MathiasS skrev:
Men vad är det som är sjukt? Att ahlsells listprispista är fånigt hög?

Det sjuka är väl att någon kan tänka sig att köpa artiklar till grundpriset....
Ja, precis! Både och!

De flesta av mina bekanta har ingen uppfattning alls om vad en klämring, eller kabellister kostar och betalar säkert, helt utan efterforskningar, vad hantverkaren fakturerar. Kalla dom gärna naiva och dumma, men utan detta sjuka rabattsystem hade det inte kunnat hända.
 
MathiasS skrev:
Men vad är det som är sjukt? Att ahlsells listprispista är fånigt hög?

Det sjuka är väl att någon kan tänka sig att köpa artiklar till grundpriset....
kan tänka mig att elektrikern har lätt att hänvisa till leverantörens prislista och att det faktiskt kostar si eller så när kunden tycker det låter dyrt...
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
ullberg skrev:
Personligen (men få hantverkare håller med) tycker jag 0% är det bästa påslaget på materialets nettopris. Istället bör man ta den timpenning som behövs för att 1) täcka ev. garantiärenden* samt 2) göra den vinst man vill ha.
Att få hantverkare tycker som du kan nog mest bero på att timprissättningen fortfarande lider av 90-tals krisen. Dvs att då fick företagen gå ner i priser och sedan ta igen det på materialet. Rent generellt om det funkat som det "borde" skulle nog hantverkspriserna vara betydligt högre idag än vad de är (och folk tycker det är dyrt redan nu). Sen när priserna var så pass låga som det gick för att hålla företagen flytande så tävlade man om vem som kunde göra projektet snabbast/starta först, detta innebar att många byggen gick hela somrarna. Detta "system" lever kvar som sagt fortfarande, dock har ju timpriserna höjts lite då och då men skillnaden i värde per timme är mindre idag jämfört med 1990 än om man jämför prishöjning mellan 1970 och 1990.
 
Är det någon som inte visste detta sedan tidigare?

Innan ni kastar er över er hantverkare och kräver rabatter på material så bör tillägga att alla företag har inte lika bra rabatter som den som ligger bakom den här fakturan. Rabatterna baseras oftast på hur mycket de handlar för hos grossisterna. Hantverkaren jag anlitar har inte alls så bra rabatter hos Ahlsell som på den här fakturan
 
noone70 skrev:
Är det någon som inte visste detta sedan tidigare?

Innan ni kastar er över er hantverkare och kräver rabatter på material så bör tillägga att alla företag har inte lika bra rabatter som den som ligger bakom den här fakturan. Rabatterna baseras oftast på hur mycket de handlar för hos grossisterna. Hantverkaren jag anlitar har inte alls så bra rabatter hos Ahlsell som på den här fakturan
menar du då att man bör anlita den största firman på orten eftersom de då handlar mest och därför får bäst rabatter?
de tar såklart samma överpriser..

det är även vanligt med företag som har över 90% rabatt

det vart en livlig diskussion av det här :)
 
O
Den Brf jag bor i har konto på Ahlsell och det är runt 25-30% på elmaterial... Inte mycket att hänga i granen alls...
Hade vi beställt på Elbutik så hade det ibland varit billigare...
Vi har konto även på Storel, men jag blev rikitigt besviken när jag var där senast och upptäckte att jag inte fick några rabatter alls på vissa saker... hade köpt Eklk 50m där fick jag ingen rabatt alls vilket innebar att det vart svindyr kabel.
Hade varit billigare på Ahlsell utan rabatt.
Det är tur att vi inte har några kunder....
just fallet med Storel irriterar mig då deras prislista bygger på rabatter så som Ahlsell gör....

Jag har ingenting emot att hantverkaren tar lite extra på materialet. Trots allt så slipper man själv köpa prylarna så det är väl inte så konstigt att man får betala lite extra men när det ibland som man läser handlar om 300-500% så blir det kanske lite väl saftigt...
 
Redigerat:
Hur kommer det sig att när man anlitar en snickare så får man ofta betala en lägre timpeng och runt 10-15% i påslag mot uppvisade leverantörsfakturor, medans elektriker och framförallt rörisar ska ha betydligt högre timpeng och helt fantastiska påslag på materialet?

Och detta gäller oavsett projektets storlek, dvs man kan inte förklara allt med att snickaren har så många fler timmar.
 
thestrut skrev:
menar du då att man bör anlita den största firman på orten eftersom de då handlar mest och därför får bäst rabatter?
de tar såklart samma överpriser..

det är även vanligt med företag som har över 90% rabatt

det vart en livlig diskussion av det här :)
Inte riktigt ;), utan jag menar att den här fakturan nog kommer ligga till grund för en hel del försök till omförhandling av materialpriser och då kan det ju vara bra att veta att nivån på rabatten varierar rätt kraftigt. :)

Tex firman jag anlitar handlar väldigt lite på Ahlsell så de har oftast inte mer än runt 50% rabatt.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Jag som håller på med lite större projekt, köper material väldigt billigt. Lite beroende på artiklar, kanske ännu billigare än ovan nämnda exempel. Dock är marginalerna väldigt små på dessa projekt. Ofta säljs materialet till inköpspris, för att kunna räkna hem ett jobb ens. Men många företag som riktar sig till privatpersoner kan även ha dessa rabatter och tar ut bra med pengar från sina kunder. Detta är helt galet. Detta gäller inte bara elbranschen. Själv föredrar jag att göra allt själv :)
 
joflopp skrev:
Hur kommer det sig att när man anlitar en snickare så får man ofta betala en lägre timpeng och runt 10-15% i påslag mot uppvisade leverantörsfakturor, medans elektriker och framförallt rörisar ska ha betydligt högre timpeng och helt fantastiska påslag på materialet?

