Vi skall bygga nytt kök och kommer välja köksluckan Veddinge, vit. Vi har inte ens beställt köket och det ligger lite längre fram i tiden men redan nu kommer en målare att måla om en matsalsgrupp bestående av ett bord + 6 st stolar och det slog mig nu att det kan vara snyggt om den vita nyansen på denna grupp blir bruten så den passar köket så bra som möjligt. han hämtar möblerna ikväll.

Då vi ej har köket än och ej kan lämna någon lucka till målaren att utgå från så kollade vi med IKEA vilken färgkod de har på denna kökslucka.

IKEA lämnar otroligt nog inte själva ut färgkoderna så det blev till att googla lite.

Någon säger att Veddinge har samma färg som Abstrakt Vit och att den nyansen är 0500-N.

Någon hade kompletterat ett kök med Abstrakt med nya luckor Veddinge och kunde inte se någon som helst skillnad i nyans.

Det kanske finns någon klok människa här som kan hjälpa mig hamna rätt i valet av vit nyans?
 
Du skulle ju kunna köpa en liten lucka på IKEA och åka med den till en färgaffär och låta dem använda sin färgmätare på den. Om du inte har för långt till varuhuset förstås...
 
Nu är det säkert för sent för trådstartaren, men om andra söker efter färgkoden så uppger IKEA Norge att den är 0500-N.
 
Tack! Vi ska nästa helg bygga köket och några passbitar behöver målas i veckan, så detta kom lägligt.
 
  • Gilla
Henriettae
  • Laddar…
S
Plockar fram en gammal tråd. :)

Är det någon som opponerar sig mot att Veddinge vit är 0500-N?
Jag har fått min kökslucka belyst på två olika butiker och fått samma svar. Jag köpte en provburk 0500-N (glans 7) och målade en ruta på väggen men upplever färgen kanske en aning gråare än luckan.
Sambon säger "Jaja, det blir fint" men när det kommer till NCS-koder har han inget att säga till om. ;-)

Jag ska köpa färg imorgon tänkte jag och undrar om jag ska köra till en tredje butik för ytterligare ett utlåtande? (Isf får jag köra 10 mil t/r)

Ska väl tillägga att Ikea inte "kunde" ge oss NCS-koden när vi köpte köket.

På bilden ser ni locket från min provburk ovanpå köksluckan.
 
  • Provburk med färg ligger på en vit kökslucka bredvid en kartong med etiketten "VEDDINGE".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MH1001
  • Laddar…
BirgitS
Att köksluckorna troligen har en högre glans än 7 (matt) gör att ljuset reflekteras bättre och därmed nås våra ögon av fler ljusfotoner än när samma ljus reflekteras i den matta väggytan och vi upplever då den mattare färgen som något mörkare.

En helt slät yta (kökslucka) reflekterar också ljus bättre än en grövre yta (rollad vägg) där ljuset sprids mer omkring och kan "studsa" mellan ojämnheterna (mycket små men ändå), vilket också bidrar till den upplevda skillnaden.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
S
Jo, jag är medveten om skillnader på glans, yta mm. Nu har jag varit och köpt en ny provburk med färg 0300-N. Ska måla upp den och se om den blir bättre.
När solen ligger på på 0500 så ser den smutsig ut bredvid köksluckan. Alltså är det för mycket svart i den.
Jag är extrem med färger. Gemene man ser kanske inte skillnad medan jag kan irritera mig oerhört. Alla har vi våra störningar.
 
S
Två första fronterna monterade och jag ser redan en nyansskillnad!:surprised:
För att överdriva lite lätt så är den övre gulare och mer mättad i färgen och den undre drar åt grått och känns nästan blaskig. Ungefär som att jämföra grädde och lättmjölk. Båda är vita men ändå inte.
Två monterade vita kökslådsfronter med synlig nyansskillnad, övre drar åt gul och undre åt grått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säg att jag ser fel. Fast det vet jag att jag inte gör. :thinking:
 
A
Allt jag läst på nätet säger att Veddinge är 0500-N, men jag är inte säker, därför vänster jag fortfarande på att kunna beställa en veddinge vit, vitrinskåpslucka. Jag vill inte betala onödigt mycket pengar på en lucka som sen inte passar med övriga...
 
