Jag tycker att ni skjuter budbäraren när ni säger att LeoBalk inte borde ägna sig åt politik. Jag tror att det snarare är tvärtom: Det är många som inte vågar/vill inse situationens allvar.
Vid liknelsen vid företagaren kommer jag att tänka på boken "From good to great" där den exceptionella företagsledaren utmålas inte som optimist utan realist. Däremot måste denne självklart ha en vision om var man vill komma och om man inte ser att man kan bli bäst på marknaden helt sonika lämna den för en annan nisch.

mvh
David
 
Jag tycker att ni skjuter budbäraren när ni säger att LeoBalk inte borde ägna sig åt politik. Jag tror att det snarare är tvärtom: Det är många som inte vågar/vill inse situationens allvar.
Vid liknelsen vid företagaren kommer jag att tänka på boken "From good to great" där den exceptionella företagsledaren utmålas inte som optimist utan realist. Däremot måste denne självklart ha en vision om var man vill komma och om man inte ser att man kan bli bäst på marknaden helt sonika lämna den för en annan nisch.

mvh
David
Nädu, min vän. Om Ni nu tycker som Ni skriver, får Ni ju stå för dt. Helt ok. Men då får ju ni vara beredda på att någon går emot Er.

Och när det gäller boken Du refererar till, läs den en gång till och sätt texten i sitt sammanhang.

En företagsledare som säger att det här går aldrig, kommer inte att lyckas. Och allt handlar inte om att det skall bli tvärstopp och krascha. Finns något däremellan.
 
Oroa Er inte. jag har redan sett flera regeringsdepartement från insidan och träffat många politiker i deras arbete. Jag har inte den minsta lilla tanke åt att ägna mig åt politik ;D ;D ;D
 
Efter 7 sidor med inlägg, har trådens fråga besvarats?
Tenderar att bli samma pajkastning och vaga argumetationer som i det "riktiga politiska livet" fasr i light-variant. Ut och snickra nu gubbs!

//satan jag fixade sida 8.....
 
djpa skrev:
Efter 7 sidor med inlägg, har trådens fråga besvarats?
Tenderar att bli samma pajkastning och vaga argumetationer som i det "riktiga politiska livet" fasr i light-variant. Ut och snickra nu gubbs!

//satan jag fixade sida 8.....

Sicken otur ;D ;D ;D
 
Varför har dom inte kommit på en Båtskatt oxå ???
Jag menar den måste ju vara lika svår o motivera som husskatten o det har dom ju lyckats med....
Och vad ligger solidariteten i att vissa ska betala mer än andra i skatter?
Som jag frågade Metalls gubbar när dom helt enkelt bara förutsatte att jag skulle gå med utan förfrågan eller nåt o jag sa varför skall jag det? ´jomen du måste ju vara solidarisk o vara med´.... jasså sa jag, o vad är det för solidariskt med att den som jobbar över o så för o ställa upp måste betala mer i fackavgift än den som inte jobbar över? den frågan var inte så populär i dom leden... jag menar en avgift på 5-600 i månaden o mer om du jobbade över.... :p (fackavgiften var då 1,9% av bruttolönen.)
 
micke_011 skrev:
någon som säljer en traktor med dyngspridare förresten??

Ta en politiker dom sprider väl dynga rätt bra tycker jag ;D
 
Jag funderar egentligen på om man inte skulle kräva att fastighetsskatten ses som en försäkring så man slipper husförsäkring? Dvs om man får inbrott eller kåken brinner ned så betalar staten....man borde ju kunna få något för pengarna eller hur ;)
 
DragonLady skrev:
Varför har dom inte kommit på en Båtskatt oxå ???
Båtskatt finns ju indirekt mha förmögenhetsskatten. Just därför är obligatorisk båtregistrering inget populärt förslag...
 
Allt som inte finns i register såsom konst mm är bra investeringar. Dessutom ökar värdet bra just nu, intresset för auktioner är stort....OCH man slipper skatta en gång till på sina surt förvärvade inkomster!

