Hej!

Har köpt ett 1 plans 60-tals hus med källare som är mer eller mindre i originalskick. Renovering är påbörjad och jag har hunnit med halva plan ett. I pannrummet i källaren sitter elpanna som förser radiatorer och tappvarmvatten. Ventilationen består av självdrag. Huset är väldigt otätt och fönster är i dåligt skick. På vinden ligger väldigt lite isolering och vi märkte det tydligt i vintras både på vårt kalla inomhus klimat och elräkningen som var 3-4 gånger så hög som nu på sommaren.

Efter hand som jag renoverar så har jag klätt samtliga väggar med OSB och gips. Taken är gipsade och golven nya. Badrum och hall har fått vattenburen golvvärme från LK som skall kopplas in på systemet. Man märker tydligt att de rum som är vidgjorda har mycket sämre luft så fönsterventiler löser det för nu. Planen framöver är att tilläggsisolera vinden, byta fönster och dörrar. Men framförallt se över värmesystemet. Eventuellt sätta in öppenspis eller liknade för komfort men eventuellt ta vara på värmen via vattenmantlad kamin.

Så min fråga är vad skall man välja? Har titta på lite olika system. Idag har vi vattenburen värme så Luft/Vatten kanske är bra. Luft/Luft slipper jag gärna. Har ingen öppen planlösning och jag vill ogärna montera en "ful" inomhusdel. Sen borde denna lösning vara sämre då jag inte når källaren. Bergvärme låter stabilt men även dyrt. Jordvärme sa grannen att jag hade för liten tomt för. Pellets verkar bra men mer underhåll. Solvärme är nog inget alternativ. Iaf enligt de solkartor jag titta på. Kanske som ett komplement i framtiden. Frånluftsvärmepump låter intressant men det kräver FTX anläggning. Helt klart intressant om man kan ha mekanisk ventilation. Kanske blir en dyr lösning om man skall installera både FTX och frånluftsvärmepump.

Bor i Lunds kommun och efter samråd med kommunen så har jag fått besked om att jag inte kan få fjärrvärme. Finns inte på mitt område. Där emot finns naturgas. Har kollat lite efter detta men var jag än läser så är sällan naturgas med som ett alternativ på värme som rekommenderas.

Tar tacksamt emot tips och reflektioner på vilket värmesystem som kan lämpa sig bra.

/Magnus
 
Bergvärme.
 
peternicklas
I skåne, Luft/Vatten ev. dockad till din elpanna som stöd om det blir riktigt kallt.
 
Jag kan rekommendera att installera/förbereda för god ventilation, en mycket viktigare parameter än alternativet bergvärme. FTX el liknande med värmeväxling är bra att leva med i huset. Vilken värmepumpslösning ni väljer beror mycket på husets totala effektbehov / år. Säljare förespråkar gärna den dyraste lösningen...
 
Frånluftsvärmepump kräver inte FTX. Frånluftsvärmepump närmast utesluter FTX och vice versa. På din beskrivning låter luft vatten-värmepump som en god idé. Om bergvärme lönar sig beror på hur hög energiförbrukningen är. Hur stort är huset och hur många kWh gör du av med på ett år?
 
peternicklas skrev:
I skåne, Luft/Vatten ev. dockad till din elpanna som stöd om det blir riktigt kallt.
Luft/vatten är absolut ett alternativ jag överväger. Men många säger att de inte räcker till. Kalla vintrar med mer än -10 grader så klarar inte luft/vatten att värma.

Kan tillägga att vårt system idag består av en EL kassett från Nobö Fabrikker A.s, Typ EK S9. Den är gammal och har börjat strula. Här om dagen skenade temperaturen i radiatorerna och gick från 45 till 75 grader ut ur systemet på 15 minuter. Sen har vi en panna av något slag. Denna är från Armaturjonsson och heter varmvatten typ 16RKA 300 med en volum på 287liter och en effekt på 3000W. ENligt etteiketten så slutar tillvekningsnummer med /1991 och det verkar som även denna kommer bytas ut. Så jag misstänker att man skall byta ut både kassett och panna och köra ett system som kan hantera både radiatorer och varmvatten.
 
krypgr-direktel-ftx skrev:
Jag kan rekommendera att installera/förbereda för god ventilation, en mycket viktigare parameter än alternativet bergvärme. FTX el liknande med värmeväxling är bra att leva med i huset. Vilken värmepumpslösning ni väljer beror mycket på husets totala effektbehov / år. Säljare förespråkar gärna den dyraste lösningen...
Jag tycker FTX låter intressant då jag gärna har ett bra klimat året om. Även om jag vet att kyla är dyrt. Om jag förstår dig rätt så tycker du att jag skall satsa på både FTX och ny uppvärmning. Men inte tvunget frånluftsaggregat.
 
