var väldigt många inlägg om larm. i vårt förra hus blev det en dyrbar historia. kretskortet var enormt känsligt för åskan. gick sönder två somrar i rad. sen ledsnade jag. 1500 i självrisk per gång. förvisso bodde vi på landet då, med berg nära huset. kanske är mindre risk för att detta uppstår i staden?
 
larmsändare är generellt känsliga för åska.. vissa har inbyggt åskskydd (urladdningsmotstånd) som går att byta om man är händig. bor man i ett åskdrabbat område bör man ha ett separat åskskydd på teleledningen (och elen) även om inte dessa alltid hjälper..

ang larmsändning till larmcentral: skulle inte vilja påstå att falsklarmen är den stora kostnaden, månadskostnaden till larmcentral +vaktbolag avskräcker tyvärr de flesta... onödiga utryckningar går dessutom att minimera genom att man kommer överens med larmcentralen om att inte skicka väktare dagtid, eller att de inte skickar väktare utan att de försökt kontakta er först osv..

till dund: det finns många trådbundna system som är bra.. beror mycket på vad du efterfrågar... skillnaderna är trots allt ganska små bland kvalitetslarmen som tex teletec, galaxy, bosch, microsec mm hitta det som upfyller dina behov till bästa pris.. kolla hemsidor för spec, och rådfråga larminstallatör (kostar inget).. annars är det precis som med allt annat... man får vad man betalar för..
 

Vi har haft larmfirma hemma och helt säkert blir det inte den firman som får installera något hos oss.
Men vi har pratat med ett flertal och ingen vill längre installera trådbundet utan allt ska vara trådlöst. Jag vill helst ha trådbundet därav att jag nu funderar på att installera det själv.
Kan man göra det och sedan ta hem en larmmontör som godkänner det hela så man kan koppla sig till central?
 
Frågan är bara vad vaktbolaget tar för kostnad om dom inte får stå för larmet osv. Om man som jag har installerat larm redan och vill bara koppla in mig till deras larmcentral så tror jag det blir rätt dyrt eller ?

Någon som har koll på dom kostnaderna och vad en eventuell utryckning kostar ?
 
Pro security i Borås tar 600kr i start avgift (tillfaller installatören),150kr/månad för privat person och
750 kr/utryckning.....
 
Hemmakatten
Vitsen att vara kopplad till larmcentral är väl inte att de ska hinna ut för att ta fast tjuven (som går in och ut på 5 min. eller så), utan att de kommer ut, kollar vad som hänt, ringer polis, ser till att skador blir lagade provisoriskt och att huset är stängt och låst efteråt. En annan mycket stor fördel är att brandlarmet går till larmcentralen som larmar brandkåren ifall ingen är hemma vid kontrollringning.

Vi betalade i vårt förra hus ca 230:- per månad och i det priset ingick kostnadsfria utryckningar.

Brandlarmet har gått 3 ggr. Vi var hemma då, 2 ggr vid bränd stekpanna och 1 gång när vi slipade om golven. Larmcentralen ringde så snabbt till oss att vi nätt och jämnt hade hunnit stänga av larmet.

En gång gjorde de en utryckning då inbrottslarmet gått. Ingen av oss var hemma. De ringde oss, gick in i huset, kollade allt både på utsidan och insidan, låste och ringde oss igen. Denna gång var det falsklarm. Men det varr skönt att ha larmet. Tyckte iofs att det tog ganska lång tid innan de kom, ca 25 min efter larmet, men ev. skador hade de ju kunnat minimera.

En annan, för mig viktig funktion, har varit överfallsfunktionen som fanns vid ytterdörren samt utanför vårt sovrum. (Är ibland lite harig om jag är ensam hemma). Vid ett tryck på överfallsfunktionen går ett tyst larm till larmcentralen som omedelbart ringer polisen. Larmet går inte att återkalla. Gudskelov har vi inte behövt använda det, men det är skönt att det finns.

Sammanfattningsvis har vi varit nöjda och känt en extra säkerhet. För oss har det varit värt pengarna och vi kommer att ha larm kopplat till larmcentral i nästa hus också.
 
Har just fått installerat ett lite större larm hemma. Ett Bosch DS 7240 i grnden.

