)
 
Som icke medlem i villaägarna och allt vad det heter så kostar det under 300kr att radontesta 2 våningar. Kommer inte ihåg var, men man hittar med lite googling, det funkade snabbt och smidigt och när man skickat in sina puckar så kom en faktura med mätvärdena. :) Mina låg runt 70bq och det är nästan obefintligt.
 
Kollade just på vår kommuns hemsida (Upplands Väsby) och det kostar 295:- via miljö och hälsoskyddskontoret. Kan ju vara olika i andra kommuner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.