Hej! Vi är nyinflyttade och har blivit med pool. Det är en 42 kubik stor rackare med ett pumphus etc. Vi har fått rådet att ta hit en rörmokare som hjälper oss tömma systemet, då det är solcellspaneler som värmer vattnet som måste tömmas helt etc.

Min fråga är: Om vi bestämmer oss för att inte bada mer, kan vi då stänga av pumpen för att spara lite el? Även om tömningen av systemet blir senare? Eller måste pumpen arbeta fram tills tömningen? Nu står den på dygnet runt.

Förstår att det kanske kan vara svårt att råda med så knapphändig info, men jag kan inte anläggningen så väl ännu. Men det är ett stort system med sandfilter etc i ett hus som står och tuggar hela tiden.
 
Nu kan jag minimalt angående pooler.
Men om du stänger av pumpen (reningen) så kommer det att börja växa alger och annat skit i systemet ganska snabbt, hur lång tid vet jag inte.
 
Har pool själv och 2013 är andra säsongen. Är därför inte någon expert men tycker nog att det är lite tidigt att tänka på tömning. Det kommer nog flera soliga och varma dagar framöver då längtan efter ett dopp blir stort. Jag vinterrustar poolen i senare delen av september då vattnet blivit kallare(har i tid slagit av värmen från bergvärme/vx men behåller cirkulationen). Eftersom jag håller på med ett nybygge och har ont om tid så anlitar jag ett företag som pool leverantören rekommenderat.Ta reda på vilken poolleverantör du har och ring dom för seriösa servicefirmor När du stänger poolen stänger du allt och var gärna med om du anlitar en servicefirma. Det lär du dig mycket på. Själv räknar jag med att fixa såväl vårstart/vinterstängning när bygget är klart. Poolvattnet bör du inte vara för varmt för då är det möjligt som Demmpa beskriver, att alger och annat skit bygger på. Därför att det en dålig idé att stänga cirkulationen före du tömmer poolen inför vintern.
 
Tack för era svar!
 
Du ska ha cirkulationen igång tills vattnet i poolen är under 10 grader ungefär. Du slutar det växa och det finns inte längre något behov av att klorera. Det sista du gör innan du vinterställer systemet är att chockklorera. Därefter kan du tömma systemet på vatten och stänga av vattenpumpen. Så länge du cirkulerar poolvattnet fryser det inte i rören...

Badar ni inte kan du säkert köra vattenpumpen på halvtid men innan man ger ett sådant råd vill man veta mer om systemet - finns det tex några system för automatisk dosering av kemikalier?

Även om ni inte tänkar bara dessa sista två månader på säsongen så behöver du hålla koll på ph och klornivåer i poolen.

De stora poolfirmorna, Poolstore, Folkpool, Poolkungen etc, har alla bra guider för vinterstängning och dagling skötsel av poolen. Läs på där.
 
Jag tömmer min pool till under breddavloppet. Då kommer inget vatten ner i rören. jag backspolar pumpen och tömmer därmed det vattnet som är kvar i rören. Då kan inget frysa. Jag chockklorerar innan och chockklorerar när säsongen börjar. jag har ett tak på min pool så jag låter bara vattnet avdunsta till under breddavloppet. Nu bor jag i södra sverige så risken är liten för frysskador innan december. Skulle inte vattnet hunnit avdunsta så får jag köpa en pump eller backspola flera gånger. För jag kommer inte låta vatten vara kvar i rören. Det är väl det värsta som kan hända att rören fryser.
 
sidsid skrev:
Jag tömmer min pool till under breddavloppet.
Har du inloppsmunstyckena så högt? Jag tömmer till under inloppen, annars är ju dessa rör vattenfyllda!?
 
Inloppen proppar man med pluggar..... Normalt har man ju inloppen under breddavloppet. Hur mycket man behöver tappa kan ju också styras av poolkonstruktionen. Vissa sorter gillar inte is....
 
Poolen är tömd under breddavlopp och luftutsprut eller vad det heter nu. Drog i massa klor, kom dock på det efteråt men hoppas det blandar sig ändå.
 
Har du hällt granulat direkt i poolen är det inte speciellt bra eftersom det bleker linern. Du bör blanda i en hink vatten och sedan hälla i breddavloppet med cirkulationen på och i nödfall blanda i hink och hälla ut med långsidan på poolen.
 
Häll det framför ett munstycke istället, du vill inte ha blandningen rakt ner i maskineriet, gör samma sak med all kem du har i.

Jag försöker hålla pooltemp/2=pumptid fram till 12 grader och då vinterstänger jag. Har dock saltpool vilket gör att pumpen måste vara på för att generera klor.
 
Det är inte ett problem att dosera upplöst granulat i breddavloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.