Det beror på vad för anläggning vi pratar om!!

Märke?

 
hajo skrev:
SOS i Östergötland (Norrköping):

1188 kr/år + uppläggningsavgift 1648 kr
Rättelse:
Uppläggningsavgift/Anslutningsavgift: 500 kr
 
Snart kommer de och blåser på lösull på vinden och innan dess hade vi tänkt att dra lite tomrör för larm.

Hur har ni resonerat kring rörelsedetektorer, brytare i fönster/dörrar etc.?

Vad krävs för att man sen ska få koppla sitt larm till någon gondkänd larmfirma. Kan man nöja sig med ett antal rörelsedetektorer eller måste man ha brytare i alla dörrar också?
 
jag tycker nog man ska ha i dörrarna åtminstånde ifall man vill "skalskydda" huset nattetid, det verkar som om det blir allt vanligare att få påhällsning nattetid genom uppborrade lås och då känns det rätt tryggt att veta att man hör ifall ytterdörrarna öppnas.
 
Fullt medveten om att jag kanske är lite jobbig nu  :-X. Men jag har tittat runt och fått lite offerter vilka jag av olika skäl inte är så nöjd med. Har därför kikat lite på Teletecs grejjor men är osäker på om jag fått ihop det hela rätt.

Eftersom grejjorna väl bara är tänkta för installation av larmfirma så är väl produktsupporten lite begränsad för en hemmapulare?!

1. Har vi någon som kan verifiera inköpslistan?
* Classic Pack832LCD larmpaket E-nr: 63 318 01
* PC5108 Sektionskort E-nr: 63 318 25 för att få totalt 16 sektioner (monteras på någon kortplats i centralenheten om jag förstått rätt?!)
* Trådbundna rörelsedetektorer Bravo 2 E-nr: 63 376 02
* Trådbundna dörrkontakter MK440 E-nr: 63 322 57
* Trådbunden rökdetektor EI-100R E-nr: 63 360 15

* PC5132 Radiomottagare E-nr: 63 318 31 för att kunna ha några trådlösa sektioner
* Trådlösa rörelsedetektorer WLS904L E-nr: 63 376 63
* Trådlösa brandvarnare WLS906 E-nr: 63 360 10
* Trådlös fjärrkontrol WLS919 för enklare av- och påslagning av larmet E-nr: 63 319 00

Därtil borde ju då bara anslutningstråd komma?! Några speciella krav på tråd? Maxlängder på dragen tråd?


2. Den här skulle ju då gå på 433MHz, är det helt out-of-date och därmed bättre att vänta eller ta något annat?


3. Centralenheten har ju Uppringare:
• SIA-format, nivå 2 (självprogrammerande)
• Privattelefon (kvitteras enkelt med ett tryck på telefonen)
• R-knappsfunktion
Vad innebär det???


4. Centralenheten hade jag tänkt sätta i källartrappen där jag också har korskopplingspanel och elcentral. Kan få enheten någon meter från starkströmsprylarna så det ska väl vara lugnt. Däremot är det 2m till respektive ytterdörr, dvs är inbrottaren snabb kan han slå sönder centralenheten inom 15 sek. Fast larmet borde ju redan ha gått då?!?


5. Måste man köra med Teletecs detektorer eller kan man ta andra fabrikat? Kan ju vara av vikt om man vill bygga ut systemet om några år...
 
1. Det ingår inte någon utomhussiren i det paketet + att du kanske bör komplettera med någon fler inomhussiren. Ex på utomhussiren :SIR 016 E6348376
Trådburna har jag ingen aning om men resten ser okey ut.
Kabel går med vanlig telekabel ex. ELKXE4x0.5 E48 065 00 och någon max-längd har jag inte hört talas om.
2. Inte en aning.
3. *SIA-formatet används när man ansluter sig mot en larmcentral typ Securitas eller SoS m.fl.
*Privattelefon-formatet används precis som det låter dvs. när larmet ska ringa till en vanlig telefon eller mobil. Tyvärr så finns det bara plats för två nummer att ringa till :'( (växelvis).
* R-knapp...inte en aning.
4. Man kan inte gardera sig mot allt. Själv skulle jag monterat c-app så centralt jag kan dvs. nära till 230v, nära till telelinje och "lagom" avstånd till detektorer och magneter. Alla prylar är sabotageskyddade.
5. Nej, du kan använda vilka detektorer som helst bara du "balanserar" de med teletec´s medföljande motstånd (570Kohm).

För övrigt så kan jag rekomendera Teletec-paketen.
(Har installerat ett antal).
 
R-knappfunktion funkar precis som vanliga R-knappen på telefonen. Är linjen upptagen trycker den R för att få en ny linje. Pröva själv att prata med någo i telefon och tryck på R-knappen. Då får du en ny linje som du kan ringa upp en ny samtalspart på.

