micke_011 skrev:
är det dax för ett byggahus-parti tro?
Ja, vilken samling vi skulle bli, skulle klå "Ian och Bert" med hästlängder ;)

MVH//Christina.
 
OLHA skrev:
Gubbs & Quinns, är Ni med mig?  ;)
Nej, jag har fullt sjå med att förstå om du är sarkastisk eller menar allvar :D
 
Klart vi ska ha fastighetsskatt,höj den till 3%,hur skall Sverige annars få pengar att avlöna alla lösdrivande bidragstagare. ;)
 
Håller med dig Fredstu!

Jag tycker också bensinen skall kosta 20 kr varav 15 kr i skatt. Sedan bör vi avskaffa alla kärnkraftverk bums, vi har bara 4,5 år på oss....jag tycker vi kan sluta använda el överhuvudtaget.

Dessutom bör det bara finnas en systembolagsbutik centralt placerad i Norrköping. Som det är nu är det alldeles för lättillgängligt och billigt. En flaska Absolut borde kosta 2 000 kr.

Vidare bör statstelevision börja sända mer propagande för regeringen. I dag tillåts oppositionen få alldeles för mycket utrymme.

Slutligen bör bolagsskatten höjas till 100%....det skall inte vara meningen att människor skall få tjäna pengar på sitt förvärv....

Upp till kamp!
 
Calle... ;D

Mycket bra inlägg!!!

Det konstiga är att alla (hoppas jag) förstår att du inte menar det, och att inte sossarna, inte ens miljöpartiet eller vänstern vill det. Att det var väldigt sarkastiskt.

Men när en sosse skriver att vi (har förstått för länge sedan att du har samma partifärg som jag) vill montera ner välfärden och avskaffa alla skatter, låta gammla dö i sin egen skit, så är det väldigt många som verkligen tror att det är så!

Propaganda manskinen SR och SVT har fungerat otroligt bra i Sverige i 50 år. Har en arbetskamrat som lyckades fly från östblocket, och han berättar ideligen hur mycket likheter i propagandamaskinen han kan se!

Otroligt att Svenskarna inte har fattat ännu, nu när informationen har blivit så mycket friare tack vara internet och sattelit tv (vilket sossarna för bara 20 år sedan försökte förbjuda, i likhet med Afganistans tallibaner)..

Ps. Det kändes skönt att få skriva av sig lite.
 
Strixx skrev:
Calle...  ;D

Mycket bra inlägg!!!

Det konstiga är att alla (hoppas jag) förstår att du inte menar det, och att inte sossarna, inte ens miljöpartiet eller vänstern vill det. Att det var väldigt sarkastiskt.
Nääää...bara lite ;)!
 
Alltså, denna tråd har ju spårat ur för länge sen så varför inte fortsätta ? ;D

Allt behöver ju ej handla om golv, spackel, reglar m.m. i detta forum.....Detta kom från BilSweden som jag tycker belyser problemet med felaktig propaganda:

Pressinformation

Faktafel bakom förslaget att begränsa SUV:arna i Stockholm

Vänsterpartiet vill begränsa de så kallade stadsjeeparna i innerstaden. En anledning är att de anses vara för stora för stadstrafik. Men en jämförelse visar att flera av SUV-modellerna är mindre än våra vanligaste personbilar.

Den 26 april biföll gatu- och fastighetsnämnden i Stockholm en skrivelse från Vänsterpartiet om att begränsa förekomsten av SUV:ar i centrala Stockholm. I skrivelsen hävdas att SUV:ar tar mer utrymme än vanliga personbilar. Enligt Ann-Marie Strömberg (v) som sitter i nämnden riskerar parkerade SUV:ar därmed att störa gående och cyklister.

Korrekta fakta är att de vanligaste SUV:arna tar mindre utrymme än vanliga personbilar. Nedan jämförs Sveriges tio mest sålda SUV:ar med populära familjebilar.

