Det ser ju lite lustigt ut men om du får 1000% rabatt och ändå betalar 15 spänn för en apparatdosa så är ju inte det mycket att hänga i granen. Dvs, 75% rabatt ger antagligen inte ett pris som skiljer sig nämnvärt från ditt eget pris på elbutik.se eller annan nätsite....eller?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 300 inlägg
Och? De säljer ju inte till privatpersoner så "ingen" betalar ändå listpriset. Rabattsatsen brukar förresten inte vara offentlig om det inte är en offentlig kund.
Priserna hamnar rätt nära priserna på elbutik, kanske något under.. Men man ska nog tänka på påslaget som elfirman gör på material.. Alla här vet säkert om det men tänkte bara visa en bild... Och uppepå detta får elfirman bonus utbetald från tex ahlsell beroende på hur mkt de handlat under året
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 876 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 876 inlägg
Känns som att detta har alla möjligheter att bli en infekterad diskussion...
Jag som har jobbat med prissättning mot yrkeskunder i en hantverkarbransch (dock ej elgross) tycker att det finns en sida av detta som sällan tas upp. Visst, dessa extremt höga rabattsatser används för att göra prissystemet mindre transparent mot (och i vissa fall, inte alla, lura) slutkunden. Men jag är ganska säker på att det i precis lika stor utsträckning används för att lura hantverkaren. Många små hantverkare har inte de bästa resurserna på ekonomi/matteområdet (nu kommer väl första mothuggen, men jag vet av erfarenhet att detta är sant för många, dock inte alla, hantverkare), och blir därmed förvirrade med höga rabattsatser, människor generellt verkar ha svårt att relatera till höga procentsatser, och specifikt de effekter det får på skillnaden mellan procent och procentenheter.
Hantverkarna jag pratar om, säg LHEF - lillHantverkarenEF, låter sig givetvis inte luras av att man säger "ja, men du får ju 75% rabatt också", det har de definitivt fattat att man behöver för att det ska bli ett rimligt pris. Men samtidigt sväljer de med hull och hår resonemanget "jo, det är riktigt att StorHantverkarenAB har 80% på detta, det är deras större volymer som gör att de får 5 procent extra".
Det är bara det att jag borde sagt "5 procentenheter extra" och vid dessa höga procentsatser motsvarar dessa 5 pe faktiskt en hel momssats (LHEF betalar 25% mer än SHAB i mitt exempel ovan), detta har många väldigt svårt att greppa. Många, men inte alla, vet att det är skillnad på pe & %, men väldigt få hur stor inverkan det får vid stora rabattsatser...
Givetvis kör man resonemanget omvänt när man ska sälja till ny kund / inte förlora en gammal, dvs. man säger, "ni får 10% extra på alla inköp om ni blir helkunder hos oss" snarare än "vi höjer er rabattsats med 2,5 pe, från 75 till 77,5% - det låter väl bra!", trots att det är samma sak. Sen gäller det bara att man har tillräckligt många rabattfält i affärssystemet för att kunna realisera alla utfästelser (de flesta system stödjer åtminstone fyra: rabatt 1, rabatt 2, efterhandsrabatt & bonus, kändes märkligt när jag började och jag fattade precis varför det fanns så många när jag slutade...)
Så jag tycker även hantverkarskrået för sin egen skull borde motarbeta höga rabattsatser (jobba mot nettopriser, som var målet med mitt tidigare arbete - tro ni jag lyckades fullt ut?), men det tycks man inte förstå, inte när jag jobbade med det i alla fall, och fakturan ovan tyder på att så fortfarande är fallet.
/U
Jag som har jobbat med prissättning mot yrkeskunder i en hantverkarbransch (dock ej elgross) tycker att det finns en sida av detta som sällan tas upp. Visst, dessa extremt höga rabattsatser används för att göra prissystemet mindre transparent mot (och i vissa fall, inte alla, lura) slutkunden. Men jag är ganska säker på att det i precis lika stor utsträckning används för att lura hantverkaren. Många små hantverkare har inte de bästa resurserna på ekonomi/matteområdet (nu kommer väl första mothuggen, men jag vet av erfarenhet att detta är sant för många, dock inte alla, hantverkare), och blir därmed förvirrade med höga rabattsatser, människor generellt verkar ha svårt att relatera till höga procentsatser, och specifikt de effekter det får på skillnaden mellan procent och procentenheter.
Hantverkarna jag pratar om, säg LHEF - lillHantverkarenEF, låter sig givetvis inte luras av att man säger "ja, men du får ju 75% rabatt också", det har de definitivt fattat att man behöver för att det ska bli ett rimligt pris. Men samtidigt sväljer de med hull och hår resonemanget "jo, det är riktigt att StorHantverkarenAB har 80% på detta, det är deras större volymer som gör att de får 5 procent extra".
Det är bara det att jag borde sagt "5 procentenheter extra" och vid dessa höga procentsatser motsvarar dessa 5 pe faktiskt en hel momssats (LHEF betalar 25% mer än SHAB i mitt exempel ovan), detta har många väldigt svårt att greppa. Många, men inte alla, vet att det är skillnad på pe & %, men väldigt få hur stor inverkan det får vid stora rabattsatser...
Givetvis kör man resonemanget omvänt när man ska sälja till ny kund / inte förlora en gammal, dvs. man säger, "ni får 10% extra på alla inköp om ni blir helkunder hos oss" snarare än "vi höjer er rabattsats med 2,5 pe, från 75 till 77,5% - det låter väl bra!", trots att det är samma sak. Sen gäller det bara att man har tillräckligt många rabattfält i affärssystemet för att kunna realisera alla utfästelser (de flesta system stödjer åtminstone fyra: rabatt 1, rabatt 2, efterhandsrabatt & bonus, kändes märkligt när jag började och jag fattade precis varför det fanns så många när jag slutade...)