Vårt bostadshus, ett gästhus och 5 små förråd, Allt via tråd där jag själv fräst ner kabelrör iförväg mellan husen. 5 innesirener i dom olika husen en utesiren och backup via GSM. lite rörelsedetektorer, två brandsirener och ca 16 st magnetkontakter. Separat sabotageledning ut på telelinjen osv Allt sabotageövervakat osv. Överfallskontakt i sovrummet med lysdiod så man hittar den i mörkret och även överfallslarm på manöverpanelen vid dörren. Där kan man också skicka både tyst och ljudligt överfallslarm direkt med en dubbeltryckning på en knapp. Tre olika manöverpaneler. En masterpanel inne, en slavpanel i garaget och gästhuset är som ett helt eget område som styrs helt fristående om vi hyr ut.

Larmfirman var här 7 mandagar!!! och drog i princip alla kablar utan skarvar mellan detektorer och huvudenheten och undercentral. Garanterat minst 400m kabel och en hel del i rör inomhus. En stor eloge åt dom.

Larmet är specat och uppbyggt som en godkänd Klass 1 anläggning dvs villalarmsstandard utan skalskydd.

Uppkopplingen till larmcentral är 120 kr/mån och då gör larmcentralen precis hur man vill vid en uttryckning. Man kan välja om dom ska ringa mig först eller skicka väktare eller vad jag nu ber om. En väktaruttryckning kostar ca 1200 kr.

Men nu kan jag larma som vanligt när jag är borta. Via skalskydd på några få dörrar när jag är hemma och dessutom med dagvarning, Typ Ding-Dong om någon går in i något hus när larmet är avstängt. Eftersom jag inte kan se alla dörrar från bostadshuset.

Kollade runt en hel del innan och tog även in lite offerter och jag är helnöjd än så länge.

Kollade också på Teletec men tyvärr kändes deras grejor lite "smäckiga" även om de har bra rykte. Ungefär som att jämföra amerikanska bilar med Europeiska! Boschpanelen däremot känns förtroendegivande Tysk även om jag vet att Bosch köpt in sig via en extern larmtillverkare som jag tror också kommer från USA! Teletecs argument var mycket att man var störst och vanligast. Och för mig är det ungefär som att säga att en Volvo 245 är bättre än Audi eftersom det sålts fler i Sverige osv

Drygt 30 000 kostade kalaset. Men man kan få ROT avdrag på själva arbetskostnaden. Misstänker att firman räknat bort sig fullständigt med tanke på arbetstiden som man lade ner. Jag var också hemma själv och hjälpte till två dagar och nedgrävningen av ca 100 slang mellan husen tog också ytterligare ca 2 dagar. Misstänker att larmanläggningen borde kostat ungefär ca 60 000 om jag inte lyft ett finger själv och att dom tagit fullt betalt för grejorna och arbetstiden.

Bestämde mig tidigt för att det skulle vara en fullvärdig anläggning uppbyggd på ett i dagens mått godkänt sätt. DVS då finns inte trådlöst som alternativ.

Alla småhus skulle larmas eftersom det bla står en fyrhjuling och mycket verktyg i dom svets, kompressor mm. Däremot är de småhus där inget värdefullt finns larmade men INTE låsta för då öppnar förhoppningsvis tjuven dessa dörrar först och larmet går utan att någon dörr bryts upp och behöver bytas!

Larmcentral var ett måste eftersom vi bor helt utom synhåll från grannar och allmän väg. Så här kan tjuven stå och lasta flera dagar om ingen kommer och stör.

GSM blev också ett krav eftersom vi har luftledning in på telefonen 2 m bredvid entren så den ser tjuven och klipper direkt

ringde sen försäkringsbolaget och skröt om mitt fina larm och hejbara 78kr rabatt/år blev det!!!!! Fantastiskt av Trygg Hansa eller hur? Så varv det med den rabatten.

ROT avdraget fick jag själv gräva upp via någon handläggare på skattemyndigheten som var med förra svängen och sa att det hade gödkänts då.

