Hej!

Jag har ett gammalt hus i Skåne (byggt 1885) som har blivit om och tillbyggt lite i omgångar, och som från början bara hade öppen spis som värme. Stor renovering på 70-talet då det sattes in direkt-el (enkelt och då var det dessutom billigt) samt en gammaldags köksspis. Denna köksspis bytte mina föräldrar (huset har varit i släkten sen det byggdes) ut mot en vattenmantlad Hergom Classical 5 och till det en liten acktank på 500 liter (med inbyggd vvb). Inget konstigt så långt. Men nu börjar det...

Tanken sitter i ett litet rum ca 4 meter från spisen (som förstås står i köket). Röret med varmt vatten från spisen är anslutet till toppen på tanken, och returen i botten, och cirkulationspump på returledningen vid spisen. Och nu börjar det strula till sig lite. På dessa rör är det anslutet till 3 st olika slingor i huset till radiatorerna, 2 st i princip direkt på spisen och en vid tanken. (2-rörs system x3 alltså.) Öppet expansionskärl är också kopplat, tror den är kopplad ungefär mitt på rören mellan tank och spis.

Ingen laddomat eller liknande, ingen shunt, och alltså ingen skiktning i tanken heller. Det sitter en termometer mitt på tanken, eldar jag så mycket jag kan tills det börjar koka i spisen får jag upp tempen till max 70 grader, om jag har tur. Funkar, men inte så effektivt. För att få hyfsad värmekomfort på vintern får jag alltså elda morgon, middag och kväll ungefär... :cool:

Fördelen med köksspisen är ju att det inte blir någon onödig spillvärme, det går fort att få varmt i köket! Men lite bättre borde inte vara så svårt att få till. Vad är effektivast, och vad är möjligt? Jag vill inte (och kan inte delvis, några elementslingor är nerfrästa i betonggolvet bitvis) koppla om alla element, möjligen om det går att dra dubbla rör mellan tank och spis så att säga, och koppla radiatorerna till den ena och den andra enbart mellan tank och spis, men det är inte så enkelt.

Jag bör ha någon sorts laddomat gissar jag vid spisen, och en shuntventil vid tanken? Förslag på det?

Mitt akuta problem nu är att tanken har börjat läcka lite, men det är ett bra tillfälle att koppla om eftersom jag ändå måste byta tank. Jag skulle vilja ha större tank, men det är risk för att jag inte ens kan byta den jag har mot en ny 500 liters pga storleken. (Den gamla tanken är 70x70 cm, inbaxad med skohorn och vaselin ungefär, trots att både dörr och dörrkarm fick plockas ut, nya motsvarande tankar är 74x74, åtminstone de jag har hittat. Trångt...) Ett alternativ som kommer att bli betydligt dyrare isf skulle kunna vara att ha en liten tank där den befintliga står, och sen gräva en kulvert och sätta en större tank i ett uthus som är tänkt att bli tvättstuga så småningom. Men det löser inte hur laddningen ska bli effektivare egentligen.

Långt och lite rörigt inlägg kanske, men jag är lite nybörjare på vedanläggningar... Jag har bott i ett nytt Älvsbyhus tills min fru gick bort, det var så enkelt med direktel och frånluftspump osv, men detta gamla huset är mycket mysigare... :rolleyes: Och billigare...

Är det någon som har förslag på lösningar? Tanken måste bytas, vad ska jag göra samtidigt? Man kan ju förstås förbereda på att koppla in extra externa tankar så småningom fast bara köra på en nu för att ha lite tid att fundera på vad som är optimalt osv, men vad är mest akut för att få upp effektiviteten lite?
 
Hej! Välkommen! Lite tips för dig som frågvis vedeldare: Ta bilder, på läckande tank, cirkpump etc. Gör gärna en enkel ritning av systemet.

Laddningen av tanken verkar inte funka nåt vidare. För att hålla koll på laddförloppet: skaffa fler termometrar, som exvis anliggningstermometern du ser på bilden nedan.

För att hålla koll på pannans verkningsgrad (som beror en hel del på hur du sotar o eldar): håll koll på rökens färg o lukt (helst nästan inget) samt försök mäta rökgastemperaturen.

Eventuellt blir det svårt att värma ett sparsamt isolerat hus mitt i vintern mha enbart denna panna, utan att, som sagt, elda morgonmiddakväll. Antar att volymen ved du får in är ganska liten?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!

Den läckande tanken är nog avklarad hoppas jag, det ser ut som att blandningsventilen till TVV läcker. Den sitter i toppen på tanken, troligen rinner det ner i isoleringen och sen droppar det lite var det vill nu i botten. Ska skruva av den imorgon eftermiddag och köra till Rinkaby rör (som ligger praktiskt nära) och få tag i en ny, och hoppas på att det hjälper. Steg 1 är förstås att få tanken tät.

