Jag går till en bank som erbjuder mig ett rörligt bolån (3 mån) på
2,3% i ränta.
"Listräntan" ligger på 2,8%, jag får alltså en okej rabatt på räntan.

Nu till min fråga, hur länge gäller min rabatt?
Vad händer efter 3 månader när räntan potentiellt kan ha ändrats åt något håll.
Är det olika för olika banker eller kan jag kallt räkna med att jag tillsvidare har 0,5% ränta oavsett vad den rörliga "listräntan" ligger på?
Eller måste jag "förhandla om" mitt rörliga bolån var 3:e månad och se till att jag får min rabatt?

Tacksam för svar
 
Har för mig att vi har 2 års avtal (heter säkert nåt snyggt på bankiska) med vår bank (seb) på våra rörliga lån, det var i alla fall så länge som vi fick behålla vår ränterabatt innan det var dags att förhandla om den.
 
M
Varierar mellan olika banker. Mellan 6 månader till 2 år är väl det vanliga hos storbankerna.
 
Bankerna kör med två knep som är riktigt fula.

De ger en ränterabatt som bara gäller ett kort tag, väl medvetna om att kunder tycker att det är drygt att byta bank.

De försöker få kunderna att dela upp lånen, så att det ska bli besvärligare att byta bank.

SEB erbjöd oss två års ränterabatt på rörligt då vi förhandlade med dem för 1½ år sedan. Swedbank var sämst med 6 månader. Var tuff mot banken och kräv en lång period för ränterabatten så att du slipper hålla på och förhandla räntor igen efter kort tid, och dela inte upp lånen.
 
Av just denna anledning valde jag för första gången i min lånehistoria att binda räntan (ca hälften). Har därmed min ränterabatt säkrad under tre år. Fick bra ränterabatt också så det blir i dagsläget inte mycket sämre än den rörliga som justerats nedåt sedan jag band. Om jag blir av med ränterabatten på det rörliga tjänar jag på min "treåring".
 
Vi är inne på tredje året med SEB och har haft totalt tre förhandlingar då vi har haft några lån på ett år. Aldrig varit några problem eller tjafs med "rabatten".

SEB har ju ett litet annorlunda upplägg med marginal mot upplåningsräntan vilket jag anser är mer renhårigt än att dribbla med rabatter.
 
Länsförsäkringar Bank har så att rabatten gäller bindningstiden på lånet, eller 1 år på "rörlig".
 
Ruttnade på bankernas tidsbestämda ränterabatt, då den tenderar att bli sämre efter åren går. Bytte därför till Sandiabanken som kör med volymrabatt som man slipper omförhandla, även om vi förlorar någon enstaka procentenhet. Nu slipper vi lägga ner tid och energi varje år på en fånig omförhandling iaf.
 
Har för mig att vår förhandlade rabatt på den rörliga delen av vårt lån hos Swedbank löper på ett år.
 
Vi fick 1 års rabatt hos Swedbank på vårt "rörliga" (3-mån). När 11 månader hade gått ringde jag och sa att jag ville få den förlängd. "Självklart" sa bankmannen och efter ytterligare 10 månader var vi inne och ändrade sparandeformer och då frågade jag samma sak och än en gång var det hur enkelt som helst att få rabatten förlängd med ett år. Däremot vill de inte ge oss längre "rabattid", men det beror väl på att de vill se om vi är "bra kunder", som sköter oss med betalningar och har ett i deras tycke sunt sparande.
 
jag har ett års ränterabatt. Det känns som om det är standard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.