  • Gilla
Henrik A
  • Laddar…
Avemo skrev:
Frånluftsvärmepump kräver inte FTX. Frånluftsvärmepump närmast utesluter FTX och vice versa. På din beskrivning låter luft vatten-värmepump som en god idé. Om bergvärme lönar sig beror på hur hög energiförbrukningen är. Hur stort är huset och hur många kWh gör du av med på ett år?
Aha, då kanske jag har missuppfattat att FTX och frånluftsaggregat gick hand i hand.

Kollade lite i Energibesiktningsprotokollet som Eminenta utfärda vid besiktningen. Och här föreslår de lite olika alternativ. Nu vet jag inte om man kan överföra dessa siffror rakt av på oss. Det var en äldre kvinna som bodde här själv. Nu är vi en familj på två vuxna och två barn.

Huset är en friliggande villa med 1 plan och källare på 84kvm boyta och 80 kvm källare. Driftkostnader vid försäljning hade uppskattats till 26.000 för uppvärmning och då ingår hushållselen där. Vi har inte bott här ett år ännu men elräkningarna förra julen var på 5000 per månad.

Nu är jag inte så bra på att läsa av dessa värde men följande kan jag utläsa:

"Byggnadens energiprestanda är 177kWh/m2" vilket enligt boverkets uträkningar är lite för liknande hus som skall ligga runt 122-149kWh/m2. Men som sagt vi är fler i huset med en högre förbrukning.

Man har i denna besiktning rekommendetat luft/vatten som första alternativ och markvärme som alternativ två.
 
peternicklas
Mr Lorentz skrev:
Luft/vatten är absolut ett alternativ jag överväger. Men många säger att de inte räcker till. Kalla vintrar med mer än -10 grader så klarar inte luft/vatten att värma.
Finns mycket fördommar:banghead:. Har en Nibe F2025 10 kw och den värmer huset ner till c:a -13 grader, därefter så går gaspannan in och hjälper till. C:a 600 kw/år stödvärmer gaspannan med. Även om det är -20 grader så ger den värmen, dock inte så mycket men COP ligger då runt 2 vilket inte är så dåligt.
Bor lite mer norröver än men får du bara en rätt dimensionerad Luft/Vatten så funkar det kanon. Jag värmer c:a 320 kvm.
 
Om du tittar på en elräkning borde du kunna se uppskattad årsförbrukning. Det är förbrukningen för det senaste löpande året under vilket du bott där större delen av tiden om jag uppfattat rätt. För luft vatten-värmepumpar brukar det finnas en elpatron att falla tillbaka på. Det innebär att om det är så kallt att värmepumpen inte räcker till har du ändå varmt inne.

Är hela källaren varm eller bara en del av den? 177 kWh per m² och år ger 29000 kWh per år om man räknar med hela källaren. Då låter det billigt med 26000 kr.

Det är troligt att det även finns åtgärder du kan vidta för att minska energiförbrukningen vid sidan av att byta uppvärmningssystem.
 
Skrev fel. 117 står det i energibesiktningen. Låter lågt.

Kollade elräkningen och det står "Verklig årsförbrukning ca. 33000 kWh". Detta går upp och ner med några tusen från månad till månad.
 
Mr Lorentz skrev:
Jag tycker FTX låter intressant då jag gärna har ett bra klimat året om. Även om jag vet att kyla är dyrt. Om jag förstår dig rätt så tycker du att jag skall satsa på både FTX och ny uppvärmning. Men inte tvunget frånluftsaggregat.
Ja du verkar uppenbarligen ha hyffsat höga energiförluster i huset... Finns det möjligtvis något du kan åtgärda för att få ner värmeförlusterna? Precis, du har förstått mig rätt, satsa även på bra ventilation, räkna med det i budgeten.

