Hej!

Vi planerar att bygga ett klassiskt symmetriskt hus med burspråk. planen är att lägga köket där matplatsen är på ursprungsritningen:

ImageUploadedByByggahus.se1378152554.184985.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikten är åt väster och således framför huset.

Önskemål med köket:
-Fönster åt både söder och väster
-Hörnskafferi
-Vitrinskåp som står direkt på bänk

Nedan är ett förslag.. Vi behöver kreativa råd och synpunkter :)

ImageUploadedByByggahus.se1378152794.897132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Både ros o ris mottages!
Tack på förhand :)
//Hanna
 
Tycker ni om å laga mat så tror jag detta är ca 30% sämre tackvare att det är ungefär det du tappar i arbetsyta det kommer bli väldigt trångt med denna ide, jag förstår dina tankar på stil men tror inte detta blir så himla bra... kommer tyvärr inte på nått som sku funka bättre heller bara av å flytta runt lite... men man ska göra som man vill inte som andra vill!
 
Lösningen på originalritningen är bättre.

Jag måste tillstå att jag inte förstår varför det blivit en trend att klämma in hörnskafferier i nya kök. Moderna kökslådor sväljer otroligt mycket och ger bättre överblick än hörnskafferier. Enda fördelen jag kan se med hörnskafferier är att de rymmer otympliga köksmaskiner men annars tycker jag bara de är ivägen.
 
Hejsan!
Förstod jag det rätt att utsikten är åt väster - det är väl i så fall "uppåt" på ritningen, eller?
I så fall tycker jag oxå nuvarande lösning är bra.
Det är oxå trevligt att ha köket så att man har lite koll på entresidan.
Vad var syftet med att byta plats - att ta del av utsikten från... Vilket rum?
 
Precis, väster är uppåt i ritningen. Söder är åt vänster på ritningen. Utsikten vill jag ha från köket då det är där gräsmattan kommer vara och då ser man vad som händer även om man är i köket. Entresidan känns inte lika spännande på vår tomt tyvärr.. Om vi struntar i åt vilket håll köket skall ligga , vad säger ni om skafferiets plats? :)
 
Jag hade nog släppt det... enligt mig så är den lösningen med hörnskafferi inget vidare, mera lådor är bättre och då får man även bänkyta och det kan man inte ha för mycket av!
 
Okej,

Förstår tanken med att få utsikt bakåt "där det händer" från köket - men landar ändå i att originalplaceringen av kök är bättre.

Dels blir köket mycket mindre med nya placeringen, dels tappar man kontakten mellan "matsal" och vardagsrum för det ser ut som att du planerar en hel vägg mellan kök o matplats i nya ritningen.

Dessutom tror jag ni kommer att HA kontakt bakåt från köket, just för att det är öppet mellan kök o matrum. Står ni vid spisen e det nog bara å kasta ett öga in i vardagsummet så ser ni lika bra...

Men ni tycks ha lite konkreta ideer om vad ni vill ha in i köket t ex skafferi o vitronskåp på bänk, det kanske går att tillhodose de kraven med befintlig köksplacering om man flyttar om lite?

Gällande skafferiplacering så ska det väl gärna vara vid en norrvägg (ej soluppvärmd sida) och ha luftintag - så har vi byggt. Fick oxå ett smart råd att man kunde gräva ner ett markrör genom vilket man tar in friskluften för att garantera jämn tillförsel av sval luft, men vi orkade aldrig implementera det själva...:)

Lycka till med köket o huset!
 
Hej och tack för alla synpunkter :)!

Att köket kommer ligga som på min ritning är redan klubbat (nästan ;)).. Matsalen kommer vara till höger om detta och soffhörna el likn till höger om matplatsen. Köket på orginalritningen kommer vara kontor/sovrum.

Jag har nog gett upp skafferiet. Dels för att det stjäl för mycket yta och för att det skulle ligga åt söder.. Vitrinskåpsdörrar tänkte jag kanske vi kunde få in till höger/ovanför spis eller vid sidan av ugn/micro. Bifogar ny ritning där ni även ser hur matplats o soffhörna är tänkt..:

ImageUploadedByByggahus.se1378511079.422660.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom gärna med fler inputs!
 
För mig är diskmaskinens placering rätt viktig, den ska helst inte vara i vägen där man oftast behöver ta sig fram. I ert kök ser det ut att vara svårt att laga mat samtidigt som den andra plockar i/ur diskmaskinen. Jag skulle gärna vila ha spisen flyttad aningen åt vänster också, bara så att man får plats att stå två vid den.
 
  • Gilla
Granisen
  • Laddar…
Hej,
Arbetsytan mellan spis och vask är oftast den viktigaste, se till att ha minst 800 mm där emellan. (Man sköljer t.ex. grönsaker, hackar eller på annat sätt förbereder dem på arbetsytan och sedan tillagas de på spisen). Jag håller därmed med ovanstående att det kan vara en bra idé att flytta spisen något åt vänster. Jag håller också med om att det kan vara smart att t.ex. flytta diskmaskinen till andra sidan vasken så att den inte är i vägen när man står och lagar mat.
 
