Jag skulle vilja ha en indikering på att robotklipparen står i sin laddstation. En lysdiod/lampa i hallen som flaggar för att den har gått och lagt sig ordentligt på kvällen. Trådlöst vore perfekt. Och gärna batteridrivet för enklaste hantering.

Nexa magnetkontakt för detektering kanske? Eller finns det någon induktiv givare?
Någon med fler idéer som kan spåna vidare?
 
En webbsida på en dedicerad surfplatta i hallen kanske? Om denna uppdateras via en WiFi-router (serie-port till WiFi converter) i klipparen som övervakar dess nuvarande tillstånd. Skulle det fungera?

Det fungerar på HQ200-serien i alla fall. Har tyvärr inte fått ihop alla mjukvarukomponenter ännu utan det är fortfarande textgränssnitt (inloggning) som gäller (principen och idéerna kommer från http://automowerfans.free.fr, jag har även skrivit lite om detta i byggahus-forumet). Tanken är att jag skall ha en webbsida som presenterar klipparens tillstånd och på denna även ha länkar till kommandon som man vill ha utförda, exempelvis "gå hem och ladda", "Manuellt läge" (för att den skall docka ur och vänta - bra om det skall bli åska) osv...
...på detta sätt kan jag övervaka klipparen från telefoner och datorer...

Men tid har man ont om och detta är inte högst upp i familjens priolista (tyvärr).
 
  • Gilla
arsson
  • Laddar…
Är lite inne på den tankegången... Men kommer att testköra med grejer som jag redan har:

En gammal avdankad htc Wildfire får åka med klipparen (Stiga 520).
Den skickar sin positionsdata var 30:e sekund via mobilt nätverk och appen "Real Time GPS Tracker". (Mitt wifi täcker inte klipparens hela område.) Jag kan då följa den på laptop och smartphones direkt på kartan. Även på jobbet, eller var jag nu befinner mig.

Det enda som då måste lösas är strömförsörjningen till telefonen. Borde gå med en 24V -> USB laddare ( http://www.jula.se/mini-usb-laddare-12-24v-v-619422 ) eftersom det är 25V batterispänning i Stigan.

Eller gör jag bort mig om jag kopplar in något till batteriet?
 
Batterispänningen ligger väl uppåt 28V någonting när den laddar. En 24V-USB borde iofs klara det också.

Du skulle också via lite elektronik kunna känna om slingsingnal skickas ut, det görs endast när roboten inte befinner sig i laddaren (default inställning, kan ändras).
 
It´s alive! En första test med telefonen tejpad på 520:n. Autoclip520_GPS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
wedberg
  • Laddar…
Fräckt! Verkar jobbigt dock om den ska upp på taket och klippa som på bilden ;-)
 
Den loggade ju mig (inomhus, ej på taket!) innan jag tejpade fast den på Stigan... Fast noggrannheten är ju inte den bästa. Upp till plus/minus 6 meter tror jag att den visade. :)
 
Jonas L skrev:
En gammal avdankad htc Wildfire får åka med klipparen (Stiga 520).
Den skickar sin positionsdata var 30:e sekund via mobilt nätverk och appen "Real Time GPS Tracker". (Mitt wifi täcker inte klipparens hela område.) Jag kan då följa den på laptop och smartphones direkt på kartan. Även på jobbet, eller var jag nu befinner mig.

Det enda som då måste lösas är strömförsörjningen till telefonen. Borde gå med en 24V -> USB laddare ( [länk] ) eftersom det är 25V batterispänning i Stigan.

Eller gör jag bort mig om jag kopplar in något till batteriet?
Jag håller på med samma projekt. Fast mer för att kunna spåra den om den rymmer/blir stulen än att se så den hittar hem till laddstationen. Återanvänder min gamla ZTE blade som ska få bo inne i gräsklipparen, i utrymmet som finns för extrabatteri (där finns ju t.om. lediga anslutningskablar med batterispänning). Löste strömförsörjningen genom att bygga en egen spänningsomvandlare för jag var precis som du osäker på hur 24V-adaptrar klarar 29V som det blir vid laddning. Kostade strax över 100-lappen men då lyxade jag till det med att bygga in en säkring också som skyddar gräsklipparbatteriet ifall den hemmasnickrade spänningsomvandlaren skulle gå sönder på nåt sätt.

Det var den här jag köpte, https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-076-88&toc=0
Lödade sen ihop det enligt bilden på sida 2 i databladet
photo (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonas L
  • Laddar…
Bra bygge! Det kopierar jag gärna. Kopplade du bara 5 volten från regulatorn direkt till telefonens usb (pin1 och 5)?
Kräver den ingenting på dataanslutningarna RX och TX för att känna av att laddaren är ansluten?
http://www.pinout.net/connectors/gw300cable.jpg
 
peternicklas
Är man intresserad av eller har en 1-Wire lösning hemma så är det rätt enkelt. Köp en energimätare för DIN montage och sätt den i en normcentral, finns så för 2 eller 4 moduler. Anslu sedan denna, S0 ingången, till en räknare på 1-wire nätet. Nu kan man få en graf uppritad varje minut över förbrukningen på laddstationen.
 
Jonas L skrev:
Kopplade du bara 5 volten från regulatorn direkt till telefonens usb (pin1 och 5)?
Kräver den ingenting på dataanslutningarna RX och TX för att känna av att laddaren är ansluten?
[länk]
Kontakten för micro-USB tog jag från en trasig 220V-laddare. I den tillhörande kabeln gick bara två ledare (1 och 5). Dessa kopplade jag rakt på spänningsomvandlaren. Så jag vet inte hur RX och TX var kopplade. Men jag har för mig att de två ska vara kortslutna för att Androiden ska ladda för fullt (1000 mA). Är de inte kortslutna tror telefonen den är ansluten till en dator och drar max 500mA, vilket iofs kan räcka beroende på mobiltäckning och om gps/wifi och annat är igång. Googla på "usb charger short d+ d-" för att vara helt säker.

Min inköpslista hos Elfa:
Switchregulator, 6907688
C1 Kondensator 22µF, 6723514 (Behövs eg. bara om Vin>30V, men jag tog med den ändå)
C2 Kondensator 100µF, 6723183 (Behövs nog egentligen inte heller)
Säkringshållare 2st, 1038817
Rörsäkring 0.4A, 3352391

Med säkringen tänkte jag att mobilen kan dra som mest 1A*5V=5W. På ingångssidan 5W/25V=0.2A. Osså dubblar vi det till 0.4A för lite marginal.

Sen behövs ju som sagt en microUSB-kontakt. Plus något att löda fast allting på. Plus lite kablar och kabelskor för att koppla in sig på robotens batteri.

Vid vinterförvaring eller service då det kan gå flera dagar utan att klipparbatteriet laddas så bör man nog ta bort mobilen så att inte klipparbatteriet laddas ur helt o hållet.

Så här kopplades grejerna ihop:


switchreg.jpg

Bör väl nämna också att jag bara gjort kortare tester med grejerna inkopplade. Så hur det hela funkar under längre tid vet jag ännu inte.
 
Gräsklipparsäsongen är igång. Därmed dax att få tummen ur och fixa detta. Detta blev kvällens resultat av ett trasigt originalbatteri som rensades på innehåll och därmed är det en i princip osynlig GPS-tracker. Tack bjoma för kopplingsschemat!
IMG_2072.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2075.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
arsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.