Så jag tycker även hantverkarskrået för sin egen skull borde motarbeta höga rabattsatser (jobba mot nettopriser, som var målet med mitt tidigare arbete - tro ni jag lyckades fullt ut?), men det tycks man inte förstå, inte när jag jobbade med det i alla fall, och fakturan ovan tyder på att så fortfarande är fallet.
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 876 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 876 inlägg
@thestrut: om jag var du skulle jag nog ta bort den andra bilden, jag tror inte Ahlsell är överlycklig över att du visar rabatterna, och om de ser denna tråd och orkar bry sig lär det inte vara allt för svårt att hitta vilken kund som den där fakturan hör till.
Kanske (troligen) är det konspirationsteoretikern i mig som pratar, men det känns onödigt att exponera sig så mycket...
Kanske (troligen) är det konspirationsteoretikern i mig som pratar, men det känns onödigt att exponera sig så mycket...
Du menar att en anställd skulle se bilden. Efter lite efterforskningar koppla den till en hantverkare och straffa denne med försämrad rabatt?ullberg skrev:@thestrut: om jag var du skulle jag nog ta bort den andra bilden, jag tror inte Ahlsell är överlycklig över att du visar rabatterna, och om de ser denna tråd och orkar bry sig lär det inte vara allt för svårt att hitta vilken kund som den där fakturan hör till.
Kanske (troligen) är det konspirationsteoretikern i mig som pratar, men det känns onödigt att exponera sig så mycket...
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 876 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 876 inlägg
Jag tycker det är fel att förutsätta att hantverkaren lurar kunden, de flesta (åtminstone alla de hantverkare som hänger på BH ) använder säkert rimliga påslag på materialet (på nettopriset).nimhed skrev:
Personligen (men få hantverkare håller med) tycker jag 0% är det bästa påslaget på materialets nettopris. Istället bör man ta den timpenning som behövs för att 1) täcka ev. garantiärenden* samt 2) göra den vinst man vill ha.
/U
* detta brukar anföras som en (enligt mig fullt relevant) anledning till påslag, åtminstone för de fall där man inte kan ställa anspråk för extraarbetet mot leverantören (vilket dock går i vissa fall, men det hör man väldigt lite om i diskussionerna här).
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 876 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 876 inlägg
Precis, på mitt förra jobb hade det varit till mig den anställde skulle kommit med frågan, och det hade väl tagit mig i storleksordningen 2 min att hitta den där fakturan, vi hade förvisso klart mindre omsättning än ahlsell, vilket gör att de har större chans att inte unikt kunna identifiera fakturan. Men tar man i åtanke att fakturan sannolikt är ganska nutida och dessutom utnyttjar informationen från den första bilden är jag övertygad om att listan med "misstänkta" är väldigt väldigt kort.nimhed skrev:
Det är inte säkert, men rykten sprider sig fort i sådana butiker och man kanske inte blir lika väl emottagen någon gång...nimhed skrev:
/U
Hmm jag tog såklart bort namn etc så den inte ska gå koppla till någon.. Men är det opassande så kan jag såklart ta bort den.. Tänkte bara visa svart på vitt..ullberg skrev:@thestrut: om jag var du skulle jag nog ta bort den andra bilden, jag tror inte Ahlsell är överlycklig över att du visar rabatterna, och om de ser denna tråd och orkar bry sig lär det inte vara allt för svårt att hitta vilken kund som den där fakturan hör till.
Kanske (troligen) är det konspirationsteoretikern i mig som pratar, men det känns onödigt att exponera sig så mycket...
Går inte plocka bort med mobilen verkar det som...
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 876 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 876 inlägg
Det är i så fall bara för din skull den skulle bort, har du (snarare företaget vars konto detta hör till) inget emot att det ligger där så gör det absolut inget. (och troligtvis kommer ingen upptäcka det, men jag ville bara säga att det är ganska lätt att få fram.)thestrut skrev:
/U
Moderator
· Stockholm
· 51 993 inlägg
MIn erfarenhet både från elsidan och VVS sidan är att hantverkare debiterar priser efter grosistens prislista. Nu har "min elektriker" fått sälja väldigt lite material till mig, enda skälet att jag använder den firman är att de låter mig köpa materiallet (mot lite högre timpeng).
Sedan ser jag det som hobbyarbete att rätta till alla fel han gör efteråt.
Han sålde ex. lite kabel till mig, jag fick 20% rabatt (bara för att jag frågade om priset), den kostade ändå 3ggr priset på elbutik.se, dock ganska lite pengar i sammanhanget ändå.
Den närmaste VVS butiken här tog 350 kr för en klämkppling som jag kunde köpa på Rinkaby för 45 eller 65kr (kommer inte ihåg), identiskt kvalitet, eller typ 60kr på Bauhaus av något mer tveksam kvalitet.
Så nog tar de ut listpriser i många fall.
Sedan ser jag det som hobbyarbete att rätta till alla fel han gör efteråt.
Han sålde ex. lite kabel till mig, jag fick 20% rabatt (bara för att jag frågade om priset), den kostade ändå 3ggr priset på elbutik.se, dock ganska lite pengar i sammanhanget ändå.
Den närmaste VVS butiken här tog 350 kr för en klämkppling som jag kunde köpa på Rinkaby för 45 eller 65kr (kommer inte ihåg), identiskt kvalitet, eller typ 60kr på Bauhaus av något mer tveksam kvalitet.
Så nog tar de ut listpriser i många fall.
jag har ingen anknytning till företaget eller ahlsell, snubblade bara över fakturor men tog bort den med datum iaf.ullberg skrev:
men hursomhelst så ser ju alla likadana ut =)