Scouten skrev:
Allt jag läst på nätet säger att Veddinge är 0500-N, men jag är inte säker, därför vänster jag fortfarande på att kunna beställa en veddinge vit, vitrinskåpslucka.
Men ett vitrinskåp har väl glasluckor?
 
S
Scouten skrev:
Allt jag läst på nätet säger att Veddinge är 0500-N, men jag är inte säker, därför vänster jag fortfarande på att kunna beställa en veddinge vit, vitrinskåpslucka. Jag vill inte betala onödigt mycket pengar på en lucka som sen inte passar med övriga...
Om du kan vänta en vecka så har jag monterat på de flesta luckorna. Har precis börjat.
Jag köpte provburkar med färg i omgångar innan jag bestämde mig för 300-N. Men nu verkar det inte heller stämma.
Veddinge ska vara en neutral vit, Dvs N. Men helt ärligt tycker jag nog det är en droppe gult i. Alla neutrala vita jag provat bredvid ser grå ut.

Har du nära till Ikea skulle jag råda dig att köpa den minsta luckan de har och ta hem och titta själv.

Fast Veddinge finns väl inte som vitrin? Vi ville ha vitrinluckor men då skulle vi få ta en annan modell. :thinking:
 
A
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men ett vitrinskåp har väl glasluckor?

Det stämmer, men jag vill inte ha 80-tals varianten. Jag vill ha lite lucka runt också och den vill jag ha i exakt rätt färg!
 
A
S Strumpberg skrev:
Om du kan vänta en vecka så har jag monterat på de flesta luckorna. Har precis börjat.
Jag köpte provburkar med färg i omgångar innan jag bestämde mig för 300-N. Men nu verkar det inte heller stämma.
Veddinge ska vara en neutral vit, Dvs N. Men helt ärligt tycker jag nog det är en droppe gult i. Alla neutrala vita jag provat bredvid ser grå ut.

Har du nära till Ikea skulle jag råda dig att köpa den minsta luckan de har och ta hem och titta själv.

Fast Veddinge finns väl inte som vitrin? Vi ville ha vitrinluckor men då skulle vi få ta en annan modell. :thinking:
Jag kan lätt vänta en vecka till, jag har redan förhalar det projektet en evighet! :p

Nä, veddinge finns inte som vitrinskåp, det är det som är problemet. Vi har veddinge och vill ha veddinge, men nu har vi bestämt oss för att en lucka ska vara vitrin...

De går att köpa på nätet, av lucktillverkare, men då måste ju färgen bli rätt. Och radien på rundningen.
 
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
S
Scouten skrev:
Jag kan lätt vänta en vecka till, jag har redan förhalar det projektet en evighet! :p

Nä, veddinge finns inte som vitrinskåp, det är det som är problemet. Vi har veddinge och vill ha veddinge, men nu har vi bestämt oss för att en lucka ska vara vitrin...

De går att köpa på nätet, av lucktillverkare, men då måste ju färgen bli rätt. Och radien på rundningen.
Aah, då är jag med. :D
Påminn mig så ska jag fota så gott jag kan.
Nu är det iofs väggfärg jag köpt men jag tycker nog man kan se likhet/skillnad ändå.
 
Mitt lilla tips.
(Hör kanske inte hit i och för sig, men resultatet blev bra)
Vanliga IKEA väggskåp sitter som vitrinskåp över vår "kökshalvö" mellan kök och matplats.
Glasluckor på båda sidor, vilket krävde lite sågarbete på "väggsidan".
Vitvaxad björkfaner, och det blev snyggt och luftigt. Med glashyllor inuti för glas och porslin:
IKEA vitrinskåp används som köksöverdel med glasluckor och glashyllor med glas och porslin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.