Hej,

Jag har nyligen flyttat in i en bostadsrätt, där badrummet renoverats av föregående ägare. Allt verkar frid och fröjd, men när jag häromdagen kikade under handfatet så upptäckte jag ett hål i väggen, ca 25*25 cm (under handfatet sitter en fastmonterad låda, så man ser i normala fall inte vad som finns där bakom, det krävs att man ligger och krälar på golvet under handfatet för att se hålet). In i hålet går vattenledningarna kopplade till handfatet. Vattenledningarna är kopplade till huvudledningarna som finns en bit in i utrymmet. Utrymmet är omgivet av tegel. Ser dock inget "golv" eller "tak" i utrymmet, eftersom man inte ser de vinklarna. Håller börjat nån decimeter över golvet.

Hålet är alltså rakt genom kaklet (+ andra skikt) in till utrymmet bakom. Jag är novis på området, och fattar verkligen inte varför konstruktionen ser ut på det viset. Det borde väl sippra in fukt där? Kan det finnas någon logisk förklaring, eller är det ett uppenbart byggfusk?
 
Kan hålet finnas där för att vattenledningen går i väggen ?
Tror inte vattenrör får skarvas osynligt i väggen utan det ska finnas en inspektionslucka för att se så det inte läcker.
Jag har en låda med lock / dörr på sittandes snett bakom toastolen för att mitt inkommande vatten kom upp ur golvet i väggen där.
Där i har rörmokaren skarvat på nya rör och då är dom inte dolda längre.
Det kan vara tätskikt runt lådan.. jag har det runt min och även i lådan.
 
  • Gilla
maestrolito
  • Laddar…
Tack för svaret! Ja det verkar ju vara en inspektionslucka...

Dock är det inget skydd alls för hålet vilket gör att det känns lite utsatt. Det bör nämnas att hålet ändå är ganska väl skyddat bakom handfatet/lådan, så risken för vattenskvätt från handfatet är minimal. Duschen står en bit ifrån, och kan inte heller skvätta in på något sätt.

Dock kan det förstås fortfarande t ex bildas kondens. Dessutom är både gips och en ställning i trä helt synliga i hålet. Bör jag "täta" med något skydd för hålet?
 
Du kanske kan fixa till en snygg lucka och klämma dit i hålet , bocka till en plåt eller ja vad som faller dig in.;)
 
Jag är inte säker på att det behöver vara fel. Som jag fattat det rätt så får man skarva rör i en låda i väggen med inspektionslucka. Lådan skall vara vattensäker så att man ser eventuella läckage.

Kanske är det så att den här stammen är säkrad av föreningen, så att eventuella läckage syns någonstans i huset?

Det verkar dock lite tveksamt, det kan ju komma in ånga där och kanske även rinna in vatten.

Prova att skicka in mobilen och ta lite bilder.
 
Det är rätt bökigt att få till bra bilder, men jag har gjort ett försök. Här är en glipa av själva hålet (hålet är större än så här men går inte att få till en bild i den vinkeln):

2013-09-05 13.08.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bilden ovan visar alltså hur det ser ut under lådan som sitter under handfatet. På kanterna ser det ut så här, med kakel längst ut och gipset innerst:

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut inuti hålet:

2013-09-05 12.59.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2013-09-05 13.08.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Uppåt ser det ut så här, där även en trädel syns.

2013-09-04 21.34.53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som lekman tycker jag att det ser konstigt ut, eftersom det verkar vara otroligt viktigt att foga varje litet borrhål. Visst, risken för vattenskvätt är ganska minimal eftersom hålet är så pass skyddat. Ventilationen är visserligen bra också, men vattenånga kan ju ta sig in ändå...

Någon som kan göra en bedömning utifrån bilderna?
 
  • 2013-09-05 13.08.43.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2013-09-05 13.08.25.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har någon insikt i hur jag bör göra med detta?
 
Jag förstår inte riktigt bilden, men det var ju ingen snygg rörgenomföring direkt. Man brukar ju göra dessa med manchetter.

Men, eftersom det är en bostadsrätt så måste väl föreningen godkänna badrumsrenoveringar. Har de gjort det bör du inte få problem. Var företaget som anlitades behörigt? Dvs har du fått något kvalitetsdokument?
 
Renoveringen gjordes av bostadsrättens förra ägare för några år sedan. Vet inte hur detta gick till, dvs om renoveringen gjordes av behörig firma eller liknande. Har inte fått något kvalitetsdokument. Bör jag ta kontakt med förra ägaren? Eller höra med föreningen om renoveringen är godkänd?
 
Ska inte en inspektions lucka vara helt tätt? Med golv, tak och sidor och med tättskickt och skvallerrör.
 
Håller med om att bilderna är lite otydliga, det är svårt att komma åt i bra vinkel för att få till bra bilder... :)
 
ser ut som om det är ett schakt där stammen till vattnet går, borde mynna ut i källare?

tror inte du behöver vara så orolig över det där hålet... Köp ett fuktlarm och sätt vid rören

Men det är som flera påpekat inte gjort enl branschreglerna, men det har kanske inte heller varit möjligt att göra det
 
nino skrev:
ser ut som om det är ett schakt där stammen till vattnet går, borde mynna ut i källare?

tror inte du behöver vara så orolig över det där hålet... Köp ett fuktlarm och sätt vid rören

Men det är som flera påpekat inte gjort enl branschreglerna, men det har kanske inte heller varit möjligt att göra det
Har lyckats få dit ett skydd i form av hårdplast över hålet. Knappast enligt branschrekommendationer, men det är i princip omöjligt att få dit något annat utan att riva ner hela handfatet samt lådan under. :) Får nöja mig med det och hoppas på det bästa.

Känns förstås väldigt konstigt att ha ett stort hål rätt genom kaklet i badrummet, men nu är det lite provisoriskt åtgärdat iaf..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.