Hej

Vi är intresserade av ett hus där uppvärmningen sker via en oljepanna. Huset är 1&1/2plans på cirka 150Kvm. Huset vi tittar på ligger i Göteborgsområdet. Huset har således väldigt dyra driftkostnader. Huset har en braskamin.

Skall man byta till bergvärme,jordvärme eller skall man byta till luftvärmepump? eller har ni andra förslag. Jag behöver nog byta ut elementen i huset med för att energisnåla mer.

Vad rekommenderar ni för åtgärder?
Vilken uppvärmning skall jag byta till om jag köper huset för att minimera energikostaden.
Vad kan det kosta att byta till andra energikällor?
 
Redigerat:
På kort sikt är det förhållandevis billigt att bara byta ut oljebrännaren mot en (begagnad?)pelletsbrännare, men det är nog sunt att ta höjd för berg/jordvärme och nya/fler radiatorer på lite sikt.
 
Elementen är en nyckelfaktor.
Förbränningssystemen är ju gjorda för att ha relativt hög vattentemp då det just passar bra ihop med eldning av olika bränsletyper.
Värmepumpar jobbar med betydligt lägre temperaturer på vattnet till elementen och är inte elementen kraftiga nog för detta så kan det krävas utbyten.
Det kan dra iväg en hel del i pengar beroende på rörsystem och antal element osv.

Sen finns det en faktor till att ta hänsyn till. Hur funkar huset om man tar bort den ventilations och värmekälla som pannan är? Den förbrukar ju en hel del luft och den levererar en hel del värme i pannrummet.

Smidighetsmässigt finns det ju dock inget som slår en värmepumpsanläggning
 
Hur länge tänker du ha huset?
Gör en överslagsberäkning på om du någon gång kommer att tjäna in en bergvärmeanläggning och ta med kostnad för lån och eventuell förlorad sparränta.
Luftvattenpump blir inte så kostnadseffektivt om du måste satsa på en elementförnyelse för att kunna använda värmepump. Ventilationen behöver också åtgärdas då huset är byggt för att ventileras med självdrag och en varm skorsten.
Är du verkligen säker på att elementen är för små? Nya vattenburna element är inte det minsta energisnålare än de som redan sitter så för den skull byter man inte element.
Värmepumpar är handikappade genom att de bara kan ge en ganska låg värme ut i radiatorslingan och därför kräver värmepump golvvärme eller stora radiatorer.

Har du redan oljepanna så halverar du direkt värmekostnaden genom att skaffa en pelletsbrännare till den. Då behöver du inte köpa nya element. En bra begagnad brännare med automatisk uraskning kan du för 7000-8000 och en ny för 19000. Tjugo minuter i veckan går åt till att sköta pelletsen. Pengarna du tänkte lägga på element, ventilation och värmepump kan du investera i något som ger vinst i stället.
En ny panna för pellets är bekvämare. Kostar som en luftvattenpump men kräver inga ytterigare påkostningar. En luftvattenpump blir i praktiken en elpanna vid en köldknäpp medan pellets behåller sin effektivitet också när det blir kallt.
 
Ok tack för svaren. Vi planerar att bo länge i huset. Men rekomendationen som ni har är att byta till pellets då för att sänka uppvärmningskostnaderna. Vi har nu fått reda på att det är vattenburen värme så jag behöver nog inte alls byta elementen. Men jag får ta mig en funderare om jag skall köpa huset eller om vi skall vänta på ett nytt tillfälle.
 
gbg_mackan79 skrev:
Ok tack för svaren. Vi planerar att bo länge i huset. Men rekomendationen som ni har är att byta till pellets då för att sänka uppvärmningskostnaderna. Vi har nu fått reda på att det är vattenburen värme så jag behöver nog inte alls byta elementen. Men jag får ta mig en funderare om jag skall köpa huset eller om vi skall vänta på ett nytt tillfälle.
Initialt är det nog bättre att satsa på pellets då investeringskostnaden betalar sig väldigt snabbt kontra oljan.
Alla uppvärmningssystem som hittills kommit upp i tråden bygger på vattenburen värme, men som mats och JohanPelle skriver så är elementen troligtvis inte dimensionerade för någon värmepumpslösning, då får man byta ut befintliga eller komplettera med fler radiatorer, och/eller golvvärme.
 
När är huset byggt? Gamla element med mycket avgivande yta kan vara optimala för värmepump, men på 70-talet hade man ofta klena radiatorer.
 
Huset är från 1966 och pannan är från 1996. Jag skall titta på huset imorgon. Vet nog mer då.
 