Mvh
Skogstomten

 
Hemmakatten skrev:
Vitsen att vara kopplad till larmcentral är väl inte att de ska hinna ut för att ta fast tjuven (som går in och ut på 5 min. eller så), utan att de kommer ut, kollar vad som hänt, ringer polis, ser till att skador blir lagade provisoriskt och att huset är stängt och låst efteråt. En annan mycket stor fördel är att brandlarmet går till larmcentralen som larmar brandkåren ifall ingen är hemma vid kontrollringning.

Vi betalade i vårt förra hus ca 230:- per månad och i det priset ingick kostnadsfria utryckningar.

Brandlarmet har gått 3 ggr. Vi var hemma då, 2 ggr vid bränd stekpanna och 1 gång när vi slipade om golven. Larmcentralen ringde så snabbt till oss att vi nätt och jämnt hade hunnit stänga av larmet.

En gång gjorde de en utryckning då inbrottslarmet gått. Ingen av oss var hemma. De ringde oss, gick in i huset, kollade allt både på utsidan och insidan, låste och ringde oss igen. Denna gång var det falsklarm. Men det varr skönt att ha larmet. Tyckte iofs att det tog ganska lång tid innan de kom, ca 25 min efter larmet, men ev. skador hade de ju kunnat minimera.

En annan, för mig viktig funktion, har varit överfallsfunktionen som fanns vid ytterdörren samt utanför vårt sovrum. (Är ibland lite harig om jag är ensam hemma). Vid ett tryck på överfallsfunktionen går ett tyst larm till larmcentralen som omedelbart ringer polisen. Larmet går inte att återkalla. Gudskelov har vi inte behövt använda det, men det är skönt att det finns.

Sammanfattningsvis har vi varit nöjda och känt en extra säkerhet. För oss har det varit värt pengarna och vi kommer att ha larm kopplat till larmcentral i nästa hus också.

Villken tid på dygnet gick det Larmet?
 
Skogstomten:
Bosch eller Teletec är som Pripps eller Spendrups...
Teletec är DSC,ett Canadensiskt säkerhetsconcern som tillhör de största i Amerika-Europa..
Deras uppbyggnad och teknologi är samma,dock kan tilläggas att DS (Bosch) har ett bättre förflutet..

Om jag som kund skulle välja fick det bli DSC/Teletec,dom har ett enklare handhavande...

 
Hemmakatten
Fredde78 skrev:
Villken tid på dygnet gick det Larmet?
Det var under dagtid och familjen var på jobben/i skolan. Anledningen till att de dröjde så länge (25 min.) var att vi angett att de skullke ta kontakt med oss innan. Vad vi borde sagt var att "ring oss på mobilerna, svarar vi inte omedelbart så åk ut".
 
25 minuter under dagtid är inte speciellt lång rycktid. Man måste tänka på trafiken tex, sen har det ju med avståndet från bevakningsföretagets avdelning och ditt hus
 
Korrigering på Securitas:

Vi betalar 700 kr per uttryckning annars 1200 per år.
Har eget larm och kan byta larmcentral när vi vill.

De gånger det tagit över 20 min för väktaren på plats har de ej debiterat något.
 
SOS i Östergötland (Norrköping):

1188 kr/år + uppläggningsavgift 1648 kr
 
Finns det någon som har erfarenhet av Säkra Hem. Har haft besök av en deras säljare och blev erbjuden en trådlöst larmanläggning för 15.000 kr. I detta ingick installation, 3st rörelsedektetorer, inomhus siren, brandvarnare och 2st fjärrkontroller. En brandsläckare ingick också. Larmet är av typen att det vid inbrott eller brand ringer upp 4st valfria telefonnummer.

Är detta ett rimligt pris?
 
Ljungen skrev:
Finns det någon som har erfarenhet av Säkra Hem. Har haft besök av en deras säljare och blev erbjuden en trådlöst larmanläggning för 15.000 kr. I detta ingick installation, 3st rörelsedektetorer, inomhus siren, brandvarnare och 2st fjärrkontroller. En brandsläckare ingick också. Larmet är av typen att det vid inbrott eller brand ringer upp 4st valfria telefonnummer.

Är detta ett rimligt pris?
Låter väldigt dyrt. Till och med halva priset skulle jag vilja kalla dyrt. Trådlösa larm bör väl vara billiga att montera (inga Kablar??).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.