Så här mycket plats tar SUV:ar jämfört med vanliga familjebilar

SUV-modell Markyta

m2 (längd X bredd)
Personbil Markyta

m2 (längd X bredd)

Toyota RAV4
7,3
Volvo V50
8,0

Suzuki Vitara
7,5
Toyota Avensis
8,1

Subaru Forester
7,7
Saab 9-3
8,2

Hyundai Tucson
7,8
VW Passat
8,2

Kia Sportage
7,8
Volvo S60
8,3

Nissan X-trail
7,9
Citroën C5
8,5

Mitsubishi Outlander
8,0
Volvo V70
8,5

Honda CR-V
8,2
Ford Mondeo
8,6

Hyundai Santa Fe
8,2
Saab 9-5
8,6

Volvo XC90
9,1
Audi A6
9,2

Några observationer från tabellen ovan:

ü De sju minsta fordonen i tabellen är SUV:ar!

ü Det största fordonet i tabellen är en personbil.

ü SUV:arnas snittyta är 7,95 kvadratmeter, personbilarnas är 8,4 kvadratmeter.

- Gatu- och fastighetsnämndens beslut baseras i allt väsentligt på okunskap om hur bilparken ser ut idag, säger Ulf Perbo, vice vd på BIL Sweden. Det vore bättre om de istället lade sin energi på att hålla gatorna rena. Då skulle vi minska partikelproblemet och få en riktig miljöförbättring istället för populistiska utspel.

För mer information kontakta:

Ulf Perbo, vice vd BIL Sweden, tfn 0709-94 63 63
 
Även om jag inte bryr mig i sakfrågan (SUV i stan eller ej), så kan man ju dock starkt misstänka att beräkningarna och jämförelserna är gjorda för att få fram ett visst resultat.

Räknar man istället på volymerna (som jag kan tycka är mer intressanta) så blir det ...

Mitsubishi Outlander
13.8 m3
Volvo V70
12.1 m3



 
Men höjden på bilen kan väl ändå inte spela någon roll över hur mycket plats den tar i anspråk av marken, därför bör man ju använda m2 inte m3.

Om man försvarar ännu ett förbud med en dum ursäkt om att dom tar för mycket plats, men som i grund och botten igentligen bara lagtsfram på grund av vänstern otroliga avundsjuka och USA-hat, måste man ju i alla fall sära på äpplen och bananer... :surprised:
 
Håller med, höjden på vår älskade SUV borde inte ha nån betydelse. Om man istället pratade om utsläpp per körd kilometer eller trafiksäkerhetsfaktorer (och då tänker jag på typ tyngd - större massa ger större skador vid krock) eller nåt i den stilen istället för att diskutera storleken så skulle det hela vara mer intressant. Det är ju inte så att Sveriges SUV ägare har gått ut och krävt bredare gator och större parkeringsplatser.

Fram för mer mångfald på gatorna!

Förlåt för att jag förde denna tråd ännu en bit bort från fastighetsskatten (som jag för övrigt inte ser fram emot att börja betala om fem år).
 
Åjdå. Jag hoppas inte du tycker att jag försvarar några vänsteridéer, för det vore ju krismässigt. Speciellt inte som jag själv tittar på en SUV.

Dock har jag inte läst att det var just fotavtrycket och ytan som vänstern bl.a opponerade sig emot, utan utrymmet. Då tycker jag IMHO att volymen är intressant. Som gående/cyklist tycker jag nog en V70 är betydligt mindre "i vägen" för uppmärksammheten och sikten än en Mitsubishi Outlander.

EDIT: Läste jag lite nogrannare så stod det faktiskt i det ursprungliga förslaget att bredden var det stora felet. Då stämmer åtminstånde relation för V70/Outlander där V70 faktiskt är bredare. Det andra som man hade emot SUVarna var vikten. Fast även där haltar det då V70 är tyngre. Samma mängd bränsle drar de dessutom. Nu är jag iofs inte rätt man att avgöra om V70/Outlander är rätt att jämföra mellan, för att utreda SUV i stan eller ej.

Tillbaka till fastighetsskatten, vilken jag ser fram emot, på ett psykotiskt självbedrägligt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.