--

Den här tråden är urklippt från http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/220024-forslag-pa-bromsat-gallerslap.html

/Moderator

---

Barnrikehuset skrev:
Anssems verkar ha fina släp. Men hur funkar det med behörighet om man med B-körkort får köra 1200kg tungt släp. Kan man köp t.ex. ett BSX 2000 (alltså 2000kg tillåten totalvikt) och köra lagligt med det lastat upp till 1200kg totalvikt?

Eller måste man ha utökad B-behörighet innan man ens kan köra en soffa på det? Känns som man vill ha ett släp som klarar t.ex. lite grus eller en pall betongplintar ifall det krisar.

Den tyska sidan har ganska kraftiga släp (upp till några ton)
Har bilen specad max dragvikt för B kort 1200 så får du bara dra ett släp med max totalvikt 1200kg. Om du sedan drar ett 2000kg klassat släp tomt så är det olagligt.

Du kan dock vikta in ett 200kg släp till 1200kg när du tar in det och då får du dra det efter din 1200kg bil. Dock så kommer max lastvikt att bli 1200- släpets vikt, ca 900kg.
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Nädu robban, det inlägget får du bakläxa på. Max dragvikt kommer begränsa maxlasten. Kombinationens totalvikt bestämmer vad du får dra. En biö som väger 1500 kg kan dra ett 2000 kg släp på b kort men bara lasta dragvikt-tjänstevikt på släpet......
 
Här kan ni kolla vad era bilar får dra:
https://slpvkalk.transportstyrelsen...lator/Slapvagnskalkylator.aspx?epslanguage=sv

"-Har bilen specad max dragvikt för B kort 1200 så får du bara dra ett släp med max totalvikt 1200kg. Om du sedan drar ett 2000kg klassat släp tomt så är det olagligt."/ Robert-san01
-det stämmer inte om du kollar med ovan länk! Får man dra 1200kg på bilens dragkrok enligt reg-beviset går det utmärkt att dra ett släp med 2000kg totalvikt om släpets tjänstevikt(=tomvikt) är max 1200kg. Denna regel är en av dom som dom ändrat!

Attans med..du hann före MathiasS(y)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Det hade jag helt missat.

MEN! Jag har en X5 som får dra 3500kg och ett släp som har totalvikt 3000kg. Provade det i kalkylatorn och det kräver fortfarande BE kort.

"Du måste ha BE-behörighet för att dra släpvagnen med bilen. Bilens totalvikt, 2875 kg och släpvagnens totalvikt, 3000 kg blir sammanlagt 5875 kg. Om sammanlagda totalvikter överstiger 4250 kg krävs BE-behörighet."

Stämmer det verkligen att får dra 2000kg släp om det inte väger mer än max totalvikt? Det står inget sådant på transportstyrelsens hemsida vad jag kan hitta.

http://www.transportstyrelsen.se/sv...r/Slap/Slapvagn--husvagn/Har-du-ratt-korkort/

Provade även med min 520d och den får inte heller dra mitt släp på annat än BE kort då det blir mer än 4250kg.

Ni kan väl kolla vad ni får med era bilar. Mitt släp heter CWC066.
 
Skall väl tilläggas att släpet ovan har en tjänstevikt på 465kg så den borde enligt det resonemanget gå bra att dra bakom alla bilar som får dra mer än 465kg på B-kort.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Jag uttalade mej kanske lite för fort o kanske för kategoriskt ! Finns ju så många regler kring släpen så man måste nästan doktorera för att kunna dom:thumbdown: Men min caddy får dra 1000kg på draget o mitt biltransportslåp 1200kg totalvikt får jag dra o lasta upp till 1000kg - det fick jag inte innan.
Därför e ju släpkalkylatorn jättebra att kolla med om man ska köpa/låna slåp till bilen!
 
Vad får du för text om du skriver in dina uppgifter i kalkylatorn? Jag har provat med alla möjliga av mina gamla bilar men ingen av dem får jag upp att jag ens får hänga på mitt släp tomt bakom. Alla resultat hänvisar till totalvikten och nämner inget om tjänstevikt.
 
Jag provade med en polo från blocket med EAP069 totalvikt 1130kg som med ditt släp blir 1130+3000kg=4130kg Denna kombo får dras med utökad B-behörighet Det är nog det minsta du måste ha för dra ditt släp om du inte lyckas hitta en bil med totalvikt max 500kg o drag som får dra minst 465kg!
 
Får leta upp regnummer på en Smart! ;)

Men du får alltså upp att du får dra ett 1200kg släp på B kort fast bilen har max dragvikt 1000 med B?
 
UGG215 bil med 1000kg på kroken får dra PYX754 släp med 1600kg totalvikt på B-kort! Dock ej fullastad!
 
Väldigt intressant, men ni kan väl ta körkortsteorin i en egen tråd? :)

Bålstasläpet verkar ju prisvärt under kampanjen som de har nu.
Hur är det med Gaupen? Någon som har en vagn från norrmännen och vet hur de är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.