Och detta gäller oavsett projektets storlek, dvs man kan inte förklara allt med att snickaren har så många fler timmar.
mm, håller med dig! När jag la värmegolv i vårt hus vägrade en röris koppla in någonting i huset så vida han inte fick leverara ALLT material som hörde till värmegolvet och övrig VVS. Detta inkl golvspånskivorna och slang som snickaren och jag själva skulle hämta ut hos grossisten och sedan skruva på plats och lägga på plats. Det enda rörisen skulle göra vara att komma dit och koppla på allt till värmesystemet. Ett arbete som tog ca 4 timmar...av en helt annan röris
 
Redigerat:
  • Gilla
mariatherese och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Glufsglufs skrev:
Att få hantverkare tycker som du kan nog mest bero på att timprissättningen fortfarande lider av 90-tals krisen. Dvs att då fick företagen gå ner i priser och sedan ta igen det på materialet. Rent generellt om det funkat som det "borde" skulle nog hantverkspriserna vara betydligt högre idag än vad de är (och folk tycker det är dyrt redan nu). Sen när priserna var så pass låga som det gick för att hålla företagen flytande så tävlade man om vem som kunde göra projektet snabbast/starta först, detta innebar att många byggen gick hela somrarna. Detta "system" lever kvar som sagt fortfarande, dock har ju timpriserna höjts lite då och då men skillnaden i värde per timme är mindre idag jämfört med 1990 än om man jämför prishöjning mellan 1970 och 1990.
Att säga att prisbilden lider av vad som hände för 20 år sedan känns som ett svagt argument. Hade branschen velat ändra detta hade man utan problem lyckats. Ja, det är svårt att vara först, men man får förklara för kunden, och omvänt får den som är först möjligheten att säga "till skillnad från mina kollegor som tar delar av sin timpenning genom materialet kör jag med öppna kort...".

Att påstå att en kund inte förstår det resonemanget är att fördumma kunden, vi är inte så dumma, jag lovar (och de som inte fattar kanske man inte ska jobba åt, det är nog samma kunder som efteråt bestrider / klagar på fakturor "för att de inte fattat att det skulle bli så dyrt" eller kollar & klagar på påläggen).

Dessutom kunde branschen med samlade krafttag fixat det i ett nafs...

Näe, 90-talet är inte problemet...
 
  • Gilla
gasolgrill och 2 till
  • Laddar…
joflopp skrev:
Hur kommer det sig att när man anlitar en snickare så får man ofta betala en lägre timpeng och runt 10-15% i påslag mot uppvisade leverantörsfakturor, medans elektriker och framförallt rörisar ska ha betydligt högre timpeng och helt fantastiska påslag på materialet?

Och detta gäller oavsett projektets storlek, dvs man kan inte förklara allt med att snickaren har så många fler timmar.
Får du ett projekt där rörisen och elektrikern har lika många timmar som snickaren kan du säkert förhandla timpriserna.
Det kan (ska) man iofs alltid göra.

Men den största anledningen är väl samma som varför dom kan lägga på så mycket på materialet, för att dom kan.
 
Detta om priser kommer nog alltid vara en diskussion.
Tyvärr finns det företag som tar hutlösa priser, men inte alla!
Jag tror att nån form av rabatter måste det finnas, på det företag jag jobbar är vi 18st idag, vi omsätter betydligt mer än en enmansfirma, vi borde då ha lägre inköpspriser än den firman.
En sådan firma kan dock ha något lägre timpeng.

Sen har man möjlighet att justera priser om man räknar på jobb för att få dom, och på sådana jobb så är det inte mycket påslag på material.

Det finns mycket kostnader på en firma som ska gå runt, bilar, verktyg, kontorsmaterial etc.
 
A
Eyeball skrev:
Detta om priser kommer nog alltid vara en diskussion.
Tyvärr finns det företag som tar hutlösa priser, men inte alla!
Jag tror att nån form av rabatter måste det finnas, på det företag jag jobbar är vi 18st idag, vi omsätter betydligt mer än en enmansfirma, vi borde då ha lägre inköpspriser än den firman.
En sådan firma kan dock ha något lägre timpeng.

Sen har man möjlighet att justera priser om man räknar på jobb för att få dom, och på sådana jobb så är det inte mycket påslag på material.

Det finns mycket kostnader på en firma som ska gå runt, bilar, verktyg, kontorsmaterial etc.
Mycket kostnader gäller väl i högsta grad även en enmansfirma, speciellt om den inte får de rabatter som en stor firma kan få. Så enligt det resonemanget borde den stora firman både kunna ha lägre timpenning och vara billigare på material än den mindre firman.
 
ullberg
Eyeball skrev:
Jag tror att nån form av rabatter måste det finnas, på det företag jag jobbar är vi 18st idag, vi omsätter betydligt mer än en enmansfirma, vi borde då ha lägre inköpspriser än den firman.
Olika priser kommer absolut alltid finnas, men (synliga) rabatter behövs inte, (kundunika) nettopriser är den lösning som ger en bäst överblick över priset (i mina ögon).

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.