Förmögenhetsskatten är ett stort skämt annars. I dag kan man lätt trixa bort en hel del genom t ex O-aktier, Kapitalpension, vissa utländska aktier mm.

Förmögenhetsskatten drabbar främst de som egentligen inte har råd att betala den dvs de som haft otur att få höga taxeringsvärden etc....

Så är livet i det skatterättvisa paradiset Sverige :p
 
OLHA skrev:
Nädu, min vän. Om Ni nu tycker som Ni skriver, får Ni ju stå för dt. Helt ok. Men då får ju ni vara beredda på att någon går  emot Er.

Och när det gäller boken Du refererar till, läs den en gång till och sätt texten i sitt sammanhang.

En företagsledare som säger att det här går aldrig, kommer inte att lyckas. Och allt handlar inte om att det skall bli tvärstopp och krascha. Finns något däremellan.
Jag påstår att jag sätter det i sitt sammanhang. Det du pratar om är hur man kommunicerar gentemot anställda och kunder. En annan sak hur nyktert man ser på situationen. Vill du bara höra positiva nyheter borde du vara ganska nöjd med situationen just nu.

mvh
David
 
LeoBalk skrev:
Oroa Er inte. jag har redan sett flera regeringsdepartement från insidan och träffat många politiker i deras arbete. Jag har inte den minsta lilla tanke åt att ägna mig åt politik  ;D  ;D  ;D
Jag hade iofs gärna sett fler av din sort i politiken.

mvh
David
 
Tack David för de vänliga orden.
Ska försöka ge ett kort svar till Dig, om varför klassresor bara brukar ske under vissa specifika omständigheter, som regel högst två-tre generationer efter ekonomiska revolutioner i Europa (det handlar även här om komplexa samband)

De "makthavare" jag mött de senaste tjugo åren är både kloka, trevliga och ofta charmiga. De vet också sin makts begränsningar och de gränser som de ej får överskrida. De har också en annan mycket mänsklig egenskap de delar med de flesta av oss andra. De vill sörja för sina egna barns bästa, och därvidlag delar de samma oro för sina barns framtid, som övriga föräldrar. Deras barn vill  ofta ha samma möjligheter och leva liknande liv som föräldrarna. Dessa barn slår sig också fram till makten som grupp i nästa generation (om ingen ny revolution inträffar)

Logiken är otroligt enkel. Makthavarna har större möjligheter att utnyttja systemens möjligheter för sina egna barns bästa, dels genom sin kunskap om dem, men också genom ge dem bättre startmöjligheter via sina egna personliga nätverk. Detta gör att efter några generationer har ett nytt "maktens klassystem" bildats.

Efter denna övergångsperiod finns fortfarande möjligheter till klassresor, men de utgör nu bara en bråkdel av tidigare möjligheter. Därför att makthavarnas egna barn sitter med alla trumf på hand. Därför återskapas alltid klassamhället i Europas sedan 1700-talet traditionellt toppstyrda värderingskultur.

Klassresor sker därför bara under vissa specifika betingelser. Den europeiska 1800-talselitens fall 1917 öppnade portarna. Andra världskriget förlängde öppethållandet. Så vitt jag ser, håller dessa portar nu åter på att stängas i Europa, dvs om man tittar på vad som sker, i stället för vad som makthavarna hävdar.

Att öka möjligheterna till klassresor kräver helt andra belöningssystem än dagens europeiska. Detta är den springande frågan i Europa: Belöningssystem som belönar vad? Vilka kan ändra dessa?

Vi kan direkt utesluta makthavarna själva. Makthavare sågar aldrig av den gren de själva sitter på, förrän hela trädet riskerar braka (=Sovjetunionen). Där ligger orsaken till min pessimistiska grundsyn idag för Europa. Trädet kan hålla många generationer till. Jag ser inga förändringskrafter (inom överskådlig tid), som kan stoppa denna negativa utvecklingsspiral Europa nu har påbörjat.