Kabel, använd inte vanlig telekabel. Använd något som är mer flexvänligt, alltså lätt o smidigt. Skall inte vara enkelledare, behöver man löda är det mycket lättare att löda en sådan kabel istället för telekabel.
Se till att köpa kvalitetskabel, den håller bättre när du jobbar med den, är smidigare och blir inte ful när den sitter uppe länge.
 
Tackar för snabba och hjälpande svaren! Hittade också DSCs hemsida och där fanns ju onekligen också lite mer info än vad jag fått tag på i Sverige. Kan ju nämna att jag nu helt har skippat den trådlösa biten. Efter att tänkt till på och diskuterat detektorplaceringen en gång till så har jag kommit framt till att vinsten av att slippa dra tråd blir för liten med tanke på dess nackdelar (kostnad, "godkännande" och batterier).

Törs man fortsätta med lite fler strukturerade frågor ::) ?

1. Om man går tillbaks till larmcentralen och dess placering. Med den nuvarande, tilltänkta placering finns risken, lite men dock, att "inbrottaren" slår ut anläggningen inom påkopplingstiden (de ~30sek man har på sig för att larma av). Är han snabb _och_ intelligent kan han kapa telefon och elförsörjning på kort tid eftersom allt är samlat på en liten yta, mellan de två entredörrarna. Alternativet vore att lägga upp den på vinden. Klarar centralen av de ev minusgrader och fukt som kan bli på en kallvind?

2. Vad bör man tänka på när man köper rörelsedetektorer förutom det där med husdjur och så? Det finns ju en uppsjö av dem och som lekman... ; de som går på "radar" och de som går på värmeförändringar, har speglar osv osv. Samma frågeställning gäller ju också brandvarnarna.

3. (Överkurs) Vad är ett dubbelbalanserat larm?

4. (Överkurs) Vad är skillnaden på detektorer som har två ledare resp fyra?

5. (Alternativ till att svara på överkursfrågorna 8) ) Var kan man hitta lättfattlig information om ovanstående och hur man ska tänka när man installerar larm. Har fått allehanda svar av larminstallatörer på placering av detektorer och centraler men saknar själv kunskap att ifrågasätta - otäckt! ;)
 
Hej,

Har själv installerat larmcentralen i källaren som är kopplad till telenätet och till en gsm-sändare på taket. I och urkoppling sker via manövercentraler (4 st i mitt fall)

En av dom vanligaste åtgärder som "tjyven" gör är att koppla bort teleskåpet borta i gatan. Då kan han jobba ostört i cirka 20 minuter för att gå in och ta det han vill ha då grannarna inte lär vakna. Detta även om larmbolagen har motspänning mot larmet. (Vilket inte är vanligt för privatbostäder.) För privatbostäder kan man räkna i snitt 40 minuter för utryckningstid i princip i hela landet. Larmföretagen är fokuserade på företag och industriområden alternativt rena citylägen. Inte heller alltid som väktarna hittar till fastigheterna direkt.

GSM-sändaren klarar fukt- och minusgrader utan problem. Ett kontantkort hanterar den uppringningen.

Däckare används bara då totalt inbrottsskydd är inkopplat av Dig som användare. Min uppfattning är att det är liten prisskillnad mellan däckarna så ta en i mellanklass. Låt larminstallatören föreslå en. (För att få godkänt larm skall det larminstallatören utfärda ett installationsintyg som bekräftar att larmet uppfyller vissa normer.

Självklart skall Du installera ett antal brandvarnare.

Ett tips är också att installera några kameror. Förslagsvis IP-kameror med rörelsedetektion från Axis. Du kan koppla det så att Du får SMS om kameran har registrerat något utanför kåken och att kameran "triggar igång" larmet då något rör sig inomhus. Då har Du fångat dom på bild innan larmet har gått om Du installerar någon utomhus och någon inomhus. Går larmet eller ungarna har fest, kan Du själv surfa in och kolla läget. Samtidigt som bilderna har skickats till en server och inte är möjliga att stjäla. Du kan även komplettera med en hårddisk hemma eller speciell videobandspelare där bilderna lagras. Både Du och larmbolag kan koppla Er mot kamerorna.

Något vi har stor nytta av, är att samtliga fönster och dörrar är utrustade med magnetkontakter. Det syns direkt på manöverdisplayen när något fönster är öppet som vi glömt att stänga. Samtidigt som det undviker falsklarm om det är larmat och en blomkruka ramlar ner.

Lycka till!
 
swehjo skrev:
3. (Överkurs) Vad är ett dubbelbalanserat larm?

