Vår vägg ser ut som på bilden. Grön linje är vindväv, dock felaktigt ritad utanför spikpanelen, i verkligheten är den så klart monterad innanför.

Fönstren livar alltså med stommen och vindväven. Fasadmaterialet är Cembrit fibercementplattor 8 mm tjocka. Totalt sitter fönstren då 8 + 28 = 36 mm in.

Över och under blir det nog traditionella fönsterbleck, mest för att man inte ska se rätt in i luftspalten. Men hur löser man det snyggt och bra på sidorna?

En idé är att gå till plåtslagaren och tillverka en Z-formad plåt, där ena flärpen går in mellan fasadskiva och spikläkt där den spikas fast. Den andra flärpen går då in och täcker en liten bit av karmens utsida.

Har ni bättre förslag?

Fönster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En liten trälist med mått cirka 35 x 15 eller 35 x 21 går nog lika bra.
Fönstret är av trä gissar jag.

Är det plastfönster är nog plåtidén bättre.

Vare sig du använder plåt eller trä vill du väl lägga en sträng med utefog mot fasadskivan och karmen?

Snygg skiss förresten!
 
KnockOnWood skrev:
En liten trälist med mått cirka 35 x 15 eller 35 x 21 går nog lika bra.
Fönstret är av trä gissar jag.
Är det plastfönster är nog plåtidén bättre.
Det är faktiskt en blandning på huset av PVC-fönster från Polen, samt Aluminium-fönster från Skaala.
Vi vill minimera underhållet på huset, mängden målade trädetaljer skall därför hållas nere. Så plåt låter mer lockande men det kanske finns andra förslag från forumets samlade kompetens?

KnockOnWood skrev:
Vare sig du använder plåt eller trä vill du väl lägga en sträng med utefog mot fasadskivan och karmen?
Menar du en sträng MELLAN plåten och karmen/fasadskivan, eller något som du lägger på synligt efter att plåten är monterad?

Ursäkta sen respons från min sida i tråden men har tyvärr inte fått notifiering om ditt svar.
 
Menar du en sträng MELLAN plåten och karmen/fasadskivan, eller något som du lägger på synligt efter att plåten är monterad?
Tänkte mig närmast att man lägger en sträng längs varje kan på "bakkanten" av plåten innan den skruvas på plats.
Det är nog bra med en liten bock på plåten, så tätguckan får plats. Det kommer ju att pressas ut lite vid monteringen.

Ungefär som blecken på mina kompositfönster här
P1020185 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är pvc fönster du har?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tänkte mig närmast att man lägger en sträng längs varje kan på "bakkanten" av plåten innan den skruvas på plats.
Det är nog bra med en liten bock på plåten, så tätguckan får plats. Det kommer ju att pressas ut lite vid monteringen.

Ungefär som blecken på mina kompositfönster här
[bild]
Ska inte blecket stickas in i ett spår i undersidan av karmen..?
 
Kul med trådar som vaknar till liv igen efter precis 10 år. 😉
 
  • Haha
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.