Kan berätta kort om vår lilla resa innan vi hittade den uppvärmningsteknik som passar just vårt hus.
Vi har själva valt att behålla direktelen ett tag i vårt ganska nyköpta hus för att få lite mer kött på benen innan några större beslut tas. Fick magkänslan efter att jag ringt runt till ett antal vp-återförsäljare att många försöker direkt kränga de dyraste vp-lösningarna utan någon större undersökning av huset de ska dimensioneras för.

Tips nr 1
till en ny husägare, ring eran elnätleverantör och be dem skicka/maila all tidigare förbrukningshistorik på fastigheten, vattenfall hjälpte mig direkt o skickade all förbrukningshistorik de senaste 5 åren i excelformat. Gjorde sedan ett enkelt diagram som visade hur den VERKLIGA förbrukningen sett ut över årets 12 månader 5 år tillbaka, då får man lite bättre koll på huset och värmebehovet när vinterkylan slår till och ett mycket bra underlag som man kan skicka till värmepumpförsäljarna.

Tips nr 2 när det kliar i fingrarna att hugga tag i något stort direkt efter husköpet, se i första hand över enklare åtgärder innan ni kastar er på större investeringar. Kolla isoleringen på vinden, är den nertrampad? Identifiera köldbryggor i huset, är fönsterlisterna nybytta/täta? Är huset tätt? det kanske drar kallt längs med golvlisterna på övervåningen p g a ventilationen? osv...

Hittade ett uppvärmnigsalternativ som kan vara intressant då man redan har vattenburet värmesystem i huset:

http://www.nilan.se/sv-se/hem/lösni...pvärmning-hushållsvatten/jvp-shw-105-115.aspx

http://www.nilan.se/Admin/Public/DW...schyrer/Bostadslosningar/JVP-SHW-broschyr.pdf
 
peternicklas skrev:
Finns mycket fördommar:banghead:. Har en Nibe F2025 10 kw och den värmer huset ner till c:a -13 grader, därefter så går gaspannan in och hjälper till. C:a 600 kw/år stödvärmer gaspannan med. Även om det är -20 grader så ger den värmen, dock inte så mycket men COP ligger då runt 2 vilket inte är så dåligt.
Bor lite mer norröver än men får du bara en rätt dimensionerad Luft/Vatten så funkar det kanon. Jag värmer c:a 320 kvm.
Men här har du ju då en "extra" gaspanna. Något som TS inte har i detta fallet. Och att börja investera i flera anläggningar blir aldrig ekonomsikt. Därför kvarstår mitt förslag från svar 1. Sätt in bergvärme som löser både er uppvärmning och ert varmvatten. Borrningen är det dessutom ROT på så blir inte så farligt dyrt med rätt borrare.

Höjer troligen värdet på huset med. En energibrunn har ju "obegränsad" livslängd.
 
peternicklas
cem77 skrev:
Men här har du ju då en "extra" gaspanna. Något som TS inte har i detta fallet. Och att börja investera i flera anläggningar blir aldrig ekonomsikt. Därför kvarstår mitt förslag från svar 1. Sätt in bergvärme som löser både er uppvärmning och ert varmvatten. Borrningen är det dessutom ROT på så blir inte så farligt dyrt med rätt borrare.

Höjer troligen värdet på huset med. En energibrunn har ju "obegränsad" livslängd.
Om du använder en gaspanna eller en elpatron kan väl kvitta. Bergvärme behöver också stöd när det är kallt och då med elpatron.
 
cem77 skrev:
...svar 1. Sätt in bergvärme som löser både er uppvärmning och ert varmvatten. Borrningen är det dessutom ROT på så blir inte så farligt dyrt med rätt borrare.
Man får ingen ventilation "på köpet" med bergvärme. Med en frånluftsvärmepump får man väl hela paketet... Vi vet helt enkelt för lite om förutsättningarna för huset i frågan... Har man stora värmeförluster som det verkar i detta fall, så måste man först börja med en utredning innan investering. Man kan ju alltid göra en energibalansberäkning på egen hand (finns gratis program att ladda ner), räkna ut U-värden för tak, bjälklag, väggar, fönsterareor, kika på ritningar över fastigheten, först då kan man räkna ut/uppskatta totala energiförluster + total tillförd energi / år. Man kanske också kan grovt räkna på hur stora de ekonomiska vinsterna kan bli med mer isolering på vind, försök till att täta huset, byte av fönster, mm. Allt detta ger säkerligen ledtrådar till vilken VP-teknik och storlek som är mest optimal.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.