Noterade att min senaste post om kläder inte va relevant enligt inlägg då undrar jag vad som är ok att posta där?
Cykelhjälmar, ölburkar och sömn är tydligen det i alla fall...

Övrigt för mig är att posta sånt som inte hör hemma i byggahus andra delar.
 
Regelverket säger väl att det är övrigt husrelaterat men moderatorerna verkar inte vara så nogräknade i den forumdelen. Ibland dyker det upp trådar där som kanske bättre hör hemma på Familjeliv eller Flashback men likväl får vara kvar. :)
 
Ska man tolka den totala tystnaden från moderatorer som att det inte är så farligt med ej husrelaterade trådar under övrigt?
 
D09
Om du har en fråga om något som inte har direkt att med hus att göra och postar den under övrigt så borde det inte vara hela världen, det ger ju byggahus lite bredd.

Är frågan ointressant så självdör ju tråden, annars så finns det ju ett intresse bland medlemmarna :)

Sen vad forumreglerna säger har jag dålig koll på :)

Tycker att du ska fråga på om det du vill veta mer om även om alla inte delar din åsikt
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Från början var jag väldigt strikt, att man absolut inte fick skriva något här som inte hade med hus att göra. Jag tyckte väl att det är ett sätt att hålla hög kvalitet på diskussionen, att man inte ska bli störd av andra saker.

På senare tid har jag förstått dels att många uppskattar att kunna fråga folk som man vet är vettiga om allt möjligt och dessutom har jag tagit reda på sätt att ta hand om dessa off topic inlägg om de blir för många så att det stör den övriga diskussionen.

Därför har vi inte modererat bort off topic inlägg under övrigt på sista tiden, trots att det står så i forumreglerna. Inkonsekvent, jag vet. Får väl se vad vi ska göra åt det framöver.
 
Stefan N skrev:
Ska man tolka den totala tystnaden från moderatorer som att det inte är så farligt med ej husrelaterade trådar under övrigt?
Nej, jag hade missat ditt inlägg. Har du något du vill vara säker på att jag läser så ska du skicka pm.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Därför har vi inte modererat bort off topic inlägg under övrigt på sista tiden, trots att det står så i forumreglerna. Inkonsekvent, jag vet. Får väl se vad vi ska göra åt det framöver.
Det är väl enkelt. Ändra "forumdelsbeskrivningen" från "Övriga husrelaterade ämnen" till "Övriga ämnen", så blir det konsekvent och bra. :)

Sen kan jag rent allmänt tycka att reglerna inte speciellt väl speglar vad forumet faktiskt är idag. I praktiken ser jag inget problem med detta men vill man ha konsekvens mellan regler och verklighet så borde nog reglerna justeras en smula, alternativt säkert 50 procent av trådarna raderas, men det tror jag ingen vill.

Skrev några ord om detta här: http://www.byggahus.se/forum/information-feedback/162129-snav-avgransning-i-reglerna.html
 
Korvgubbe
Att ha en "Övriga husrelaterade ämnen" kategori är väl bra, det finns ju husrelaterade frågor som inte är självklara i någon av de specifika kategorierna.

Vill man tillåta off-topic trådar så gör man väl bäst i att starta en off-topic avdelning där man får skriva lite vad som helst, modefrågor, dåliga vitsar, recepttips eller varför just mitt lag är bäst på den sport de spelar.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Ja, en allmän översyn av regler och även om forum ska läggas till eller tas bort vore nog på sin plats.
Jag råkade gå in på Olja & el och det var åtta trådar som hade vart aktiva i år, kanske man kan lägga det under värme allmänt?
 
Jag tror på Korvgubbes förslag här, att vi startar en "Övrigt off topic"-kategori också.

Jag tror att det kan störa dock om vi det sväller och vi får för många ämnen som är off topic. Vad sägs om att exkludera det här off topic-delforumet från "Senaste inläggen"?
 
Alfredo skrev:
Det är väl enkelt. Ändra "forumdelsbeskrivningen" från "Övriga husrelaterade ämnen" till "Övriga ämnen", så blir det konsekvent och bra. :)

Sen kan jag rent allmänt tycka att reglerna inte speciellt väl speglar vad forumet faktiskt är idag. I praktiken ser jag inget problem med detta men vill man ha konsekvens mellan regler och verklighet så borde nog reglerna justeras en smula, alternativt säkert 50 procent av trådarna raderas, men det tror jag ingen vill.

Skrev några ord om detta här: [länk]
Oops! Jag skulle ta mig en funderare under 2011 sa jag ... :rolleyes:

Förlåt. Jag får ta mig den funderaren nu istället.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Oops! Jag skulle ta mig en funderare under 2011 sa jag ... :rolleyes:

Förlåt. Jag får ta mig den funderaren nu istället.
Vissa saker tål att funderas på ett tag så ingen anledning till ursäkt. :)

Och med risk att låta tjatig; jag ser inga som helst problem med hur BH fungerar idag. Det mesta som skrivs tycker jag passar in här och jag tycker inte alls det är för mycket som är off topic.
 
Jag räknade på sid 1 under övrigt och av 30 trådar var det 21 som inte handlade om hus.
 
Korvgubbe
Marlen Eskilsson skrev:
Jag tror att det kan störa dock om vi det sväller och vi får för många ämnen som är off topic. Vad sägs om att exkludera det här off topic-delforumet från "Senaste inläggen"?
Det tror jag inte behövs, på de övriga forum jag besöker frekvent så inkluderas "off topic" bland de övriga och den delen tenderar alltid att föra en relativt tynande tillvaro, ett fåtal trådar som det är liv i enbart. Jag tycker det är bättre att börja så öppet som möjligt, ge det lite tid så att nyhetens behag hinner gå över, för att sedan utvärdera om man behöver införa ytterligare begränsningar.
 
Då har jag just lagt upp ett nytt delforum: Övrigt off topic.

Tack för alla tips och idéer. :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.