Jag har en "pump grop" i trädgården, som är ca 3x1.5 m och innehåller hydropress och reningsanläggning. Som lock till hålet har de tidigare varit några spill bitar av takplåt, så jag gjorde ett nytt lock i impregnerat trall virke.
Sen när jag för några dagar sedan skulle inspektera filtermassan såg jag att alla kopparrören har fått en grå/ silvrig beläggning som inte färgar av sig om man tar på den.
Är det någon som har en aning vart de kan komma ifrån? Min gissning är att de blivit någon reaktion från impregneringen?
 
I
Låter ju som galvaniska strömmar. Finns en hel del grundämnen som ligger under koppar i skalan och som söker sig dit. Men jag trodde det behövdes elektrisk spänningsskillnad för processen. Jag kan för lite om sånt där, men har sett många kopparrör ändra färg när det haft kontakt med andra metaller och då var de spänningslösa, Det hänger kanske inte ihop med lockbytet, kunde kanske vara ide att kolla så att det inte finns spänning i rören.

Vad jag ser på svenskt träs hemsida så kan tydligen impregnerat virke innehålla krom vilket ligger långt ner i listan och borde atraheras av kopparn, men det fodras direkt kontakt eller en elektrolyt mellan ämnena.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.