  • Gilla
Granisen
  • Laddar…
Hej,
Jag har byggt i princip exakt enligt er originalritning, med köket mot husets framsida och öppet mot vardagsrummet. Här dessutom tagit bort väggen till gästrummet så hela baksidan är öppen samt har ingen avdelning mellan kök och vardagsrum. Avdelningen var tänkt som barstolsbord men den har jag inte saknat, satte ett 8-platsers bord direkt utanför köket.
Jag är mycket nöjd med detta. Öppenheten gör att köket alltid "är med" när man har gäster eller bara lagar mat när hela familjen är hemma. Kontakten med baksidan är bra då man ser ut genom fönstren iom öppenheten.
Tidigare hade jag kök mot baksidan men upplevde det som betydligt sämre då man helt tappade kontakten med husets framsida när jag inte hade några fönster åt det hållet.
En annan sak att tänka på är att många fönster i köket ger färre överskåp, något som jag tycker är bra att ha.
 
Redigerat:
Ser inte ALLS bra ut: den stora delen av ytan använder ni till matplats och vardagsrumsdelen blir bara ett litet hörn. Vardagsrumsdel på ca 12 kvm och matplats på 25 kvm känns helt bakvänt, men jag förmodar att det då finns ett större allrum uppe där ni har TV:n och att vardagsrumdelen nere mest är en liten myshörna som inte kommer att nyttjas så mycket?

Och jag undrar så vad folk menar när de säger att de vill ha utsikt från köket? Ärligt talat förstår jag knappt varför man ska ha fönster i ett rent tillagningskök, det är ju vid matplatsen man vill ha det. Med köket så som ni vill ha det "stjäl" ni istället utsikt.

Behåll orginalplaceringen så kan ni ha hörnskafferi i hörnet mot trappan. Till skillnad från övriga tycker jag nämligen att hörnskafferi är helt suveränt, det sväljer hur mycket som helst, så att man kan ha färre överskåp/högskåp.

Ytterligare en vinst är att man får köksfönster mot entresidan om köket är enligt original och det är viktigare än vacker utsikt. För när man väntar gäster är man ju i köket och förbereder, då ser man när de kommer. Sovrum på entrésidan är däremot bra att undvika, då man inte vill ha insyn där.
 
Anna_H skrev:
Ser inte ALLS bra ut: den stora delen av ytan använder ni till matplats och vardagsrumsdelen blir bara ett litet hörn. Vardagsrumsdel på ca 12 kvm och matplats på 25 kvm känns helt bakvänt, men jag förmodar att det då finns ett större allrum uppe där ni har TV:n och att vardagsrumdelen nere mest är en liten myshörna som inte kommer att nyttjas så mycket?
Vi har ungefär liknande v-rum idag och tycker det är fullt tillräckligt. Det blir som du säger även allrum på ovanvåningen. Att matsalsdelen är stor ser jag inte som något problem, gillar tvärtom att det är mycket yta runt det enda matsalsbord man kommer ha i huset. Jag är uppväxt med riktigt stort kök/matsal och så mycket umgänge och tid som vi spenderade där så känns det bra att ha mer yta där.

Anna_H skrev:
Och jag undrar så vad folk menar när de säger att de vill ha utsikt från köket? Ärligt talat förstår jag knappt varför man ska ha fönster i ett rent tillagningskök, det är ju vid matplatsen man vill ha det. Med köket så som ni vill ha det "stjäl" ni istället utsikt.

Ytterligare en vinst är att man får köksfönster mot entresidan om köket är enligt original och det är viktigare än vacker utsikt. För när man väntar gäster är man ju i köket och förbereder, då ser man när de kommer. Sovrum på entrésidan är däremot bra att undvika, då man inte vill ha insyn där.
Jag förstår vad du menar. Men om man tillbringar mycket tid i köket i sitt vardagliga liv så känns det viktigt att se vad som händer både ute och i v-rum. Visst kan man vända på sig i orginalritning o även då se vad som händer, men jag vill ha direktkontakt med trädgården och utgången mot den tänkta altanen..

Utsikten med min ritning gör att jag ser vägen där man kommer åkande mot huset, så jag kommer definitivt inte missa några gäster :)


Anna_H skrev:
Behåll orginalplaceringen så kan ni ha hörnskafferi i hörnet mot trappan. Till skillnad från övriga tycker jag nämligen att hörnskafferi är helt suveränt, det sväljer hur mycket som helst, så att man kan ha färre överskåp/högskåp.
Ja det är nog enda fördelen jag ser med att ha köket där. Men tyvärr är det inte ett alternativ med tanke på hur vår vardag ser ut..

Tack för dina synpunkter :)
 
Du har redan bestämt dig för hur du vill ha det så det finns ingen poäng med att ge synpunkter.

Personligen tycker jag att följande (Nordiska hus 2.2) är den bästa planlösningen för standardmodellen av symmetriskt 1.5-planshus med burspråk som jag sett avseende proportioner, placering av kamin/kakelugn, förvaringsutrymme, badrum osv. Dock skulle jag tagit bort halvön i köket då jag inte tycker den tillför något utan blir mer som en flaskhals som hindrar flödet:

plan1.jpg
 
anthill skrev:
Du har redan bestämt dig för hur du vill ha det så det finns ingen poäng med att ge synpunkter.

Personligen tycker jag att följande (Nordiska hus 2.2) är den bästa planlösningen för standardmodellen av symmetriskt 1.5-planshus med burspråk som jag sett avseende proportioner, placering av kamin/kakelugn, förvaringsutrymme, badrum osv. Dock skulle jag tagit bort halvön i köket då jag inte tycker den tillför något utan blir mer som en flaskhals som hindrar flödet:

[bild]
Klart det är poäng att ge synpunkter! :) Jag har med era synpunkter förstått att skafferi nog inte är så himla smart i just den här planlösningen på köket.. Min fråga till er alla var om ni kunde hjälpa mig avgöra just om skafferi och vitrin på bänk går få ihop i detta kök..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.