Vad är bästa metoden för att få bort gammal olja å dieselfläckar, som sugit in sig i betongen?.
Skulle vilja göra ordning garaget i källaren till nått trevligt Lekrum åt barnen, men antar att det inte blir så bra att flyta spackel på det skitiga golvet,.
 
Bästa sättet är antagligen att bila bort den skitiga betongen.

Yes diskmedel är annars rätt bra på att lösa olja.
 
Koncentrerad grovrent.
 
Tackar för svaren, hittade en oljesanerings vätska på Biltema som var gjord för endamålet, så de blir till att testa det. Samt grovrent, och yes.
 
En petroliumbaserad avfettning verkar ju vettigt att testa också. "Kallavfettning".
 
Har oljespillet varit kraftigt och under lång tid är nog bästa sättet att bila bort det.
Har bara sett när dom renoverar väldigt oljiga industrigolv och då har dom bilat bort golvet.
 
Lite svårt å säga hur länge fläckarna vart där, kåken e byggd -52. Prövar att göra rent till att börja med, annars får de bli nån annan lösning, kanske platonmatta å sen flyta uppe på den ? Sista alternativet blir att bila ur golvet.
 
Jag har bara prövat med avfettning och kattsand. Det blev okej.
 
  • Gilla
Bäckström92
  • Laddar…
Om man omformulerar frågan lite, hur noga behöver det vara för kunna flyta en ny kaka på den gamla betongen, om man endå ska använda platonmatta sen. ?
 
Jag brände bort oljan med gasolbrännare.
Färgen sitter fortfarande så det verka ha fungerat.

Avfettning odyl späder ut oljan så den kanske krypen än djupare, jag vet inte.

Protte
 
Ja de kanske inte är så dumm idé, låter ju faktiskt enklast att göra åxå. Ska inför skaffa mig en brännare, kan ju kanske va bra att ha till annat åxå.
 
  • Gilla
Heppson
  • Laddar…
Ska ju vara en sådan där stor typ 40 - 50 mm i diameter
 
kraftvask använde vi för längesen när vi avfettade ett industrigolv, var iof målat
finns ett system som gör att man kan lägga klinker på vad för underlag som helst (om det är tillräckligt bärkraftigt)
asfalt, trägolv inga problem

Kolla på ardex.se
 
antingen bila eller blanda gammal hederlig fotogen. och tvätta. sen bestryk med lufttorkande grund.
kom i håg. att oljefärger har vissa samma baser i sig. är inte farligt.
överdriv inte. är uppväxt med diesel fotogen bensin mm.
bara spackla över blir bra.
vi pratar ju inte om radioaktivt. kör på bara är en oljeprodukt ej farligare än det ni stoppar i munnen via tvättade matvaror oljebastvättade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.