Men det är ju väldigt konstigt kopplat, panna-radiatorer-tank i en slinga i princip, och allt drivet av en cirkpump som går hela tiden. Som jag ser det nu verkar det som att jag "laddar" tanken i toppen, och när jag slutar elda plockar jag ut värmen i botten. Inte så konstigt att det fungerar lite sådär...

En tanke jag har nu (när/om jag får tanken tät) är att koppla bort tanken i princip, så att jag har en slinga från pannan via elementen och fram till tanken. Vid tanken koppla på en liten "tarm" med en laddningsventil för att ladda tanken mer optimalt, och en tarm till som kopplas via en shunt för att plocka ut värmen i toppen lite mer kontrollerat. Det sitter dessutom redan en Esbe TM20 i toppen på tanken som borde funka (om den nu inte har ärgat ihop helt), men shunten är inte inkopplad. Vet inte hur de har tänkt när de kopplade ihop systemet. Kan det fungera tro? Det kan inte bli sämre tycker jag.

Det blir fortfarande inte optimalt, för att få det riktigt rätt behöver jag nog dra nya rör mellan panna och tank, men det är lite mer jobb och inte helt enkelt i ett gammalt hus. Jag ska försöka ta några vettiga bilder ikväll när jag är hemma.
 
Dags att byta tank, det läcker lite för mycket. Ska ta en tur till Rinkaby på lördag och försöka få tag på en tänkte jag. Men hur ska den kopplas in?

Först en principskiss på hur det är kopplat idag.
Befintligt_zps387db44b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte speciellt effektivt, jag fyller på tanken i toppen och tömmer den i botten...

Går det att koppla såhär istället?
Foumlrslag_zps85672417.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med shunten stängd när jag eldar borde tanken laddas hyfsat bra iaf, när jag har slutat elda öppna shunten för att få ut värmen från toppen. Tanken är att så småningom komplettera med en shuntstyrning på något vis, och framförallt någon extra tank på tex 1500 liter. Jag får inte plats med fler tankar inne i huset däremot, men har ett förråd som det får plats i, och då ladda med en kulvertlösning.

Vad tror expertisen, kan det fungera?
 
Gå in på termoventiler.se så har dom mycket praktiskt. Jag rekommenderar en kvälls läsning. Men ditt förslag är inte riktigt standard. Normalt kopplar man laddomaten närmast pannan för att skydda den och så laddar pannan tanken med hjälp av cirkulationspumpen i laddomaten. Sedan kopplar man en ny krets från tanktoppen via shunten ut på radiatorerna. Och returen går dels till tankbotten, dels till shunten. Du behöver en laddomat och en shunt. Och lite rör.Men det behöver inte bli så hemskt dyrt om du har kontakter eller kan koppla själv.
 
Nej, jag vet att det inte är en standard-lösning, och jag skulle helst vilja koppla om helt med en laddomat och en separat radiator-slinga. Problemet är att spisen står i köket och tanken i ett annat rum, och det är ett elände att komma åt att dra fler rör mellan. Jag letar efter en lösning som kan fungera bättre än det gör idag, även om det inte går att få det optimalt. Vid tanken är där lite plats att koppla åtminstone, inte så bra med plats vid köksbordet...
 
Laddomaten kan du gömma bakom spisen, finns det plats där om du tar bort den nuvarande cirkpumpen? Sedan är det bra om de tre radiatorslingorna matas från tanken via cirkulationspump och shunt. Cirkpump och shunt bör du kunna montera vid tanken, går det att därifrån dra tillbaka ett extra rör som matar de två slingor som nu sitter direkt på spisen? Eller ännu bättre flytta matningen till tanken? När dom installerade den nuvarande spisen måste dom väl har dragit rör också? Går det inte att lägga ett rör till parallellt?
 
Går och går, allting går! Det är nog inga problem att sätta en laddomat vid spisen, men 2 av de 3 slingorna är kopplade i princip direkt på spisen, och den tredje vid tanken. Det bästa i så fall är nog att dra nya rör för att ladda tanken, och behålla elementslingorna så intakta som möjligt, med lite ändring vid tanken förstås.

Jag har tittat lite, och det kan kanske gå att dra något rör till, fast det blir lite trångt. Jag kan gå rakt upp vid spisen, sen måste jag gå över en hall (och över elcentralen), sen kan det nog gå att gå ner i tvättstugan och vidare till tankrummet. Det går inte att dra synliga rör uppe vid takhöjd, med 2m i takhöjd är det risk för att slå huvudet i dem.

Jag hade hoppats att det skulle gå att få det någorlunda vettigt utan att dra så mycket nytt, men det verkar inte som det är någon bra idé tydligen. Det är därför som det är kopplat lite konstigt idag, de har dragit rör där det har gått överhuvudtaget, de hade ingen aning om centralvärme när huset byggdes 1885.

Men tack för visat intresse, jag får försöka dra lite nya rör helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.