4. (Överkurs) Vad är skillnaden på detektorer som har två ledare resp fyra?
Har själv fått ett Teletec larm installerat och sedan byggt ut det ytterligare. Upptäckte då att larminstallatören gjort fel med just enkel och dubbelbalanserade sektioner. Med enkelbalanserat så har man endast ett motstånd i serie med larmkontakten (ex.vis en magnetkontakt). Med dubbelbalanserat har man även ett motstånd parallellt med larmkontakten. Men oavsett om man har enkel eller dubbelbalanserade sektioner (något som man programmerar upp system för, grundinställt är dubbelbalanserat) så är ingångsmagnetkontakten alltid enkelbalanserad om den är dragen direkt till knappsatsen.

två ledare resp 4: Med 4 ledare så kan du ha sådan funktion som krävs att du faktiskt kvitterar larmet på den detektorn exvis brandvarnare. Dvs du kvitterar inte enbart larmet utan måste även återställa detektorn igen.

Ang centralplacering: Har min placerad i en garderob vilket gör att den är svårare att hitta för den som bryter sig in. Viktigast är att den ligger ansluten på första teleuttaget, direkt placering mot el-central är av ingen betydelse då du har batteribackup i centralen.

För övrigt så hade mina montörer gjort ytterligare ett fel och det var placeringen av IR detektor som gjorde att vi inte kunde öppna entré dörren utan att larmet gick (den sektionen reagerade snabbare än magnetkontakten på entrédörren). Jag hade föreslagit en annan placering från början vilken aldrig hade haft detta problem.
 
Angående kabel:
En mjuk och smidig kabel är svårare att klamra snyggt.
I vilket sammanhang behöver man löda en larmkabel?
 
Jag antar att du behöver löda när du skarvar kabeln. Har själv inte börjat montera mitt larm än men våra magnetkontakter kommer med ca 2 m kabel förmonterat.
Kanske kan man annars köra med klämkopplingar?
 
Ang kabeltypen, så skall du klart ha EKKX el ELLXB el motsv, dvs kablar med homogen ledare, mycket snyggare att förlägga och enklare att koppla. Professionella inst använder endast mångtrådig kabel vid karmöverföringar etc.
Ang antal ledare till detektorerna, så krävs två ledare till tex magnetkontakter och andra liknande givare som inte kräver matningsspänning, till rökdetektorer (med vissa undantag) och rörelsedetektorer etc krävs 4 ledare (2 för larmslinga och 2 för matning). Du kan köpa och använda i princip vilka detektorer du vill, då de flesta bygger på en reläkontakt som aktiveras vid larm. Givetvis skall de kopplas med dubbelbalanserad slinga (5K6 i serie och parallellt om du väljer DSC)
Vill du placera centralen på vinden, går det alldeles utmärkt (Om den är hyfsat torr iaf!!)
Skarvning av kabel görs i lämpliga dosor med skruvplint eller mha pressopplingar (typ scotch el motsv "fiskögon")
 
Ang kabel. Jag ska börja dra larmkabel i mina rör nu och funderar på att använda TP-kabel (eftersom jag har en rulle på 300m över).

Finns det något som gör att det är olämpligt att dra TP-kabel istället för EKKX/ELLXB?
Det är ju tråd som är anpassad för svagström och den är mångtrådig?

/NiB
 
Måste få ställa samma fråga som k.sork tidigare.
Vad är det för fel egentligen på Clas Ohlsson larmet från AEI, HA981?

Jag ska installera larm i villan och har just köpt deras larmpaket för att titta närmare på det.
Det verkar vara hur flexibelt som helst och med en hel del av alla funktioner som ni nämner att 'dyrare' larm har.
Tex;
- 6 oberoende sektioner, omprogrammerbara hur som helst. (Tidsfördröjning, Ej fördröjning, Alltid på, osv)
- Separat sabotageslinga
- Både NO och NC slingor, separat/kombinerat på varje sektion
- Centralen ringer upp valfritt nummer, SMS, larmcentral, mm Talmeddelanden.
- Fjärrmanövrering av hela centralen
- Flera olika separata larmutgångar för sirener (tystnar efter inställbar tid), Blixtljus som är aktiverat tills manuell avstängning, Lampstyrning, mm
- Panikfunktion för direkt, tyst larm till bevakning
- Direkt larm med siren och allt.
- Intern (och anslutning för extern) mikrofon för att få ljud upptagning vid larmuppringning.
- Upp till 4 separata kodpaneler med kodad informations överföring
- osv...

Jag ser inga fel i själva funktionerna som finns i larmet.

Att larmet sedan är tillverkat i Asien och kostar 1295 istället för ett svenskt för mycket mer, behöver ju inte innebära att det är sämre för det.

Har någon något vettigt och precist att säga om larmet mer än att allt på CO är bara skit så vore jag tacksam...


Har dessutom vid ett tidigare tillfälle undersökt möjligheten att ansluta ett eget installerat larm till ett bevakningsföretag och det var för det mesta inget problem. Som någon uttryckte det; de tjänar pengar på det.

Å andra sidan beror det ju också vad ert försäkringsbolag ger för fördelar av det. Självrisken motsvarar ungefär en årskostnad av anslutningen till bevakningsföretaget så där tjänar man ju inga pengar precis. Har man en väl fungerande grannsamverkan så borde ju det räcka tycker jag...



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.