Jag brukar alltid hoppas jag har fel i mina teorier, men tyvärr har resultatet alltför ofta visat sig vara att jag fått rätt. Tyvärr.

Än en gång detta har inget med husskatt attt göra, men är ett ämne jag ägnat massor av funderingar omkring via mitt arbete.

 
Vad krävs då för att bryta det mönstret?
En revolution liknande den 1917 eller ett nytt väldskrig,kanske både och?

För att på så sätt ändra på fastighetsskatten.(för att återknyta till ämnet)
 
Jag påstår att jag sätter det i sitt sammanhang. Det du pratar om är hur man kommunicerar gentemot anställda och kunder. En annan sak hur nyktert man ser på situationen. Vill du bara höra positiva nyheter borde du vara ganska nöjd med situationen just nu.

mvh
David
Ja, faktiskt är jag nöjd i det stora hela. Sen vill man alltid ha det bättre och förstå vad man lägger pengar på. Men det jag vänder mig emot är livets ord mässandet att allt går åt helvete. Ok, vetenskapskillarna tycks ju veta att jorden går under om några miljarder år, så det är väl rätt då... Men i ett greppbart perspektiv, så har vi lyckats överleva både det ena och det andra.

Men jag förstår inte det med fastighetsskatt eller förmögenhetsskatt som jag ser som bestraffning. En bestraffning för att jag försakat en annan typ av konsumtion kanske. En bestraffning för att jag gnetat ihop eller gjort bra affärer och tjänat pengar. Eller ärvt som enda barnet?

Fastighetsskatt är fel. Förmögenhetsskatt är fel. Skatt på miljövänliga alternativ är fel (eller så borde det vara skattefritt dom första 10 åren...)

LeoBalk.
Hursomhelst så mynnar det ut i politik oavsett vilken åsikt man har. Att vi som har pengar att investera i ett hus, nybygge, etc inte vill skatta för det, känner kanske inte Hannah från Arlöv som bor i sin hyreslägenhet är rätt som inte har råd med hus, semester, eller annat och knappt klarar sig själv.  Min halvmille bil, stora båt, sommarstället, resorna, bankboken och kostymen. Den älskade HD:n och min älskade och vackra fru samt välartade barn... (öh,,,,) ;-) sticker i ögonen på henne och många andra. DET skapar klassresor. Samtidigt om jag bidrar med min skatt att säkerställa hennes trygghet, vård, utbildning till henne och hennes barn, subventionerar hennes boende, med mera, borde väl det ses som generöst?

Att i sammanhanget hänvisa till så specifika och unika situationer som rysska revolutionen, första världskriget när svenskar svalt ihjäl, etc, etc, etc, och lägga till klassresor, är helt fel och enbart akademiskt på 60-talsnivå med pannband och lite brajja... ja då undrar jag:

Vem berättar Du det här för? Varför berättar Du det?

Det ger Dig ingen avkastning på Dina studielån direkt... Men ok, jag fattar att Du har läst till förbannelse... Är jag rädd för sanningen då? Nej, ja eller kanske. Ingen aning för jag vet inte vad sanningen är. Problemet är att Du kan inte bevisa sanningen i det Du säger, men säger rakt ut att allt är kört. Det är det inte. Däremot kommer det alltid finnas en risk, att det går åt helvete... men det finns risker med allt. Eller hur?

Säg hellre att: Så här var det. Utvecklingen pekar på det här och jag ser följande risk som kommer att innebära detta. Jag rekommenderar att Ni gör på följande sätt, för att vi skall uppnå det här som är vårt mål. Gubbs & Quinns, är Ni med mig?  ;)

Du blir nog förvånad då flera skulle backa upp Dig. F-n, Killen har ju en poäng?!!! Men idag? jo, någon enstaka domedagssekt i guayanas djungler, Uppsala, waco eller knutby. (Rått uttryckt) ;-)

Nä, blir det någon turné eller? Kan bli en bra show!!! ;-)  8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.