Tänk på att pellets inte är underhållsfritt. Det ska askas ur, och skötas. Eventuellt behöver man justera förbränningen om man byter pellets.
Jag skulle kört på luft/vatten-värmepump, eller bergvärme om det inte är långt ner till berget.
 
I en modern pelletspanna tömmer man asklådan en gång varannan månad, den kostar som en luftvattenpump med ger billig värme också när det är kallt.
I befintlig panna kör man normalt 2 veckor innan åtgärd med en modern brännare som har uraskning.
De äldre brännarna kräver ofta åtgärd en gång i veckan.

Måste man ändå kosta på värmesystemet en uppgradering av radioatorer och ordna ett ventilationssystem blir det så dyrt att man lika gärna kan hoppa över luftvattenpumpen och gå på bergvärme direkt.
Hus från 60-talet har sällan lågtemperatursystem.
 
Jag röstar för bergvärme! I december 2011 köpte jag ett gammalt hus från 1929 som hade en kombipanna (olja och el) som värmekälla och en kamin för myseldning. Investeringen på ca 160 000 kr (inklusive lite omdragning av vattenledningar och ett par nya element och efter rotadrag) kommer jag att tjäna in på ca 7-8 år. Så mycket effektivare är bergvärmen än gamla olje/el-pannan. Bästa investeringen jag gjort!

En investering i pelletspanna tjänar du visserligen in på några år, men inte lite effektivt och snabbt som med bergvärme. Samma sak med luftvattenvärmepumpen som kräver en nästan lika stor investering som bergvärmen; den är inte lika effektiv.
 
Vanbeasten skrev:
Jag röstar för bergvärme! I december 2011 köpte jag ett gammalt hus från 1929 som hade en kombipanna (olja och el) som värmekälla och en kamin för myseldning. Investeringen på ca 160 000 kr (inklusive lite omdragning av vattenledningar och ett par nya element och efter rotadrag) kommer jag att tjäna in på ca 7-8 år. Så mycket effektivare är bergvärmen än gamla olje/el-pannan. Bästa investeringen jag gjort!

En investering i pelletspanna tjänar du visserligen in på några år, men inte lite effektivt och snabbt som med bergvärme. Samma sak med luftvattenvärmepumpen som kräver en nästan lika stor investering som bergvärmen; den är inte lika effektiv.
Hur stort är ditt hus?
Vi har ju inte köpt huset än men vi är helt klart fortfarande intresserade av det. Huset är ju på nästa 150kvm så frågan är om det lönar sig med att installera än bergvärmepump? Sen så är jag osäker om man får borra i det området. Måste kolla upp det närmare. Men som sagt huset är inte vårt än.
 
gbg_mackan79 skrev:
Hur stort är ditt hus?
Vi har ju inte köpt huset än men vi är helt klart fortfarande intresserade av det. Huset är ju på nästa 150kvm så frågan är om det lönar sig med att installera än bergvärmepump? Sen så är jag osäker om man får borra i det området. Måste kolla upp det närmare. Men som sagt huset är inte vårt än.
Mitt hus är 1,5-plan med källare på 170 kvm boyta och 35 kvm biyta. Biytan i källaren värms av en fläktkonvektor.
Om du har möjlighet att borra så är jag övertygad om att det lönar sig med bergvärme. Lycka till!
 
Hej
Har personligen slängt ut en 5 år gammal pelletspanna med pelletsbrännare till förmån för bergvärme. Pellets är billigt, men åtminstone för min del har det varit mycket problem. Tändelement, bakskott, raster som behövde bytas, sotning, pelletslevernaer dagtid så man måste åka hem från jobbet m.m som jag till slut tröttnade på. Pellets kräver en del intresse och engagemang, man kan ju ha tur och hitta en självgående anläggning men övriga familjen fullkomligt hatade allt pyssel och strul trots att de slapp själva arbetet. Beroende på var huset ligger så är inte pellets alltid attraktivt för näste eventuelle köpare, också värt att beakta. Bergvärme eller luft/vatten är mitt råd
 
Så olika livet kan vara, jag har VP i huset och pellets till verkstan.
Naturligtvis när jag är 50mil hemifrån så blir det kortslutning i värmepumpens motor. En ny kompressor lovades att ordnas fram på 2 dagar men tydligen så fanns den inte i Sverige men skulle komma snart. Ibland så var den i Belgien, ibland i Italien och ibland visste de inte alls var den var.
Det tog 2 månader att få fram en standard rakuppochner kompressor.

Pelletsen tuffar på, visst hänger sig pelletsen ibland men det är enkel och lättbegriplig teknik.
12 ton pellets tankas en gång per år.
Uraskning efter 50 brinntimmar vilket höst och vår blir varannan månad.

Protte
 
  • Gilla
peddapedal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.